Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

Barnkarusellen

Jag hade några funderingar på namn till en pojke, men har typ inga till en tjej. Och nu när vi vet att det blir en liten tjej så gör det ju inte saken lättare.

I min värld måste namnet fungera
    1) i Sverige,
    2) i engelskatalnde länder (så att det fungerar här där vi bor nu)
    3) i Skåne (faktum är att flera namn man kommer på låter skitfult på just skånska tycker jag. Ursäkta alla skåningar!!! men det tycker till och emd maken som ju är skåning....)

• sweetstreet

jag vill även helst att namnet inte ska vara FÖR poppis eftersom jag själv växte upp med ett av de vanligaste tjejnamnen på 70-talet. Det har inte direkt stört mig, men jag har alltid tyckt att det varit roligt om man hetat något lite mer originellt kanske. Inte något konstigt, men något som inte 10 stycken andra i ens ålder också hette...

Så visst Vickan, gärna namn på 100-toplistan, men helst undvika de som ligger 5-i-topp iallafall. Gärna även 20-i-topp ifall det skulle gå.

fast jag ahr insett att detta med namn verkligen ÄR en modegrej! Man blir påverkad av de "vågor" som går, det bara är så.
    Jag menar vem skulle idag kalla sin son för Ingvar eller sin dotter för Gunilla? det är absolut inga fel på dessa namn, men för de flesta så tror jag de känns helt "off"?? Just för att man omedvetet faller för andra namn som är populära eller som finns runtomkring en. Utan att man tänker på det.

Jag har flera vänner som säger att de tyckte de plockade rätt unika namn till sina barn, tills de började på dagis. När det plötsligt fanns 5 killar eller tjejer emd samma namn som deras barn där!

• sweetstreet

zozo,

Tja jag tycker att namn med t ex U ofta blir konstiga på skånska. För att inte tala om vissa namn med R (beroende på var i namnet dessa "ljud" hamnar såklart....

• sweetstreet

Även vissa nmna med o....

För på viss skånksa blir o t ex iiiiiioooooo

• sweetstreet

Jag gillar Tim förresten.
    Och har en vän vars son heter Teo vilket jag tycker är fint.

Själv var en av mina favoriter (när jag fortfarande trodde på en kille) Tor.
    Tycker det är ascoolt och tillsammans med mitt eftgernamn (jo jag vill att barnet ska ha mitt namn... ) så skulle det blivit ett jättebra namn tycker jag själv.
    men mekane tyckte det skulle låta lite väl "manligt", så han sa att han tyckte synd om barnet, för om det skulle likna honom själv skulle han alltid tycka att namnet var en belastning som han inte kunde leva upp till. Hehe! Smal och spinkig med glasögon...

• sweetstreet

Eh, mekane vad är det????
    Maken ska det vara!!!!!

• sweetstreet

jackie var fint namn tycker jag.
    jag var även inne på jack ett tag (kille).

hehe Zozo,
    ja självklart beror det på vilken skånska man pratar. Makens är superfin tycker jag själv! Men en del av hans släkt pratar riktig "bonnskånska" och ursäkta igen.... men då låter det emsta inte sådär jättevackert faktiskt....

I viss skånska blir ju U även "y". Typ bussen blir byssen....

• sweetstreet

Nä gott foklk nu måste jag rusa vidare!

Kul med namndiskussion!!!!!

kram på er och ha en rikigt skön dag!

Mugglan förresten,
    du är inte alls någon dålig mamma. Skuldkänslor eller ej.
    Haha, jag känner redan nu att jag troligen kommer bli heeeelt galen när jag itne får sova....
    Blir redan nu skitirriterad på Lipton när han väcker mig mitt i natten för att bita mig i tårna. Häromnatten sparkade jag till honom ordentligt då. Hm. Fick lite dålig samvete för det också...
    Men men, är det inte detta med skuldkänslor som är alla föräldrars lott...?!?!?
    Kram till dig iallafall! man HAR faktiskt rätt att tycka attt folk som stör en stup i kvarten ÄR jobbiga. även om de är ens egna barn!!!!!! man älskar dem ju inte mindre för det.

• sweetstreet

Tinga!!
    hoppas verkligen du kan ta det lugnt nu så blodtrycket inte stiger!
    Bra iallafall att du inte hade äggvita i urinen.
    Tycker absolut inte du ska vara orolig, men du bör ta hand om dig och ta det lugnt. Visst det kan vara svårt att inse på vilket sätt man ska ta det lugnt när man inte tycker att man stressar såklart..

Lappis!!!
    GUMMAN! Nu får vi alla skicka önskningar till Påskharen om att han ska komma med riktigt finfina ägg till dig!!!!! Eller är det kasnke påskkärringarna man sak kontakta? Om det är skärtorsdagen så borde det väl vara just påskkärringarna, va?!?
    Å jag hoppas sååååå in i glödheta på att det inte bara blir finfina ägg utan att allt därefter kommer gå super också! Men som sagt jag har hört att det är bättre chans att lyckas när man redan genomgått en IVF hyfsat nyligen p g a att kroopen redan är "på G" då.

Svar på tråden Barnkarusellen