• Mrs Fairy

Behålla mitt efternamn

Jag kommer nog behålla mitt efternamn när vi gifter oss.
    Dels för att det inte ska bli så krångligt på mitt jobb och dels för att jag känner mig inte som MIG om jag heter nåt annat.
    Känner ni så?
    Är det fler som behåller sitt namn och han behåller sitt namn.
    Känns samtidigt lite konstigt att gifta sig men heta olika efternamn.

• Svar på tråden Behålla mitt efternamn
  • niklasbivandefru

Jag kommer att ha dubbelnamn.

• Pumpkin

I all välmening måste jag fråga: Du vet att man inte får ha dubbelnamn längre va? Det man i så fall får göra är att ta det ena namnet som mellannamn och det andra som efternamn, men tekniskt sett blir det inte ett dubbelnamn, dvs mellannamnet har "ingen betydelse". Så att du inte blir besviken sen menar jag, men du kanske visste det redan

niklasbivandefru skrev 2008-01-23 10:40:58 följande:
    Jag kommer att ha dubbelnamn.
    TS: För mig skulle det kännas konstigt att inte heta samma sak i efternamn, men jag förstår de som behåller sina respektive efternamn. Har en del kompisar som gjort så.
  • Pumpkin

Hmm, det där blev konstigt formulerat... Jaja

• Skottdagen2008

jag ville behålla mitt namn för jag gillar det, men samtidigt insåg jag också att något dubbelnamn ville jag verkligen inte ha och att det var viktigare att vi hette samma än olika så hans namn blev det till slut för mitt namn var så ovanligt och svårt att stava.

hängde ni med

• Godisråttan

Kan någon förklara för mig?Man får inte ha dubbelefternamn?Kan jag ta mitt ena efternamn som mellan namn?Hur ansöker jag om detta?Kostar det något?(vi ska ta mitt ena efternamn båda två men jag vill behålla det andra också)

• Pumpkin

Har du redan dubbelnamn?

Godisråttan skrev 2008-01-23 11:08:00 följande:
    Kan någon förklara för mig?Man får inte ha dubbelefternamn?Kan jag ta mitt ena efternamn som mellan namn?Hur ansöker jag om detta?Kostar det något?(vi ska ta mitt ena efternamn båda två men jag vill behålla det andra också)
  • Tessa P

Jag kommer att byta namn helt enkelt för att jag aldrig har tyckt om mitt efternamn. Dessutom vill jag heta samma sak. Men om jag hade haft ett väldigt vackert efternamn så hade jag nog propsat på att han skulle byta!

• Mrs Fairy

Oj ingen som kommer behålla sitt namn utan att ta hans namn som mellanamn?
    Måste man "plocka" bort ett av sina mellannamn för att ersätta det med ett efternamn eller fyller man bara på med ett extra?

• Pumpkin

Man fyller bara på med det nya

Mrs Fairy skrev 2008-01-23 11:19:46 följande:
    Oj ingen som kommer behålla sitt namn utan att ta hans namn som mellanamn?Måste man "plocka" bort ett av sina mellannamn för att ersätta det med ett efternamn eller fyller man bara på med ett extra?
  • Skottdagen2008

Tänk att heta

Karin Anderssson Karlssson Johansson

och så har man 3 förnamn också och inte bara ett:

Lisa Karin Maria andersson Karlsson Johansson

det börjar likna Pippi Långstrump, haha.

Svar på tråden Behålla mitt efternamn