• Oms

Barnkarusellen

Frullan - håller med lite i vad piggelin skriver i sina två exempel - fast jag gjorde en liknelse m ngn som flyttat hemifrån det är ju inte så att alla vi andra har hur mkt tid som helst vi heller och därför skriver vissa mer o vissa mindre, så är det men vi fösöker iaf skriva minst ngn gång i veckan på så sätt kan man hålla sig a´jour och man är oxå bland dem som man läser o kommenterar i tråden. Jag ser gärna att du skriver oftare - du mfl ÄR saknade!

nu kan jag bara tala för mig själ men av alla sidor på nätet så prioriterar jag BT *"våra" 2 trådar"* samt mina trådar på FL samt min mail - det är det jag hinner med. jag tycker att det här är den mest givande o lärorika tråden som finns!det är lika kul att läsa om Moas o Iris fram o baksteg som det är o läsa om Lappis o Tubbies jakt på ägg o kliniker - för att bara nämna några!!

• Oms

Tubbies - jag tror nog att det var innan du påbörjade verkstaden, att du kände att DU inte orkade gå igenom allt - inte att var ngt skämmigt eller att provrörsbarn var minde "värda" än sängkammarbarn! *snarare tvärtom skulle jag vilja tillägga - kan man vara mer önskad ä så?! *

Piggelin -- vad kul att håret växer o frodas! förstår om det mste kännas såååå bra grattistill det!

• Oms
    Zozo skrev 2008-03-03 14:55:57 följande:
    Personligen fasar jag mest över att ha svärmor staende pa trappen med resvâskorna sa fort det börjar närma sig BF... Hon har tom avsagt sig frivilliga politiska uppdrag hemma i byn, för att hon ska vara TILLGÄNGLIG... Huva! Jag ska sätta upp staket, med taggtrad.. och hänglas..
    Zoz - du får se till att ha helikoptern startklar...
  • Oms

Piggelin- jag har läst o dig o Amanda ett bra tag nu utan att kommentera så mkt men nu måste jag det - hon är ju väldigt lik min Mathlida i sovbeteendet ! - iaf som det har varit tidigare. vi har haft många långa nätter när vi varit klarvakna för att lillan tyckte att det var bästa tiden på dygnet att vara vaken, och oftast har vakenperioderna haft samband m att hon har fyllt blöjan och därför har ett blöjbyte varit nödvändigt. vi ar stått i kolsvartrum m lugna favoriter på radion och gungat m henne i famnen medan hon har pratat o sprattlat för fullt...

iom att hennes kräkningar blev värre så försvann oxå bajsandet, nu är vi glada om det kommer ngt varannan dag iaf men då sov hon dålig pga kräkningarna så alltid e det ngt...

jag har upptäckt att precis som mugglan att sover hon mkt på dan så sover hon mkt på natten - det hör ihop faktiskt. äter hon mkt på dagen så sover hon oxå bättre på natten och likaså om vi går på promenad under dagen ja då har vi en bra nattsömn sen. så istället för att fokusera så mkt på nattsömnen har jag börjat satsa på dagsömnen och natten har liksom hakat på av sig självt.

vår rutin är ungefär så här
    innan natten byter vi blöja (ca 20.30) och så får hon pyjamas, ibland blir det bad oxå. sen får hon medicin och ammas BÅDA brösten och runt 21.30-22 så har hon bökat klart i famnen o somnar - då lägger vi in henne i sängen. Hon vaknar ofta när hon hamnar i sängen men då ligger hon nöjt o tittar sig omkring och somnar in då hon vet var hon är ngnstans samt att det e dags o sova för natten (nattlampan är på). sen sover hon ungefär 5 timmar innan hon äter ett bröst o somnar sen om igen.

Det e lite bök då jag måste upp o sitta i v-rummet på nätterna och dessutom hålla henne upprätt under amning och ca 30 min efteråt innan jag kan lägga ned henne i sängen, så det går längre tid än vad som är vanligt.

rutinen har vi haft hela tiden men det är först nu som den ger utdelning då medicineringen äntligen fungerar bra (peppar peppar). det har även hänt att hon har sovit 7 timmar ätid och sen sovit 2 timmar till utan problem - då har hon en glad mamma

så vet inte om du fick ngt råd men jag säger osm mugglan - satasa på dagsömnen, låt inte den rubbas alltför mkt då det ställer till problem för natten. Mathlida sover ett lång pass på 3 timmar på em samt 2-3 korta pass under fm samt kväll. sover hon inte långpasset (oavsett om hon somnar kl 13 eller 17) så fungerar inte nattsömnen så bra. fast en lång em sömn kräver mkt mat oxå då de förbränner mkt när de sover.

