• gosnosen

Barnkarusellen

tack för alla omtänksamma kramar! dock känns det nu helt kört då jag börjat blöda ordentligt. talade med SH och de vill att man fortsätter med vaggisarna tills det att man har testat, och det ska jag ju göra imorgon. har dessutom en tid på SH imorgon.

nej, vi fick inget till frysen. fick ju bara ut fyra stycken varav två var omogna och endast ett blev befruktat. det delade sig fint åtminstone, men tydligen räckte det inte den här gången. vi får väl se hur vi gör med val av klinik. jag har ju varit så himla nöjd med SH hittills, men det är ju rätt stor skillnad att betala 90 000 kr för tre stycken jämfört med 44 000 på CvL. jaja, vi får se hur det blir. maken är väldigt knäckt och jag har väl inte riktigt hunnit känna efter ännu. det tar på krafterna!

kram till er alla, och tack!

• gosnosen

jag gissar att det blir många stora tårar när man kommer hem och träffar maken. det känns ju verkligen hopplöst, men vi kommer inte att ge upp ännu! jag skulle vilja, precis som du, koppla bort det helt och hållet ett tag. får se om vi kanske kan ta en ordentlig paus, men samtidigt tycker jag att det känns stressande att inte köra på direkt. att vara rationell i hela den här processen tycker jag är svårt. håller tummarna för att det blir ert sista försök!!!

• gosnosen

halloj

efter vad som troligast var livets hittills jobbigaste dag igår har nu näsan åkt upp över vattenytan igen. det var jobbigt att träffa läkaren på SH som bara kunde konstatera att det var ett toppägg de hade fört tillbaka, men som uppenbarligen inte ville fastna. vi frågade vad han anser om våra chanser och då sa han att om normal chans (vid oförklarlig barnlöshet) är 40-45 % så kanske min chans är ca 30 %. så då har vi ju en chans iallafall. skulle vi vilja köra igen så skulle vi ändra medicin och dos. vi har iallafall bestämt oss för att testa linne nu. det är inte säkert att vi får köpa trepack, men de är ju 8 000 kr billigare än SH iallafall. ska gå på octaviakliniken som hemortsläkare och får komma dit redan på onsdag. hon tyckte inte att man behövde vänta en menscykel innan man körde igång igen. och jag har ju knappt känt av hormonbehandlingen alls, så jag tycker bara att det känns bra. vi får väl se vad hon säger när jag väl ska dit. jag ringde faktiskt till den som jag tror är er läkare, telis och lappis, men där fanns ingen tid förrän om tidigast ca en månad. men tjejen jag pratade med lät jättegullig och trevlig! ja, så vi är på gång iallafall. hade dessutom fått ett brev hem från karolinska igår om en tid för ett första läkarbesök där i början av april. trodde att det skulle dröja mycket längre med tanke på deras kötid. men det är väl till själva behandlingen det är så lång väntetid.

oj vilket långt ego-inlägg detta blev! "skäms".

telis, när får du sätta igång med spray igen. ändrar ni någon medicin och dos till nästa gång?

lappis, du är så cool tycker jag! känns så avslappnad inför allt. själv är man ju helt nipprig...

• gosnosen

glömde - tack alla för sympatikramar och omtänksamhet! det värmer!

• gosnosen

vad gulliga ni är som undrar hur jag mår! tack! håller mig lite på smygläsarnivån just nu då jag inte har så mycket att tillföra. det känns bättre nu tycker jag efter vårt misslyckande förra veckan. varje dag ger ju en lite mer perspektiv till det som hänt. imorgon ska jag till octaviakliniken och träffa CvL:s hemortsläkare. förhoppningsvis säger hon att det är ok att dra igång i denna cykel, i värsta fall får vi väl vänta en cykel. om vi får köra igång nu så blir väl prel. ÄP i mitten/slutet av april. var ju lite trög på nedregleringen första gången, men hoppas att jag slipper det den här gången åtminstone. vi räknar nästan med att det kommer att ta några försök innan det förhoppningsvis lyckas. men vi hinner nog bara ett försök till innan sommaren.

lappis - att vara så trött måste ju betyda att du är nedreglerad. jag mådde ju toppen i tre veckor och var ju heller inte nedreglerad. när de väl punkterade cystan gick det snabbt och sista dagarna med enbart spray kände jag mig darrig och varm i kroppen.

freijs - när var ni på ert första besök på huddinge? jag tycker att det är lite konstigt att vi har fått kallelse till ett första samtal i början av april, men vi borde ha minst ett år kvar i kön. varför ska man komma dit så tidigt?

