• trampetroll

är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?

jag vet inte hur många gäster vi är än men vi kanske blir 110-120 personer. För att slippa för mycket arbete och dra ner på kostnaderna för flera servitriser funderar vi på guldiga, jättefina (ganska dyra) papperstallrikar.
    Det finns bara ganska fula vita tallrikar i festlokalen också.
    Vi har svart, guld och vitt i teat så det blir nog väldigt fint men är det tabu med papperstallrikar på bröllop?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?
  • trampetroll

Det är i ett fint men ganska slitet folkets hus och vi bjuder på buffe och hemlagat. Bröllopet kommer nog att bli ganska fint men inte jättelyxigt!

• trampetroll

Jag håller helt med. Men det känns ju lite sådär ändå...
    Men fördelarna är ju dels disken.
    Sedan att vi sparar kostnad på servitris för i såfall var vi tvungen att anställa fler om de skulle hinna diska 120 tallrikar på en kväll med en liten fjuttdiskmaskin.
    Sedan är de väldigt snygga i guld jämfört med vanliga vita tallrikar och de som lokalen har att erbjuda är ju inte jättefina direkt även om de är i porslin...
    Men vi kommer självklart att ha vanliga bestick för det är det jag upplever som "plastigt" när man äter med engångs liksom, det går knappt att skära eller någonting. Men har man bara vanliga bestick till en papptallrik så är det ju lugnt! Bestick går ju att diska lätt också eftersom de inte tar så mycket plats!
    Mina guldtallrikar hittade jag på bodega för 20st för 44kr. Jättefina med en svart och vit dukning tror jag!

• trampetroll

Jag håller nog ändå med bride in england att vad man äter än vad man äter på är viktigare. Dessutom kommer vi ju givetvis att duka jättefint också! Men det där med catering låter ju också ganska bra, ifall man kan få det för nästan samma kostnad är det ju helt okey
    Men att det skulle dra ner stämningen eller att gästen skulle ta illa vid sig, känna sig lurad vid fina papperstallrikar tror jag inte riktigt på. Men det är väl olika vilken typ av vänner och familj man har antar jag. Mina vet jag inte skulle bry sig ett dugg för de tycker att andra saker är viktiga när man blir bortbjuden på bröllop än som sagt, det man äter på.
    Men jag tacksam för alla svar ändå givetvis! Jag vill höra vad alla tycker och gärna från de som har haft sttt bröllop.
    För jag känner lite själv att jag som inte haft det gärna hakar upp mig på smådetaljer som när det väl kommer till själva dagen, ingen människa kanske egentligen hade tänkt på.

• trampetroll

Åh min söta fästman!
    Han säger att jag får välja helt själv men att han absolut tycker att det vore himla praktiskt och skulle se fint ut med de tallrikarna jag hittat. Han tror inte att någon av våra närmaste skulle bry sig och förstod inte alls vad jag menade när jag sa att de kanske skulle det!

• trampetroll

Papptallrikarna går på exakt lika mycket så det var verkligen värt att du gav mig det förslaget!!!
    Jag bor ju i ju frsig ute på landet och där kostar det jag hittat hitills 4kr/tallriken+ 3kr om man ska slippa diska och det är för mycket tycker jag. Vi är ändå kanske 120 pers!
    Men jag ska kanske kolla runt lite för får man det i en sådan kostnad är det ju helt klart värt det men då måste det ju vara diskning som ingår.

• trampetroll

Det var snällt av dig phia men jag bor i uddevalla så Stockholms catering är lite för långt bort

• trampetroll

Jag själv skulle nog bry mig om det var plastbestick man åt med för det tycker jag är så jobbigt och känns "billigt" när man knappt kan skära, de går sönder och så. Men tallrikarna hade jag aldrig brytt mig om så länge det var en fin dukning och det känns som om brudparet lagt ner lite "själ" och tid i dukningen, att de visar att de bryr sig kanske med favorpresenter och sådär.
    Men har man lite "finare" vänner som bryr sig om smådetaljer så ska man kanske öveväga att hyra porslin. Men mina skulle aldrig kommma på tanken att påpeka något med tanke på att det är vårt bröllop och är man som vi 120 personer tycker jag nog att man inte har rätt att byttra sig som gäst om vad paret "sparar in på" faktiskt.
    Men som någon sa här tidigare ifall gästan invänder mot någonting som har med detta att gör, vad har de då på bröllopet att göra överhuvudtaget i så fall?

• trampetroll

Vill tillägga att jag är studerande och min pojkvän inte har ett jätte välbetalt jobb så det var det jag menade med om det skulle vara dåligt av våra gäster ifall de skulle tycka att vi är snåla liksom.

• trampetroll

Men om man pratar om sådant man stör sig på eller tycker är konstigt med andra personer än med de personer som det angår dvs brudparet är inte det i princip samma sak som att "klaga"?

• trampetroll

En klok vän sa till mig:

"Om jag pratar med någon om en annan person, och den personen jag pratar om skulle råka stå bakom mig och höra det. Ifall jag då inte kan stå för vad jag sagt eller om personen skulle bli ledsen eller upprörd, då har jag sagt det på fel sätt eller så har jag sagt något helt orelevant".

Sedan funkar inte detta alltid kanske men personligen tycker jag att den kan vara bra att ha som måttstock.

Detta är inte tänkt som ett påhopp utan bara en tanke när vi nu diskuterar vart gränsen går när man pratar om saker och personer med andra.
  • trampetroll

Jag tycker att du säger en vettig sak akvavit om favors och papptallrikar även om jag kanske inte håller med.

• trampetroll

Hmmm... det beor väl på. Jag tycker att det låter vettigt det du säger om att det ser konstigt ut med en favor och papptallrik. Men som jag ser det så ser jag en snygg dukning i fina färger, häftig servettbrytning i billig men fina servetter, massa ljus och fina små favors (våra favors kommer kosta cirka 1 kr per person så därför tycker jag inte att det ser konstigt ut, jag ser det inte ens som favors utan bara ett kompliment till dukningen).
    Men om man hade gett jättemycket favors så håller jag med om att det hade sett konstigt ut.

• trampetroll

Kanske kan man också se det som kul att brudparet vill ge något litet till sina gäster istället. Allt handlar om prioriteringar som vi sagt tidigae.

Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?