• fru AM

Barnkarusellen

Hej allihopa! Oj, vad mycket man skulle vilja kommentera men det är ju svårt att få med allt ...! Hopas på att Sweetans bråck håller sig på mattan, att Lappis ägg är lättplockade, att Max dagisfröknar skärper sig, att Tingas blodtryck håller sig på en ok nivå, att Vickans kompis inte föder barnet för tidigt ... och så vidare!

Och: fin mage Victory! Telis - låter som en superskön semester!

BS - såg att du ställde en fråga till mig för typ fjorton sidor sedan, som jag inte svarat på! 10månaderskontrollen avlöpte tämligen smärtfritt för Livia. Den genomfördes av BVC:s läkare och innefattade inget klossklappande eller dylikt. Han lyste henne lite i ögonen och tittade i halsen, vägde, mätte, frågade om hur rörlig hon var (då hade hon precis börjat krypa). Inga moln på himlen! Det verkar som om de haär kontrollerna går till lite hur som helst. Om några månader är det dags för 18månaderskontrollen - me då har BVC-sköterskan förvarnat om att Livia gärna ska kunna rita ett streck på ett papper och bygga et torn med tre klossar (verkar vara standard för 18 månader). Så jag är lugn.

Imorgon börjar lilla människan på dagis! Det är stort.

Kram till alla!

• fru AM

BS: Måste passa på att ge Iris komplimang för utmärkt och stolt krypstil! Åh vad hon är söt!

• fru AM

Första inskolningsdagen:
    Livia verkar märka att något lurt är på G redan på vägen dit. Skriker i vagnen = något hon aldrig gör annars. Men ilskan går över när vi möts av två fröknar och två andra inskolningsbarn inne på avdelningen. Blir sig själv igen och går omkring med ett leende på läpparna, klappar sina nya små kompisar (och myser "Mmmm" samtidigt), försöker mata dem och fröknarna med diverse plastgrönsaker. En snabb timma senare blir vi utsläppta och hon somnar som klubbad i vagnen. Är det detta som kallas "en barnlek"?

• fru AM

Angående detta med inkomstprövning av barnbidrag. Tycker jag väl i och för sig är vettigt - MEN jag tycker att de i så fall måste komma på ett sätt att inkomtpröva regionsanpassat. Det är mycket dyrare att leva/bo i Stockholm (och andra storstäder) än på vischan i Lappland. Det borde s a s vara pengarna som blir kvar när boende och sådant livsnödvändigt är avdraget som räknas i "inkomstprövningen". Tycker jag. Tralala.

• fru AM

Lön minus "normal"-boende minus transporter till o från arbete skulle vara grunden för inkomstprovat barnbidrag enligt min spontant framslungade idé. Men det behöver vi inte hänga upp oss på. Jag tycker i princip att det är ok med inkomstprövade barnbidrag, håller helt med om att "det är väl inte staten som ska sta för barnets ev framtida körkort".

Nu ska jag ge mig ut på stan och skaffa en ny termostat till duschen (plötsligt kan vi bara få jättevarmt vatten i vår nybyggda dusch )

Undrar om några av er som väntar barn kommer lyckas med konststycket att gå upp mina 25 kilo!? Vi kanske ska starta en tävling!? Kanellbullar från Saturnus rekommenderas till dem som vill vinna ...

• fru AM

Ja - hur går det för Lappis och äggen!? Hoppas bra!!!

• fru AM

Pirr!: Lycka till inför BF!!! Hej och hå - ut ska den (äckligt klämkäckt, eller hur?! Men saken är den att ut kommer de alltid! )

Lappis: 9 ägg! Värsta stören! Och säkert är de jättebra allihop! Kul!

Vi smådrömmer om Korsika till sommaren, men vi ska också till Frankrike och Gotland så vi får se HUR LÅNGT BARNBIDRAGET RÄCKER!

Go'afton!

• fru AM

Hej BS - vilken tur att jag tittade in precis när du nyss ställt frågan!

Inskolningen går superbra. Det var dag 4 av 100 idag - vilket för oss innebar att komma dit vid 9.15. Då samlas de små ute på gården, får frukt och sjunger namnsången. Sedan satt jag med i sandlådan tills de hintade om att jag skulle säga hej då till Livia och gå iväg i 45 minuter. Gick strålande. Hon går tydligen bara omkring och skrattar.

Imorgon ska jag vara borta ytterligare en halvtimma så de hinner gå in och ha sångsamling inne också.

Jag tror att man får vara föräldraledig hela inskolningsperioden. Det är ju inte säkert att alla barn grejar det så föräldern måste ju vara beredd att bli ditringd och hämta panikslaget barn ... Men jag är inte säker - kola med försäkringskassan. Eller Mrs B kanske vet? Jag är ju min egen arbetsgivare numera och har en väldigt generös personalpolitik

När är det dags för Iris? I augusti?

• fru AM

Förresten: det där med hur lång inskolning man har varierar tydligen väldigt mkt. Vi har ju tio dagar på detta dagis. Har hört av en kompis som bor söder om Söder att de har TRE dagar (då är föräldern med hela dagarna). Sen finns det säkerligen andra varianter också.

• fru AM

Oj - såg just att jag skrev att vi hade dag 4 av 100 i dag. ska förstås vara 4 av 10 annars vore det väldigt segt

Svar på tråden Barnkarusellen