• Oms

Barnkarusellen

TJena tjejer! har inte haf tid att skriva på ett tag då min egna tid försvann samtidigt som lilla Mathlidas reflux blev sämre... hon kan inte ligga ned o sova eller bara vara så ngn har henne hos sig hela tiden- och ngn är ofta jag då hon äter varannan timme för att hon ska få lättare m refluxen...

alla barn kräks mer eller mindre men när de har reflux påverkar det deras allmäntillstånd. de har samma halsbränna som vi gravida har haft, de spyr om de läggs ned och vaknar gråtandes av sura uppstötningar. man måste amma barnet upprätt och man måste amma lite och ofta så man blir väldigt låst. man ka alltså bara byta blöja o kläder precis innan hon ska äta vilket kräver en hel del planering... bajsar hon direkt efter en måltid aå har man 2 val - antingen byta på en gång och att hon spyr upp all mat, eler låta henne gå m bajs i blöjan o riskera blöjutslag... inget kul val

vi har varit hos barnläkaren och ska tillbaka imorn för att se om hon gått upp i vikt ngt och se om vi bhöver börja medicinera.

hon är nu 10½ vecka gammal o väger nu 4300gr och är 56cm lång så hon är ingen bjässe direkt men hon är världens mysigaste bebis!!!

nu ska jag fixa mat åt stora tjejen, återkommer m kommentarer!

• Oms

nu har jag liiite tid igen - maken ligger o sover m lillan på bröstet och hon ska inte väckas förrän om 25 min då vi ska börja förberda oss för läkarbesöket...

jag har läst igenom slutet på gamla tråden och även om kommentarerna är sena så skriver jag dem här och nu

Liten - Härlig förlossningsberättelse, vad skönt att du billade SÖS, de har inte alltid fått bra kritik. jag födde stora dottern där och var helnöjd m personalen då vill jag minnas

Piggelin - hon har blivit stor din tjej! du måste ha bra mjölk Ang din förlossning så tycker jag att du ska älta på, prata om den m allt o alla och gör det ofta och gör det NU. jag gjorde inte det efter stora tjejen o därmed så följde det negativa med till min senaste förlossning och det är det inte värt så prata på du!

Mrs B och Sweet - Grattis i efterskott till er båda!!

Zoz - dålig hy vid grav är lika vanligt som bra hy - vissa har bar adålig hy de första 3 mån och får sen finare hy än ngnsin och andra blir prickiga korven hela grav - jag fick Jättedålig hy under grav! hade sååå mkt utslag över HELA kroppen och det är först nu som det börjar stabilisera sig - inte kul men va f-n, man har ju en helt ok anledning till det

Lillfoten - JAg har varit på Aurora samtal inför förlossningen, det är oerhört givande och man får verkligen prata om vad man känner och om sina rädslor och erfarenheter utan att känna sig dum! BM sitter snällt o lyssnar o styr upp samtalet om man kommer ifrån ämnet. man träffas 1-5 ggr ungefär och det brukar räcka, jag gick 1 gång och en var jag på det kalra med hur jag skulle göra.

Attans! nu vaknade lilltjejen och e hungrig - 15 min före utsatt tid jaja, återkommer senare

Kram på er alla!

• Oms

Maken byter bölja så jag kommenterar lite till

Lappis - superbra trådstart! du e ju bra på det här

Tack för styrkekramarna - visst e det jobbigt m refluxen men på ngt lustigt vis så vänjer man sig med det oxå det jobbiga är att promenaderna blir lidande - hon överlever säkert men jag känner att jag e sååå trött på att ha så mkt kilon kvar att gå ned - har ff 14kg kvar sen inskrivningen... känns ju inte såå kul då man går mot varmare tider och inte kan gömma sig i vinterkläder så mkt länge till...

MEN - jag e ju först o främst mamma och det sätter lite perspektiv på tillvaron - viktminskningen kommer när den kommer!

