• Tinga

Barnkarusellen

Izzie - vad skönt att din mamma tyckte att ni fattat rätt beslut om din moster, även om det så klart var ett jättetråkigt besked att ge. Nu behöver du ju inte heller fundera mer på just det, men jag förstår att du tänker mycket på din moster.

Försöker för övrigt också att resonera förnuftigt kring det här med inköp i förväg, och av praktiska skäl kommer vi att se till att försöka ha det mesta klart. Sen är det som du säger kul att handla de här grejerna också! Ser särskilt fram emot att köpa små söta barnkläder.

• Tinga

Vickan - starkt jobbat! Måste vara grymt bra för självkänslan också att se hur storleken bara minskar och minskar. Du får akta dig så att du inte försvinner!

Liten -

BS - wow, vilket hus! Säger som Vickan; tänk om man hade haft 10 miljoner över! Ni får säkert ett jättefint badrum!

Mrs B - läskigt med febern, men det var ju jättebra att Malte kunde få Alvedon och att det hade positiv effekt.

Lappis - håller tummarna för att du får börja med uppåttjack idag! Det är du verkligen värd efter alla problem som varit. Kram!

• Tinga

Jag var hos BM för rutinkontroll idag, och allting var bra förutom mitt blodtryck. Jag låg på 130/90 nu, jämfört med 120/80 när jag skrevs in. Eller egentligen är det nuvarande OK, men det får inte lov att bli ännu högre. Jag hade i alla fall inte äggvita i urinen, som annars tillsammans med högt blodtryck är ett tecken på havandeskapsförgiftning. Lite oroande, men jag tänker inte bekymra mig alltför mycket. Ska i alla fall se till att ta det lugnt framöver, eftersom det är det bästa sättet att få ner blodtrycket. Jag tycker iofs inte att jag stressat något på sistone heller, men kroppen verkar tycka annorlunda.

Mitt blodvärde var riktigt bra, och det är jag jätteglad för; låg på 132 nu jämfört med 127 vid inskrivningen. Jag har tidigare haft problem med för lågt blodvärde, så att nu kunna öka det när jag är gravid med tvillingar känns jättebra. Skönt att slippa järntabletterna så länge som möjligt, eftersom jag hört att många får problem med magen då.

Om två veckor ska jag träffa en läkare, som ska bedöma om och när jag ska bli sjukskriven. Enligt BM blir man sjukskriven fr o m v. 23 när man väntar tvillingar om man har ett tyngre jobb. Själv har jag ju ett skrivbordsjobb, så av den anledningen ska jag kunna jobba längre, men så är det då det här med blodtrycket. Enligt BM kan det mycket väl bli så att jag blir halvtidssjukskriven, redan från v. 23. Eftersom jag är duktigt less på mitt jobb ser jag väl inte det som något jätteproblem, men det känns lite konstigt att jag redan om ett par veckor skulle börja jobba mindre, för jag mår ju jättebra!

Jag ska i alla fall tillbaka till BM om en vecka, för att kolla blodtrycket igen, och jag fick också stickor så att jag själv kan kolla äggviteämnen i urinen, vilket jag ska göra varje morgon framöver. Eftersom jag mår så bra känns det lite konstigt att det nu finns ett annalkande "problem", men det får lösa sig vartefter. Så länge jag mår bra är det också mest sannolikt att barnen mår bra. Vi lyssnade också på hjärtljuden idag, och de var bra.

• Tinga

Lappis - härligt att höra om någon som är glad för att vara i klimakteriet! Åh vad jag håller tummarna för att det ska lyckas med ivf:en den här gången!

• Tinga

BS - jag äter ju Mitt Val Kvinna, som innehåller en normal dagsdos av järn, och än så länge verkar det räcka. Sen äter jag en ganska väl balanserad kost också, så jag får väl i mig en del den vägen också. Men jag är verkligen förvånad, med tanke på att jag varit nere runt 115 redan innan jag var gravid.

Page - kul med ett livstecken från dig!

BS, Piggelin & Sweet - ja, det är verkligen irriterande, det här med blodtrycket. Fast maken är inte alls orolig, och tror att det kommer att sjunka igen, så han peppar mig. Jag har haft på gränsen till högt blodtryck en gång förut, när jag skulle få p-piller utskrivna, så då fick jag bara för 3 månader, och sen fick jag komma tillbaka för en ny kontroll, men då var det normalt igen. Det som stör mig mest är att det inte finns något bra sätt att påverka det på, mer än att ta det lugnt, och det är inte ens säkert att det hjälper.