• Oms

Tinga - ang trög mage så är det olika m bananer - får se hur e det nu då... - mkt mogna bananer ger lös mage o grönaktiga hård tror jag det e - eller så är det tvärtom Du får prova

och ang järntabletter behöver det inte ge trög mage - jag åt niferex ett tag men blev allt annat än trög - herregud vilket laxerande effekt de hade

Välkomna ni nya - vad var det ny? Tofflisan och fru K... * minnet är bra men OERHÖRT kort när jag ammar

• Oms

Lappis - nu vet jag inte vad du presenterade för ngt men shit 2 st på en dag! bra jobbat tjejen! jag bruakr vara lagom slut efter 1 föredrag/utbildning när jag håller i det- kan tänka mig att 2 tar på krafterna rejält!

Snartis - ser att du har ung samma rutin som jag hade m stora tjejen - tyvärr har det inte riktigt gått o applicera på Mathilda pga hennes reflux men skam den som ge sig - det blir bättre o bättre för var dag!

Zoz - din grav verkar var lik min m illamående, hudproblem magen trötthet o sömnproblem osv stämmer det fosättningsvis så får du även myrkrypningar och hög kroppstem som h¨ler dig vaken i veckor... det var skitjobbigt - jag menar att gå upp på nätterna nu m ledsen bebis ger ju ändå ngt men att gå upp bara för att kroppen ligger o skuttar runt i sängen höll jag på att bli galen på! sååå jobbigt! hoppas du slipper det! fast vänta - hade inte du det? eller var det mamma el ngn? restless leg alltså.

• Oms

har skumläst alla maratoninlägg från frullan o nenne oc hopaps jag inte missat att kommentera ngt?? - kör hårt tjejer!

Idag har jag gått en låååångpromenad m Mathilda i det underbara vädret. vi gick längs vattnet och matade änder och lyssnade på fåglarna - sååå mysigt ju! hoppas hoppas vädret håller i sig så att jag kommer ut på långa promenader - har ju 17kg grav kilon kvar att gå ned...

i maj kommer vi ha DOP, vi mailade m prästen igår och har fått 2 lämpliga datum, 10 maj eller 31maj... och nu ska vi då välja, 10maj är pingst och det e ju mysigt och 31 maj som vanligt tänkte vi tills prästen sa att nja, inte riktigt - då är det Stockholm Maraton utanför kyrkan så frågan är hur man tar sig in i den samme (Kyrkan ligger vid Kungsträdgårdsgatan i Sthlm - där går maratonloppet och ALLA står o tittar just där) så nu är vi kluvna... vi vill helst ha sent i maj men vet inte hur det kommer gå för alla gäster ( ca 80 st) att komma till kyrkan då en de har bil o så..

jaja, nu ska jag hoppa i badet, lillan sover, maken städar, storan är på kör och jag har lite fritid

• Oms

Men Lappis!!!! vad spännande! herregud! jag tror helt klart på ytterliggare ett gravtest imorn bitti - när loggar du in här o berättar resultat *ställer klockan*

jag håller tummr o tår!!!

• Oms

Det var ngn som pratade om att ha barn på mage ( Mugglan var det du?) och jag ville bara berätta at Mathilda har sovit på mage sen hon var 7 veckor ungefär. innan så låg hon på sidan rygg sover hon bara på i vagnen men då i halvliggande läge.

Det enda som talar emot magläge är PSD - plötslig spädbarns död som man tror är vanlgiast i magläge efter som att barnet sover djupare då och därför "glömmer bort" att andas regelbundet.

Eftersom Mathilda har reflux så är det större risk att hon kvävs av sina spyor om hon ligger på rygg än att hon drabbas av PSD om hon ligger på mage så man rekomenderar magläge för kräkbarn.

vidare så säger de flesta barnläkare att rökning /passiv rökning samt för varmt i sovrummet är en mkt större faktor till varför magliggandes barn slutar andas så undviker man onödiga orosmoment är det inte sådan stor risk längre.

vi har andningslarm i hennes säng - problemet är bara att hon inte ligger i sin säng, haha utan hon ligger i vår säng och där ligger hon bra men nu ska hon börja ligga i sin säng då hon blir mer rörlig och inte ligger still. hon gillar inte att ligga på bomullslakan, undrar om man kan köpa flanell lakan eller ngt mjukare då hon e van att ligga på flecefiltar osv.

• Oms

lite kul att denna tråd går i vågor - nu är nästa gäng på barnvagnsjakt

jag köpte en Teutonia Mistral S som jag bara älskar! jag bestämde mig tidigt för den vagnen och sen var det bara o kolla färg och hitta billigaste inköpstället (mypram).

Det är ju en djungel det där m märken o modeller, vissa vill ha gammal gammal stil medan andra bara vill flasha m nya märken.
    tycker nog ändå att funtion måste gå före allt - herregud du är ju ute m vagnen nästan varje dag och då spelar märket ingen roll bara du o din bebis trivs m den!

lycka till i jakten!!

kika gärn på FL, där finns bra tips i barnvagns trådarna

Svar på tråden Barnkarusellen