• gosnosen

lappis - jag får nog besked imorgon av octaviakliniken om det är ok med 3-pack eller inte. antar att hon avgör genom VUL. de ska tydligen kunna se på äggstockarna och avgöra HUR trötta de är. hoppas att du piggnar på dig snart! det ser ut att vara ljuvligt väder ute. kanske lite frisk luft gör susen?!

• gosnosen

freijs - ja, lite förvirrande är det faktiskt tycker jag också... läkaren i gamla stan skickade remiss till till huddinge i november/december förra året och genast fick vi ett brev som sa att remissen var mottagen och att det kunde ta upp till åtta veckor innan den bekräftades. det gjorde det. i januari fick vi ett brev som sa att nu var vi på plats i kön och att vi skulle kallas till ett första läkarsamtal men att väntetiden var 3-5 månader. jag blev redan då förvirrad och mailade dem för att få bekräftat att väntetiden på 3-5 månader var för läkarbesöket och inte för behandling. det svarade dem ja på och sa att vi skulle bli kallade på försommaren. så jag är ganska säker på att detta verkligen bara är ett läkarbesök och ev. vidare utredning och att väntetiden på behandling fortfarande är över ett år. Så vi räknar med att hinna göra 3-packet (om vi får) och att det sen förhoppningsvis är dags för landstingsförsöken.

• gosnosen

lappis - hoppas att din "icke-blödning" beror på något roligt! det är du värd efter allt ert kämpande!

själv har jag nu varit hos octaviaklinken och fått recept och förhållningsregler inför kommande ivf. börjar spraya 16/3 och prel. ÄP blir v. 16. känns skönt att vi får börja så snart. däremot får vi inte köpa trepacket... med mitt FSH-värde bedöms vi inte ha den normala 40%-iga chansen och då får man inte det. jag frågade henne om det gick att bedöma vår chans och då har CvL nåt slags sannolikhetsberäkingsprogram (långt ord ) på sin hemsida för läkarna där de matar in olika parametrar. och då blev det nästan 40 % iallafall! så vi får väl hoppas på det. byter både spray och sprutor och ska spruta mycket högre dos den här gången så förhoppningsvis ger det effekt!

håller tummarna för lappis!

• gosnosen

lappis - ja, lite trist. men vi väljer CvL ändå. de är 8 000 kr billigare per försök än SH, så vi får ju fyra CvL-försök till priset av tre SH-försök...

Jag fick ju ingen blödning alls först pga att en äggblåsa hade blåst upp sig och låg och utsöndrade lite hormoner som stoppade upp nedregleringen. de punkterade denna manuellt och så fick jag en spruta progesteron. sen kom blödningen inom tre dagar och jag var nedreglerad inom en vecka. så jag fick spruta en extra vecka innan jag kunde börja spruta. men jag kände ju inte av sprayen alls! varken trött eller något annat. du har ju varit jättetrött har jag förstått, så antingen är du nedreglerad i allafall eller så är det en liten bebis på G.

• gosnosen

hej på er! lappis vad trist att nedregleringen inte har funkat! testade de för ev. graviditet också? det hormon som visar att man inte är nedreglerad är östradiol (el. dyl). det ska ned under 150 tror jag. när jag inte hade blivit nedreglerad låg det på över 760. OM det skulle vara så att det är en liten äggblåsa som stör så borde de ta hand om det på en gång så att du blir nedreglerad någon gång och kan komma vidare! håller tummarna för att det löser sig snabbt och smidigt!

freijs - mitt fsh-värde låg på 15 i juni förra året. då är jag 30 år gammal. det är min förhållandevis låga ålder som gör att chansen att någon gång lyckas är nära det normala. sen mätte hon på octaviakliniken mina äggstockar igår och räknade de outvecklade äggblåsorna och det såg bra ut. min ena äggstock såg normal ut och den ena hade något för få äggblåsor. man skulle i "normalfallet" ha ca 15 blåsor och jag hade 13 tror jag hon räknade till. men man kan aldrig veta vad som händer! är dock lite förvirrad över att huddinge ev. vill utreda vidare. vi är ju så färdigutredda man kan bli och felet ligger definitivt hos mig. enligt octavia är jag dessutom en sk "low responder" på stimuleringshormonet och ska därför köra med högsta dosen nu denna ivf-omgång.

telis - krya på dig och hoppas att alpluften gör gott! både för luftrör och äggstockar!

måste också säga att alla ni tjejer här inne verkar vara toppentjejer som i alla lägen peppar och ställer upp för varandra! jättekul!

Svar på tråden Barnkarusellen