Sen det här att jag skrev att jag redan tar det lugnt är kanske en sanning med modifikation, i alla fall om ni frågar min man. Alltså, jag stressar inte på jobbet, och jag tycker inte att jag stressar på kvällarna heller, men det är klart; jag har ju en hel del aktiviteter och diverse träffar med olika vänner inplanerade då, och tydligen är det den typen av stress som ställer till det. Att ligga på rygg i sängen och bara vila hjälper inte, utan man måste skippa alla åtaganden man har. Fast för min del känns det som att det också är stressande; jag är van vid att ha full rulle och hitta på en massa saker jämt, så det är en svår balans. Men jag ska försöka att inte tänka alltför mycket på det, utan avvakta den nya mätningen om en vecka. Sen har jag inte så mycket inbokat efter påsk heller, utan då ska jag verkligen börja ta det lugnt, vilket jag hade lovat mig själv redan innan besöket hos BM igår.

Cicci - haha, jag har faktiskt kvar en del solbränna från semestern i februari! BM kommenterade det på ULet i måndags; vilken solbränd och fin mage jag har. Härligt att höra att du och Victor haft det bra. Det finns inget som är så skönt som att komma iväg till sol och värme när det är kallt och ruggigt här hemma.

• Tinga

Tack Vänner och Lappis för er input om det här att ta det lugnt; intressant att höra om era erfarenheter, och att jag inte är ensam. Skönt också att höra att det faktiskt går att bryta ett mönster.

Att ta det lugnt på jobbet går bra, för här är så tråkigt ändå , men att skippa alla de där roliga aktiviteterna på kvällstid är en betydligt svårare nöt att knäcka. Det är ju ett livsmönster som ska brytas, och det är inte gjort i en handvändning. Problemet är också att jag nu t ex simmar istället för joggar (eller promenader hade det ju varit som gällt nu), och då måste man passa tider, vilket man slipper med promenaderna, och då blir den där tiden ett stressmoment. Jag ska i alla fall införskaffa ett sådant där bälte att ha runt höfterna, mot foglossning, nu i helgen, och sen ska jag testa om det fungerar att promenera.

• Tinga

Piggelin - låter som att amning och barnvagnspromenader är en riktig dunderkur för viktminskning! Kul att håret har fattat att det ska stanna kvar på ditt huvud!

Pirr - jag har varit likadan, och ryckt på axlarna när det varit något som gällt mig, men högt blodtryck kan leda till havandeskapsförgiftning, som kan leda till sämre tillväxt av bebisarna, och då drabbar det ju någon annan än mig själv. Foglossning eller halsbränna hade jag lättare kunnat leva med, eftersom det inte är något som är farligt, utan "bara" jobbigt och obehagligt.

• Tinga

Sweet - ingen fara med ditt inlägg om havandeskapsförgiftning; jag visste redan att det kan bli ett allvarligt tillstånd. Som väl har jag ju inte ens högt blodtryck än, utan ligger under gränsen, även om det är precis. Äggviteämnen i urinen kollar jag dessutom själv varje morgon, och jag ska till BM igen på torsdag, för att mäta blodtrycket på nytt, så de håller järnkoll på mig.

Jag läste att så många som 7% drabbas av högt blodtryck under graviditeten, men det är bara 2% av alla gravida som drabbas av havandeskapsförgiftning i någon form, så det ena behöver ju inte nödvändigtvis leda till det andra. Om 1.5 vecka ska jag träffa en läkare, för att bl a diskutera sjukskrivning, och då ska jag även ta reda på så mycket som möjligt om just högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. Tycker bara att det känns så orättvist att jag ska vara i riskzonen att drabbas, för jag tycker att jag lever ett sunt liv, med en lagom blandning av bra kost, motion och diverse sociala aktiviteter.

Jag har definitivt dragit ner på tempot med olika aktiviteter sen jag blev gravid, och det är därför det stör mig att blodtrycket ändå stigit. Det är nog som du, Izzie, säger, att man har olika bra "anlag" för det här att ta det lugnt. Som den här helgen, t ex, så har jag tagit det väldigt lugnt, men om jag sitter i soffan och läser så kan jag ändå inte låta bli att tänka på att jag senare på dagen ska baka kakor, t ex. Jag tycker ju att det är kul att baka och ser inte det som något stressande, men jag antar att det är tillräckligt för att blodtrycker ändå ska stiga. Jaja, jag jobbar med mig själv, och försöker att ta det så lugnt jag bara kan.

• Tinga

Sweet, förresten - läste på text-tv igår kväll om den störtade byggkranen, och tänkte på dig då (det gör jag för det mesta när jag hör nyheter som har med New York att göra ). Läskigt att det hände nära där ni bor.

• Tinga

BS - vad skönt att sängen verkar så bra! Hoppas att din rygg kommer helt i form nu.

Svar på tråden Barnkarusellen