• Tinga

Barnkarusellen

MSW - hoppas att dina sjukdomsproblem löser sig!

Muggles - vad skönt att du fick några härliga skiddagar! Även om sömnen inte blev den bästa, så kanske skidåkningen gjorde att du i alla fall har fyllt på energidepåerna litegrann? Det här med Moas sömn; din man ska väl vara föräldraledig när du börjar jobba, så då blir det väl "hans problem" att Moa vaknar tidigt? Eller blir det ditt problem också för att du också vaknar och sen inte kan somna om?

• Tinga

I lördags var jag ute på stan, på jakt efter nya gardiner till vardagsrummet. Tänkte att jag skulle passa på att sy nya nu så länge jag har tid att hålla på med sådant . Problemet är att jag hittade inget tyg jag gillar. Jag tänkte sy ca 55 cm breda panelgardiner, så mönstret ska ju passa till den bredden. Jag gillar grafiska mönster, och vi har mest brunt, grått och vitt i vardagsrummer, så det ska helst vara i den färgskalan. Är det någon som händelsevis har tips på någon tygtillverkare som skulle kunna falla mig i smaken? I köket har jag gardiner i Marimekkos tyg Unikko (det med stora blommor), och det gillar jag mycket, men det känns ju fantasilöst att ha likadana gardiner i vardagsrummet.

• Tinga

Muggles - fast om du får sova ut 4 nätter av 5 kanske du orkar ta en tidig morgon en gång i veckan? Förstår att det är svårt att lägga sig jättetidigt på kvällen; i de flesta fall har man ju någon typ av "klocka" inbyggd i kroppen, så frågan är om man klarar av att somna sådär tidigt, om det inte stämmer för ens kropp? Hade man gjort så varje natt kanske det hade funkat, men vem vill lägga sig vid 21 även på helger?

Min svärmor har berättat att min man var extremt morgonpigg som barn, och han brukade precis som Moa vakna vid 04.30. Det tog, precis som erfarenheterna på FL verkar vara, ett par år tills han sov lite längre. Ledsen!

• Tinga

Muggles - jag gillar också Kaivo, men i tygaffären jag var tyckte de inte att det skulle bli bra till 55 cm breda paneler, pga att mönstret är så stort. De tyckte att det passade bättre till att hänga upp helt, som en väggdekoration. Nu när jag tittade på det igen funderar jag på om man inte skulle kunna dela det precis mitt i den bruna mittendelen, och sas få halva mönstret på vardera panelen. Det kanske kan funka? Mönstret i sig i verkligen mitt i prick vad gäller min smak. Synd att de inte har tagit en fram en "minivariant" som de gjort med Unikko.

• Tinga

Sorry - såg ju nu att du precis kommit med samma förslag som jag; så går jag här och tror att jag kommit på något unikt! Tror att jag ska ta mig till affären igen och kolla på tyget i verkligheten, för att se om den här idé kan funka. Anledningen till att jag tänkt mig just 55 cm breda paneler är för att upphängningen max tillåter den bredden. Annars finns det egentligen mer plats bredvid fönstret, där gardinen bara skulle hänga för väggen och alltså inte stjäla något ljus, så kan jag bara fixa till upphängningen skulle jag kunna ha bredare paneler, och då verkligen få med hela mönstret, uppdelat i två paneler.

• Tinga

Muggles - gardiner känns ju som en viktig inredningsdetalj, så jag förstår att ni inte rusat iväg och köpt "första bästa". Samtidigt är faran när man hänger upp något gammalt att även om man inte gillar det, så har man i alla fall en lösning som fungerar, och då tenderar det att dröja längre tills man verligen blir färdig att göra något åt det.

Om man har ljusa väggar inbillar jag mig att det kan funka bra med lite mörkare gardiner, men jag vet inte. Eller så får ni göra som många i våra mammors generation; ha både sommar- och vinteruppsättningar av gardiner!

• Tinga

Sweet - haha, så du har en lång rumpa nu! Tack för dagens gapskratt! Jag fick en väldigt rolig inre bild av dig.

Känner absolut igen det där med en make som är så lugn att man själv blir stressad! Det brukar vara jag som står för de flesta aktivitetsförslagen i vårt hushåll, men jag får försöka att bli mer inspirerad av honom att ta det lugnt.

Igår började jag dock skriva en lista över diverse saker som ska fixas innan barnen föds, och jag insåg att det i princip blev en att-göra-lista enbart för maken! Lägga trätrall på balkongen är t ex inget som är att rekommendera för mig framöver, så då blir det ju automatiskt han som får göra det. Jag ska ägna mig åt att peka med hela handen!

Egentligen är det säkert helt fel av mig att göra en sådan här lista, men jag tänkte att om jag skriver ner grejerna behöver jag i alla fall inte tänka på dem längre, utan sen vet jag att de finns där. Blir de fixade så blir, och blir de inte det så löser det sig ändå. Det är väl en sund blodtryckssänkande inställning från min sida?

• Tinga

Sweet - en bild till galleriet kanske? Vi har ju magbilder, så varför inte rumpbilder?!?

• Tinga

Muggles - det är kanske jättebra att ni har babysimmet idag, om Moa är på dåligt humör, för hon gillar väl att simma? Du kanske får en solstråle med dig hem!

• Tinga

AM - tack för länken! Jättemånga fina tyger, och som du sa; mycket annat kul också!

Svar på tråden Barnkarusellen