Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen

Hej tjejer!
    Lappis - känner igen det där att jag nästan tjattrar mer här än med "gamla" kompisarna. Fast just nu tjattrar jag inte så mycket med någon - utom babyjoller med Mindre då... Snacka om intelektuellt utbyte.

Lilltjejen vill inte sova långpass längre. Trist eftersom jag inte hinner sova då heller. Men, jag försöker lägga mig till med lite coolare attityd à la Cicci och försöka ha kul fast jag är trött. Lär ju få vara trött ett tag framöver, och hur kul är det att älta det hela tiden...

Om ni undrar vad mammarollen handlar om så kanske denna lilla trudelutt kan roa:

Och nu ska jag skaffa mig lite fika till den ständigt hungriga magen, så att jag kan göda den ständigt hungriga bebisen. 5 kg tangerade hon på BVC igår, strax före 8 veckorsdagen.

FIKADAGS!

• Liten med Mindre

Oj oj, här var det både upp och ner. Puss o kram alla! Stryk ett streck över allt, och börja om. Alltid kul att höra från någon gammal vän.

Mindre kämpar på i connys anda och vill inte sova länge på dagtid (eller särskilt länge nattetid heller). Men nu har hon slocknat i 3 timmar på seneftermiddagen 2 dagar i rad. Alltid något. Men tror ni jag är smart nog att lita på att hon sover länge - och går och lägger mig???

Stod och försökte färga fransar och bryn hemma, tror inte det blev så mycket färg dock. Förr lyckades jag alltid bra. Kanhända är färgen gammal? Det blir ju inte så ofta jag tar mig tid numer... Ska nog pröva på salong nästa gång, bara för att det är lyxigt.

Cissi - att ta med fulpyjamas till Dubai låter lite varmt??? Men kanske bra av moraliska skäl...

Och på tal om nakendiskussionen - senast jag rände runt en morgon näck och ammade/busade med bebis slutade jag med kräk över hela mig och den återanvända mjölken översvämmade "busken" där jag satt i soffan. Not so najs... Bättre när det sugs upp av kläder. Förstår fortfarande inte hur jag fick fram badlakanet från bakom ryggen och räddade soffa och matta.

(För övrigt 4:e stora plaskkräket denna veckan - 3:e på morgonen. Fattar inte att jag känner mig så skyldig - som att det är jag som gör fel, borde fatta att hon fått för mycket/inte är hungrig nog/äter för fort/inte borde ammas just nu.)

Lycka till med dopet MrsB, det var väl imorgon? Eller var det idag? Dagvill...

Nu ska jag blunda en kort minut innan någon vaknar.

• Liten med Mindre

Hallå hallå!

Idag tror jag Mindre blivit sömntuta, för det är andra långa sovpasset, och jag har varit duktig och vilat en halvtimme själv med tror jag (i alla fall gick klockan väldigt fort plötsligt. ).

Grattis alla födelsedagsbarn! (Minns att det var Koko i alla fall, men sen var det så många grattis att jag säkert missade någon.) Och skönt att dopet gick bra MrsB. Vi har vårt kvar, och jag ska försöka att inte stressa upp mig. Just nu är vi elaka nog att bli glada för alla som tyvärr inte kan komma. Snart är vi nere i så många som lokalen kan rymma - och det är i alla fall för många.

FruLlan - du kanske ska pröva att stressa lite igen för att minska mjölkproduktionen? De säger ju att stress minskar mängden, och med tanke på hur stressad du var innan Borren kom, så måste din kroppa fortfarande tycka att mammalivet är lugna gatan i jämförelse och därmed producera extrema mängder mjölk? Själv ska jag försöka tagga ner lite till - inte för att jag har lite mjölk - men det känns som att det inte är så mycket som ibörjan.

Tinga - satsa på simhallen du. Kanske har de vattenjympa hos er precis som i götet? Jag har själv börjat gå lite mer intensivt nu, och det har nog verkat positivt på humöret som varit neggigt länge efter förlossningen. Jag är ju van att träna mycket med. Men lite rädd är jag att det kanske påverkar mjölken om jag går ut för hårt. Imorgon blir det hursom helst mamma-barnjympa om allt blir som tänkt. Säkert urjobbigt som det känns nu!

