lillasmilla skrev 2008-03-25 08:10:46 följande:
hur gäller det, vår präst ville INTE säga "i all evighet", han menar att han gör tjänstefel om han inte till punkt och prick håller sig till vad boken säger? Känns som att den formuleringen vi önskade betyder mer än "tills döden skiljer oss åt"? Vi ser det ju som att när vi går bort, vill vi fortsätta att vara tillsammans, genom att ligga i samma grav (oavsett vad som händer efter döden, så finns vi i alla fall nära varandra....) vad tycker du om det? Jag blev besviken... Vi vill inte skriva egna löften, för jag vet knappt om jag kommer att få fram ett ord... =)
Äktenskapet, så som man ser på det både i svensk lag och i den kristna kyrkan, är något som gäller för *detta* livet enbart. Kyrkan har alltid tillåtit (för att inte säga uppmuntrat) änkor och änklingar att gifta om sig. Dessutom påpekar Jesus själv att i livet efter detta kommer ingen att gifta sig eller bli gift (Matt 22:23-33)
Att ett äktenskap skulle kunna vara "för evigt" är helt enkelt inte möjligt ur kristen synpunkt.
I vigselordningen finns ju också ett alternativ till de traditionella löftena: "NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen så länge jag lever." Kärnfullt och livsbejakande tycker jag.