Vad gör jag nu?
Jag jobbar på socialen och socialtjänsten kan inte bestämma i vårdnadstvister. Lagen förutsätter att föräldrar kan komma överens om umgänge. När föräldrar inte gör det är det bästa att diskutera det på familjerådgivningen. Fungerar inte det kan det bli en laglig process, då kommer rätten be om socialtjänstens uttalande i frågan. Vid den punkten har familjerätten startat en vårdnadsutredning, där hörs barnen oavsett ålder. Man tar hänsyn till barnens åsikter efter ålder och mognad som det sägs men barnens uttalande redovisas alltid. Däremot är det svårt att få igenom enskild vårdnad idag om man inte starkt kan påvisa att en förälder är olämplig eller dyl. Om barnen vägrar gå till sin pappa, mamma så hämtar sällan för att inte säga nästan aldrig polisen barn till umgänge mot deras vilja. Vi hade ett rättsfall där en 12 fick rätt emot sin mamma och slapp umgänge. Däremot behöver barnen oftast båda sina föräldrar. Jag kan inte uttala mig hur det är i detta fall men hans beteende verkar ju egoistiskt och inte centrerat kring sina barns bästa. Han borde istället lyssna på barnen och försöka umgås med dem korta stunder ensam utan sin nya fru. Jag skulle ändå kontakta familjerådgivningen eller familjerätten på din hemort för att få rådgivning. Du kan också ansöka om stöd från socialtjänsten så kan en utredning göras där barnens situation tas upp. Jag har vid flertalet tillfällen skrivit utredningar där vi inte uttalar oss i vårdnadsfrågor men vi ändå beskriver hur visa beteende eller uttalanden påverkar barnen. Däremot tar inte många föräldrar som är inne i en kris som han verkar inte in vad som sägs. Man kan vara jätte tydlig och säga att det du gör skadar barnen men det kanske inte förändrar situationen ändå.