Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen

Cicci - så att det inte missförstås - skrev lite otydligt. Efter 1-årsdagen kan man ju givetvis också jobba deltid och vara föräldraledig deltid - bara det summerar till 100%. Då har du kvar din sjukpenningsgrundade inkomst.

Igår fick jag vara människa för 1 timme. Maken gick med Mindre på mässa i Globen, och jag slank ner och tränade helt själv på gymmet. Sååå skönt!

Hon har lagt sig till med att inte sova särskilt mycket på dagarna, någon halvtimme i taget, och kanske ett långpass på 2 timmar om vi har tur. Fattar nada...

• Liten med Mindre

Telis - stora bamsekramar! Hoppas att det kan bli lite bättre med mamsen.

Lappis - jag kan tyvärr inte säga att känslostormarna upphör om du blir gravid. De tycks fortsätta inabsurdum. Jag kan vara överlycklig och tycka att livet är pest på en och samma dag... Snacka om solar och pannkakor.

Frejis - lycka till idag. Hoppas att ni kan få några vettiga förslag på ev fortsättning.
    När jag gympar har det hittills varit mamma-barngympa, dvs Mindre ligger på en matta framför mig, eller sover i sin lift i ett hört. Det har funkat super. På SATS kändes de flesta barnen rätt friska - men här i Tyresö där det var lite större barn med kändes det som att förkylningarna florerade. Jag tänkte ta och pröva barnpassningen snart med. Sen kan det ju funka på helgen någon gång att maken tar Mindre och jag går och gympar. SATS i Sickla ligger ju tack och lov nära Claes Ohlsson...

Muggles - 13 veckor är lilla tjejen. Och inatt fick jag plötsligt sova till 3, men då hade hon sovit 30 min i taget hela dagen, typ 5 gånger. Inte mycket. Rätt ofta tror jag att hon vaknar av att magen jobbar, gaser och annat skoj som inte luktar hallon. Svårt att vyssa mot det.

Idag är det vaccinationsdags - får se hur mycket sömn det blir efter det...

• Liten med Mindre

nenne -

Mindre pep rätt bra efter sprutorna. Men värst tyckte nog jag att det var att se hur långt hon körde in nålarna. Huh! Mjölk o en sovstund har gjort lilltjejen piggare i alla fall.

Izzie - Mindre har inte börjat sova mer på nätterne, snarare mindre där med. Men det kanske är tillfälligt.

• Liten med Mindre

Är det förresten någon som är sugen på frukost i Sthlm nu på lördag, 12:e? Hamnar ev i stan tidigt när maken ska ut o defilera med hemvärnet. Scandic vid Humlegården har ju fin frukost...

• Liten med Mindre

Hongkong - ååh! Vad skoj! Hur länge skulle ni vara borta nu igen? "Bara" Hongkong - eller in till fastlandet?

• Liten med Mindre

Lappis - Hoppas på falsk tant.

Ni får ha det så jättegott i solen dårå- Frossa i paraplydrinkar... Hinner nog inte in att önska trevlig resa sen - ska till föräldrarna några dagar igen - tillbaka på torsdag.

• Liten med Mindre

Hallå hallå era sladdertackor! Vilken nostalgisk läsning ni bjuder på.

Lappis - stora kramar! Det kan ju mycket väl hända att det var ett tidigt missfall förra gången. Fast om det hunnit gå lika lång tid borde väl mängden blod vara lika? Måste du fortfarande testa på rätt dag nu?

Snartis - min mamma shoppade på bytardag och det blev en hög leksaker o kläder till Mindre. Attans vad mycket kläder vi har. Skulle vi få tvillingar någon gång i framtiden så räcker nog kläderna då med...om det bara blir tjejer dårå.

Angående smaken - likt ostron brukar det stå om i böcker. Vet bara att jag inte gillar någondera - och höll inte kvar nåt i munnen länge nog för att smaka eller jämföra.

Och vad gäller startande o stoppande mat. Det senaste jag läst om blåbär är att råa är lösande och kokta är stoppande. Och till mitt schweiziska barn gav jag banan som stoppande och mandarinjuice i puréen om den behövde vara mer lösande.

Och så - vaccinationen var inge rolig. Febern kom på måndagkvällen och två färska föräldrar tyckte så synd om sin lilla tjej som skallrade gom av frossa när vi badat av henne dagens returer. Alvedon och en väldig massa ätande under natten och sen mer alvedon så var hon lite lik sig själv delar av tisdagen i alla fall. Hon gjorde ett storstilat intryck på jobbet i alla fall.

Mer ätande och gnällande natten till onsdag - och det var ett vrak till mamma som skulle försöka sitta i bolagets styrelsemöte. Men som av ett under så efter en massa gnäll så somnade tjejen och sov hela mötet - 3 timmar. Trodde vi skulle få gå tidigare för att hon skulle vakna, och hade inte betalt nog med parkering...men jag hade mer tur än mrsB och slapp böter.

Det var nog bara vd:n som var träig nog att inte falla för snorpisens charm. Och trots sömnbrist så kom vi hem med bilen i helt skick. Inte riktigt min grej att köra bil - pigg eller trött.

Tyvärr åts det massor i natt med - men åter gjorde hon en 3-timmars förmiddag, så nu känns det hyfsat. Får ta tag i matandet nu när vaccineffekten börjar klinga av.

så - ingen frukost på lördag. Hur ser det ut lördag 19/4 då? Är ensam o övergiven fram till 4-snåret på em. Är sällskapsjuk o frukost sugen. Snacksalig etc...

• Liten med Mindre

Förresten - någon som kan tipsa om var de säljer bra jackor - snygg men funktionell med gott om fickor som inte är bylsiga... Många krav.

Och ni med skorv-bebisar - är det Borago som ska användas? Tycker det är så äckligt o kladdigt att ha det i håret på Mindre - jag som älskar att bora in näsan i henens hår/huvud.

• Liten med Mindre

tja nenne!
    Det var mer finjacka med funktion jag tänkte. Har en Tierra GoreTex som jag lullar runt i och känner mig så där "jätteförortig".

Lunch/fika kanske kan funka - har en massage på eftermiddagen runt 15. Vi kollar upp när det närmar sig...

• Liten med Mindre

BS - du får göra som grannen till en kompis. Hon var så hjärtligt trött på amningen när bebisen var 8-9 månader (bebben åt mat med, men ville inte sluta snutta) - mamman stack till Marbella i 5 dagar och lämnade pappan med bebis och matande. När hon kom hem så åt bebben utan problem och drack ur flaska eller vad det nu var.

Lite drastiskt, och kräver förstås viss insats från pappan...

Svar på tråden Barnkarusellen