I övrigt är lilltjejen så mysig! hon ler, skrattar ch pratar för fullt. hon är helt stadig i nacken och tycker om att stå i knäna alt sitta vänd ifrån en och kolla på allt som försigår så kan hon sitta i flera timmar nyfiken som hon är

• Oms

bt suger!! jag tyckr vi flyttar till fl istället!

pirr - visst kan du shoppa ite kläder i v.33- vet tjejer som shoppade loss redan i v.20 så du e inte tidig! strl 50 i bodys har Mathilda vuxit ur i förra veckan, dvs vi kunde ha det i 9 veckor!! nu har hon 56 men då hon har långa ben så skulle hon behöva 62 på lägden, vilket inte går då hon är dtrl 50 på bredden... och så håller det på i hela livet sen - barnen verkar alltid varamellan 2 storlekar...

Muggles - ang vagn... det vanligaste är att man slutar helt m vagn när barnen är 3 år. själv slutade jag m vagn när stora dottern var 2år prick. hon ville gå och då ville jag inte tvinga ned henne i en vagn av lathet frå min sida. sen dess har hon alltid älskat att gå o motionera så jag hoppas på att kuna göra samma sak m min lilla tjej sen

• Oms

vi var ju hos barnläkaren igår och nu vet vi lite mer... tror vi...

barnläkaren var superbra! hon var väldigt grundlig - tyckte att då vi ändå var där så kunde hon ju liksom passa på o kolla allt möjligt. hon sa att dottern var perfket i kroppen, jättefin och oerhört symetrisk om än en liten tjej - sånt vill alltid en mamma höra hon lyssnde noga på vad jag o min man sa, tog vår sjukhistoria och bildade sig en uppfattning.

hon tror väldigt starkt att vi pratar om mjölkproteinallergi här... det behöver inte vara så men hon tycker att det är det mest sannolika till de häftiga omedlebara kräkningarna efter matningen. Det innebär att jag måste utesluta allt med spår av mjölk ifrånmin kost, även kryddor och buljong innehåller mölkprotein så det blir lite detektivarbete här... men men det e bara o pröva!

i 3 veckor ska vi pröva det o se, blir det inte en omedelbar förbättring så är det inte det som är felet m kaskadkräkningarna.

Det var det första. Sen har vi de sura uppstötningarna... det var inte helt ok. ngnting är inte riktigt som det ska m magen utan hon har gastroesofagal reflux som det så fint heter- sen vad anledningen är vet vi inte än. vi fick Zantac att ge 30mg/dag detta för att neutralisera magsyran lite då den är för sur nu. fungerar inte detta så prövar man ngn annan medicin innan man går vidare m fler undersökningar.

båda tillstånden bör växa bort, refluxen oftast när de får fast föda och mjölkallergin -OM det u e det- i skolåldern.

så det e bara o gilla läget här det e ju en sån kort tid av mitt liv som vi pratar om och det viktigaste är ju att min lilla princessa får må bra

• Oms
    muggles skrev 2008-02-13 09:29:23 följande:
    Det fanns ju en Teutoniatråd förutom Bugabootråden och lite andra. Herregud, hur kan man vara såå intresserad av sin barnvagn?!??????? Det kallar jag smalt intresse! Iofs fattade jag att vissa trådar tjänar samma syfte som denna - snacka skit vid sidan av, men ändå!
    haha - jag är en av dem som faktiskt skrivit en hel del i teutoniatråden där får man tips o råd om bra modeller, billigaste inköpspriset, hur man handlar ifrån mypram, pingpong etc samt hur man monterar vagnen, reklamerar trasiga delar, andrahands värde på vagnar samt berättelser om hur de olika modellerna är - dvs en ren faktatråd! fick mkt råd där innan jag köpte min mistral S
  • Oms

har legat däckad i influensa hela veckan - är inte bra än ( inte konstigt - sover man bara 3-4 timmar/natt ja hur sjutton ska man bli frisk då??) Jag har bara skummat lite me måste kommentera lite

Vickan - scenariet du beskriver m långa resvägar kontra långa dagar på dagis är vardagsmat för alla som bor i sthlms ytterförorter! när jag bodde söder om stan och pendlade 3 timmar/dag så gick O på dagis mellan 07:00--18:30 varje dag under en period - det gäller att lägga krut på att finna ett bra dagis - sen lyckades jag få ned det till 2dgr/vecka o övriga dagar fick jag hjälp m o hämta henne tidigt. fick dock jobba häcken av mig de veckor jag inte hade henne för att kompensera - så de går, även om man ständigt har dåligt samvete.

