vinter tema
hej
här är en som ska ha vinterbröllop. jag vill gärna ha det temat unde festen och vigseln. färgerna kommer gå i vitt, silver och (mörk)rött.
så har ni några tips på hur jag får in ett gnistrande vinterlandskap? :)
hej
här är en som ska ha vinterbröllop. jag vill gärna ha det temat unde festen och vigseln. färgerna kommer gå i vitt, silver och (mörk)rött.
så har ni några tips på hur jag får in ett gnistrande vinterlandskap? :)
Mycket levande ljus, speglar, iskristaller (finns som dekorationer)
har en del tips men hinner inte skriva ner de nu
Som ovan:
Speglar(utan ramar då) är rätt fint oavsett som du får tag på rätt breda ca 20cm eller bara 10cm...kanske fyrkanter/runda/ovala. Att plasera saker direkt på där så som ljus är inga problem för du behöver inga ljusstakar, om du har blockljus, eller nåt som fångar upp ev stearin.
En annan grej är ju då om man vill ha snöflingor som dekoration så finns det som ljusstakar för värmeljus och sånt som man hänger i en gran men man klipper bara bort tråden på. Storlek, färger och glitter/inget glitter på finns ju så mycket att man kan drunkna! Fast passa på nu om nån har REA kvar!! Det håller på att försvinna helt!
Har sett ljusslingor också som haft snöflingor som nån sorts geleform över lampan. Fint att hänga kanske runt en dörröppning tillsammans med lite draperande tyll/tunnt tyg.
Man kan även blanda dekorationer med varan så som du har tex stora julgrans snöflingor utströdda tillsammans med små små konfetti stjärnor i silver. Konfetti är ju väldigt billigt. Finns mycket av sånt på Tradera.
Silver ballonger??
Jo så en grej som jag ska ha själv fast vi ska ha det pga "lyx känsla" är prismor man igentligen har i kristallkronor. Dem som ser ut som brilljanter, små lite rundade. Tror om man letar runt lite så kan man hitta plast eller glas "diamanter" nu också har jag sett.
(kan maila dig en adress till websidan om detta då jag inte vill göra för mycket reklam).
funder på att frysa ner rosor i is/isblock. tror det skulle vara väldigt fint men fråga är ju då om detta smälter på fem sek eller inte? visst kan man ha de utomshus som en extra prydnad men jag vill ju ha det innomhus... hmmm
Man kan ha rosor/knoppar nedfrysta i isbitar för extra effekt i glasen eller vattenkannor...såg nyligen nånstans.
Andra saker du kan ha i isen är blad som du kan lägga i snygga mönster, lite sidleds eller varför inte lite flätat? Har bild på det på datan endast men kan ju lägga upp den i mitt galleri tillfälligt så kan du se.
Om du andv glasskålar som är VÄLDIGT breda och fyller upp med vatten i botten.
Halvfrys dem i 30-60min.
Sen lägger du i en mindre skål så du låter det vara minst 5cm mellan skålarnas kanter för bättre tjocklek på isen sen så det inte smältter för snabbt.
Fyll i med resterande vatten och frys, låt stå i frysen tills sista minut.
Tror du kan göra detta flera dagar innan pga tjockleken för du vill ju ha dem solid frosen och inte halvdanna som går i bitar direkt.
Inget direkt man gör med mjölkpaket om du inte vill ha bara hela klupar med is och dekration innuti.
Oooo kom på en annan sak som e jättesnyggt om man vill ha lite mordernt och fräsh look på ett spec bord, tex buffé bordet.
Om man skär citrus frukter i skivor och sätter ut med sidorna så man ser själva "solen" av skivan...jätte snyggt!
Sorry blev så in i det hela att ja började google efter mer bilder också. :)
jordgubbar?? både hela och halvor med insidan utåt.
tänkte ha frysta jordgubbar eller hallon till brudskålen och om vi ska ha bål så ska de i den också.
iden om att frysa in bär i isbitar är nedskriven, kan blir hur bra som hellst!
B&S: väldigt fina bilder :) vill gärna ha någonting liknande. det enda problemet är ju att de smälter förr eller senare. då måste man ju ha dem på någonting så vattent samlas upp...
Hej!
Lägger mig i lite, såg på någon (gammal) tråd att de skulle ha grovt salt och flingsalt som dekoration på vinterbröllop för att imitera snö, lät fint! Sök på "vinterbröllop" i trådarna så hittar du flera gamla med en hel del tips. (ska själv gifta mig i december så jag var ute efter tips)
På hotel har dem stora plåtar i rostfrittstål....kan ju vara sådär enkelt att få tag på, en grej är väl om man får tag på nån sorts skål kanske eller större snyggt fat som kan ta emot en del och du ställer själva "fina" isskålen ovanpå ett annant isblock för då håller dem varan nerkylda till viss del.
En grej kan vara att göra dubbel uppsättning av nåt som du vill ha frame under hela festen. Om det är en skål med champange eller frukter som man kanske vill ha frame jämt. Så går någon och byter denna under halva tidens gång OM det behövs. Ställ inte heller värme saker för nära så som element, stora ljus eller för nära borden där folk sitter och ja..andas! Eller för nära dansområdet heller. Kan vara en grej också att undvika dörröppning.
Ett hörn bort från allt??? hehehe...
Letade nu lite och såg en "is firma" som du kan köpa skulpturer av och som man kan ha både för fest (mindre) och sen större så som isbarer med frimaloggor på mm. Dem andv endast plastbaljor som ser ut som en djup ungsform fast i plast.....det kanske kan vara en grej med ungsplåt med massor av isbittar liggandes runt omkring som hjälper till att extra kyla? och gömma plåten också. Får du tag i en i plast så gör det ju inte lika mycket eftersom den är genomskinllig...man kan alltid lägga nåt syggt tyg eller en vit bordsduk runt kanten på utsidan av plåten.
Köp såna här stansar på ordning och reda och stansa små snöflingor som du strösslar på borden (en annan variant med samma funktion syns på liten bild längst upp i hörnet här, fast där är det en blomstans)
husmusen.blogg.se/250106112331_mitt_frsta_potatistryck.html
Blir superfint om du strösslar runt det! Kostar bara 25 kr på Ornding&Reda.