• Mrs Fairy

Behålla mitt efternamn

Jag kommer nog behålla mitt efternamn när vi gifter oss.
    Dels för att det inte ska bli så krångligt på mitt jobb och dels för att jag känner mig inte som MIG om jag heter nåt annat.
    Känner ni så?
    Är det fler som behåller sitt namn och han behåller sitt namn.
    Känns samtidigt lite konstigt att gifta sig men heta olika efternamn.

• Svar på tråden Behålla mitt efternamn
  • Pumpkin

Haha, lite jobbigt faktiskt

Skottdagen2008 skrev 2008-01-23 11:24:24 följande:
    Tänk att heta Karin Anderssson Karlssson Johansson och så har man 3 förnamn också och inte bara ett:Lisa Karin Maria andersson Karlsson Johansson det börjar likna Pippi Långstrump, haha.
  • Godisråttan

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-23 11:08:43 följande:

Har du redan dubbelnamn?
    japp
  • Pumpkin

Då får du ju naturligtvis behålla det så 

Godisråttan skrev 2008-01-23 11:49:57 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-23 11:08:43 följande: japp
  • avil

alltså JAG kommer att behålla mitt efternamn,som "mellannamn då".o ta makens efternamn med.
    För mitt eget efternamn släpper jag INTE-det är en del av mig,min person.Identitet.+att jag har ett ovanligare efternamn,han ett trist -sson namn.
    barnen heter som HAN redan alla tre.

• Lavendelblomma

Så tänkte jag också göra!
    Hur gör man det? Var ansöker man? När ansöker man? etc

avil skrev 2008-01-23 12:44:12 följande:
    alltså JAG kommer att behålla mitt efternamn,som "mellannamn då".o ta makens efternamn med.För mitt eget efternamn släpper jag INTE-det är en del av mig,min person.Identitet.+att jag har ett ovanligare efternamn,han ett trist -sson namn.barnen heter som HAN redan alla tre.
  • Mayisan

E också väldigt nyfiken på denna fråga.
    Jag och min blivande man har en dotter tillsammans och hon har mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn. Men när vi får hem post och på bvc och dyl har hon precis som ett dubbelnamn utan bindestreck, hon heter Lindahl Pedersen.
    Jag tycker om min sambs namn men tycker naturligtvis att mitt e mer passande till mig = ) . Så har han ju danskt påbrå och för mig som inte har det känns det lite lustigt att ta ett danskt efternamn,medan det för honom känns väldigt viktigt att behålla.
    Vi e lite kluvna och har inte alls beslutat oss för hur vi ska göra. Kanske bevarar jag mitt efternamn som mellannamn och lägger till hans som efternamn. Men jag har för mig att mannen i så fall inte kan lägga kvinnans namn som mellannamn...
    En väldigt klurig fråga dehär ...

• bridesilly

Min m2b är skeptisk till att byta efternamn till mitt. Han har ett vanlig son namn och jag har ett väldigt ovanligt. Jag skulle inte känna mig bekväm med att bli en -son. Hur gör man då?

• avil

man ansöker med hindersprövningen har jag fattat?! kommer att papper om namnbyten med.
    Men det blir ju så att jag kommer att heta mitt förnamn,mitt efternamn ,o sist hans efternamn.
    Så jag har mitt efternamn kvar i mitten som mellannamn.Så hans namn kommer ju ändå att bli mitt efternamn med.Men jag kan ändå fortsätta att säja mitt eget efternamn före.......
    Min signatur på jobbet nu är . GH,så sen kommer jag att kalla mig GHO

• avil

bridesilly-han kan ta ditt,om ni vill ha det så?

• bridesilly

Ja jag har frågat om han inte kan tänka sig att ta mitt men har är som sagt skeptisk till detta. Jag är iiiinte så sugen på att bli en -son. Men hur man nu ska få mannen att inse detta då

avil skrev 2008-01-23 13:43:55 följande:
    bridesilly-han kan ta ditt,om ni vill ha det så?
Svar på tråden Behålla mitt efternamn