Fast har du ett bra dagis ja då gör det inte barnet ngt , O älskade sina långa dagar då det blev mer tid för lek o pyssel m vänner o fröknar

sen är det upp till dig när du nattar ett barn för kvällen, O har aldrig somnat före kl 8 så de blir ju lite tid om kvällarna ändå.

sweet - jag säger som mugglan - vi har oxå fått en djupare relation sen vi fick barn, känner större samhörighet och förståelse för varandra - så en relation behöver inte bli sämre även om man som jag lider av konstant sömnbrist

nu har liten somnat efter att ha varit vaken sen 02:30 så nu ska jag passa på o sova lite...

• Oms

hej tjejer

har legat i influensa hela förra veckan...fy vad jobbigt att gå upp o amma dygnet runt m 40 graders feber o hostattacker som får än att gå av på mitten... men jsg klarade det!

men... nu är lilla Mathilda dålig istället ... hon har änsålänge "bara" hög feber men vi får väl se hur det utvecklar sig -vem et hon kanske har jätteont i kroppen hon med?!

hög feber på litet spädbarn är inte så jobbigt om andningsvägarna är fria för då sover de mest - hon sov i 9 timmar nonstop inatt vilket är dubbelt så länge mot vad hon brukar sova under en natt!! fast det är inte ok tyvärr - fick vecka henne för mat - det e viktigt att de får i sig vätska regelbundet när de e så små som hon är... hon är 3 mån om en vecka men väger lite drygt 4500gr... då har man inte mkt att ta av.

"tur" att storasyster va så mk sjuk som liten för jag känner mig luttrad o totalt kolugn när det gäller sjukdomar, syndrom o andra tillstånd, pappa M däremot är mkt mer orolig o ringer hem från jobbet titt som tätt o har så gjort sen jag blev dålig förra veckan.

nu ska jag läsa igenom o se om jag får tillfälle att svara alla

• Oms

ni som kan - titta på TV4 NU!!! eller närsmhelst iaf Malou's program "efter tio" ska ha ett par där som genomgått 12 IVF!! och tillslut så lyckades dem o fick tvillingar! de ska prata om hela deras långa väg till graviditeten

jag tror man kan se programmet på webben sen oxå.

• Oms

nu ska jag försöka mig på o kommentera - har lillskruttan i famnen så vi får se hur det går

Cissi - härliga inlägg av dig som vanligt! men samtidigt har ni det jobbig m victors sömn, bra att ni har bestämt er hur ni vill göra för att få bukt med sömnen. det är ju bland det jobbigaste som finns för en familj om en i den samme inte sover. ge det tid o totalt engagemang så ska du se att han sover bra om 2 veckor - lycka till!

tubbisen - lycka till! spännande, tänk att ni redan kommit så långt! jag håller tummarna oc pompommar i sann "andra tråden"-anda

tinga - japp, sådär fort går det m magtillväxten, helt plötsligt passar ingenting- speciellt om man vänar tvilingar kan jag tänka

BS- de flesta barn går igenom en period m matvägran alt att bara äta ensidig kost. det är jobbigt men pågår i regel bara i någon/några månader. min stra dotter åt bara gröt under en period - totalvägrade att äta allt annat! en väninnas 10-månaders åt bara kokt korv från korvgubbar på stan o en tredje lte tjej åt bara ris i flera månader. det är oftast tjejer som håller på så här sa en barnläkare till mig o det e bara o hålla ut, pröva att presentera maten på olika sätt o ge dottern en egen anatomisk sked att äta med samtidigt som du matar m en annan - pröva allt!

Svar på tråden Barnkarusellen