Svärmödrar - ja vad säger man...de finns verkligen av alla sorter. Tror min är av det mer försiktiga slaget - vill vara alla till lags så att hon nästan sliter ut sig på kuppen. Jättesnäll o go i alla fall tack och lov.

Det var mer som skulle kommenteras, men det försvann i huvudet. Längesen det var så mycket att läsa ikapp efter en helg!

• Liten med Mindre

nenne - lev som vanligt, eller rättare sagt - träna på!

Zozo - simning är nog utmärkt, så länge som du inte får ont av det. Jag passade på när jag var på kurs där det fanns bassäng, och det gick mycket lättare att simma och ta ut sig, än att promenera pga sammandragningar etc. Promenera är också annars bra om det känns ok, lätt styrketräning (rygg, axlar armar - inget med benen brett i sär eller där du måste spänna magen massvis som i benböj med vikter.) Cykling där du inte riskerar att trilla.

Oj, nu vaknar pyret. Gnyr lite lagom i vagnen. Får jag tag i henne innan hon blir ledsen är hon världens goaste när hon är nyvaken.

• Liten med Mindre

Heja Lappis - det kommer att gå fint! Vad jag vet om dig så verkar du superproffsig, och kommer att fixa det galant även om det blir blödning ikväll och även om du är mindre förberedd än vanligt.

Piggelin - jag skulle till att fråga vad som hände med huset - men nu vet jag. Spännande och skönt med lagom avstånd till inflyttning. Tanken hinner ju mogna så där lagom fort nu. Och jag skulle inte tackat nej till att sitta i centrala stan heller just nu.

Dags att gosa med pyjamastjejen!

• Liten med Mindre

Hallå!
    Oj vilken tid det tog att läsa ikapp!

Välkomna alla nya, stora styrke och lyckatill-kramar till er med.

Idag har vi prövat mamma-barn-gympa. Skoj, med organiserat kaos. Ett 15-tal mammor med bebisar i åldrar mellan 8 veckor och året kanske. Det kröps och kravlades och lågs still, bland bebbarna. I mitten fanns en hage där en del barn blivit placerade.

Och att gympa funkade fint, är nog inte i jätteusel form. Märkbart är att det är övningar med den egna kroppen som är jobbigast (brukade vara lätt förut) - med vikter är jag ju smart nog att välja lättare...

Men eftersom Mindre och jag hade en jobbig natt (hon ligger och stånkar högt och skriker till av ont i magen(?), men utan att direkt vakna) så var jag helt färdig när vi kom hem. Tack och lov somnade tjejen med mig i sängen på eftermiddagen. Som en ny människa efteråt!

Strongt jobbat med presentationerna Lappis!
    Härligt med huset "i handen" Piggelin!

Imorgon åker vi till föräldrarna på övernattning igen, ska försöka hinna till IKEA o Babyland, samt få lite sovtid kanske.

Må gott!

• Liten med Mindre

Oj oj så mycket skrivet sen i onsdags.

Lappis - en otrolig berg o dalbana din kropp skickade dig på. hugaligen! Hoppas på en snäll och väldigt lyckad ivf efter allt det!

BS - jösses vad ni får kämpa. En riktig järnvilja verkar den lilla damen ha. Tänk er henne i tonåren... (Usch - fy vad elakt av mig. ) Sover Iris i eget rum eller i erat? Jag tänkte om ni inte kunde ställa in en extrasäng till maken i hennes rum de nätter han har "vakten". Men det förutsätter ju förstås eget rum...

FruLlan - tänkte på det när du nämnde Kalikå. Min mamma hade en bok om att sy Kalikå-djur när jag var liten. Jag älskade att bläddra i den och önskade mig förstås en dinosaurie som jag aldrig fick. Mindre däremot fick en pytte-sjöhäst och en katt från kalikå redan på BB.

Piggelin - Mindre är just nu också en torris. Kom hem efter BVC besök och har shoppat Essex och Miniderm. Får se om det hjälper så att vi slipper eksem. Mot problem med rumpan och vecken har jag fått ett medel som heter "Nappy rash" från Proderm (vet inte var den går att köpa - Åhléns säljer i alla fall deras solkrämer som är de enda jag tål bra). En mousse som jag tycker funkat fint - bättre än de kläggiga krämerna som fastnar överallt. Fast då har vi inte haft några jätteproblem med vecken hittills.

I helgen var vi till Falun, första långresan, och det gick över förväntan. Så skönt att räcka bebisen till farmor och önska dem trevlig promenad medan jag går och sover. Och Mindre har fakriskt somnat gott i egen säng ett par nätter nu - sova själv är en lyx!

Nu ska jag ta itu med städningen innan hon vaknar igen lillsnorpis.

• Liten med Mindre

Oj vad mycket som händer här - även här har vi sömnproblem (dock inte så positiva som Malte o Matilda) - massor med skrik (ont i magen kanske) och äter mycket gör lilltjejen.

Hinner nog inte in så länge. Måste dock kommentera Sweets kisse. Svägerskan (tror jag) berättade om en kollega som hade en hund som brukade krypa upp i sängen och vara stökig. Så killen brukade ge hunden en vänskaplig spark ut ur sängen igen. En natt jämrade sig "hunden" - "men pappa..."

Nu ska jag försöka nätshoppa en sovpåse till min lilla gymnast. Törs inte ha henne i eget rum förrän vi vet att täcket "sitter fast".

Kram! Krya på er alla sjuklingar!

• Liten med Mindre

Hej hopp!

Cicci - härligt med solbränna! Och skönt att råttfällan slapp komma till användning. Förstår det där med blond baby-pillandet. Det är ju illa nog att vara blond vuxen ibland. Välkommen hem!

BS - hoppas verkligen att sängarna blir bra. och skoj med badrummet också. Allt på en gång! Vad gäller blodpudding skulle ju jag tycka att det är lite starkt för en liten mage - med tanke på att min mage tycker det är gott men halsbränne-framkallande. Men det kanske funkar bättre för småbarn?

Piggelin - jag önskar att min vikt också trillade av utav amning och promenader. Men det sista obekväma sitter kvar runt midjan, lagom så att inga gamla kläder funkar/sitter som de ska. Jag äter nog för stora portioner och för mycket kakor.

Page - kramisar! En till här som inte har jättemycket tid vid datorn.

MrsB - det blir verkligen intressant att se din make fixa att vara hemma och tycka att allt är en baggis i höst.

Pirr - lycka till inför förlossningen! Det skulle ju kunna bli lite när som helst, så ifall jag missar starten så kommer det massor med lycka till-kramar! Fokusera inåt och känn efter istället för att koncenterera dig på omgivningen/instrument/ personal.

BS, igen, du frågade om Mindres säng - jo, hon har en korg som hon har sovit i själv i en dryg vecka. Det ger ju hopp för framtiden.

I början gick det bra, sen inte alls, och nu har vi lyckats lägga henne själv under senaste veckan. Säkert kommer bakslag för det med. Men samtidigt verkar det som om hon sover bättre där. För när hon legat med mig några gånger så har hon vaknat med skrik/gnäll, som om det vore för trångt/varmt. Vilket det ju är.

Nästa steg är att ställa ut korgen ur rummet så att vi kanske inte vaknar när hon ligger och stånkar/gnyr i sömnen. Sen har jag investerat dyrt i ett fint spjälskydd och gungtassar till spjälsängen, som jag hoppas hon vill flytta in i sen.

• Liten med Mindre

Är det någon här inne som prövat Paola Marias amnings- och gravid-kläder? Funderar på en klänning till dopet, och hittade lite rea på nätet. Måste ju ha något jag kommer i, så då kan det lika gärna vara bekvämt att amma, ifall deras lösning nu är det...

Svar på tråden Barnkarusellen