• mmmalurk

Löften - Vad säger ni ?

Hejsan alla BT-are !

Jag undrar om ni väljer att skriva egna löften eller den traditionella varianten "till döden skiljer".

Min blivande börjar prata om egna och jag har inte haft möjligheten att varit på bröllop tidigare där någon gjort det.

Kom med lite förslag på vad ni har valt eller tycker

• Svar på tråden Löften - Vad säger ni ?
  • tågjäntan

Nämen, jag hade ju tänkt säga mer
    Dessa löften hade vi. Jag hittade här på BT en liknande tråd och knyckte lite, la till och tog bort.
    Fast prästen var snäll och läste ändå före. Han var itne helt för iden att läsa före när vi skrivit dem själva. Min man hade inte klarat det själv och vi hade så mycket att göra sista veckan att jag hade inte hunnit lära mig dem utantill.

• Joji

Tågjäntan - verkligen fina löften!!!

• Strawberryhoney

Vi skall säga dessa

Jag NN tar dig NN nu till min äkta make/maka
    och jag vill älska dig i nöd och lust
    som ett tecken på detta ger/mottar jag denna ring

detta är ur Ålands kyrkas verison

• avil

Vi vill helst inte säja just nåt alls ...inte mycket i alla fall.ska gifta oss borgeligt o hoppas vi kan säja så lite som möjligt-helst bara "ja"......

• Disan

jag och min blivande har skrivit eget men eftersom jag är så blödig så kommer jag inte kunna läsa upp de själv så vi skrev de på ett sätt som vigselförrättaren kan läsa upp allt men de är våra ord till varandra... det blev jättebra.

• Joji

Vet någon hur det funkar vid kyrkovigsel om man har egna löften - läser man efter prästen då också?

På programmet Bröllopsbonanza verkade det som om de var tvungna att memorera löftena/ha dem på en lapp... De valde därför att avstå egna löften.

• 23augusti2008

Vi gifter oss borgerligt, och försöker skriva ihop nâgot löftesliknande, som vi tänkt vâr vigselförrättare ska läsa upp. Om hon gâr med pâ det!
    Men det är jättesvârt att skriva om sig själv!

• NEoMA

Vi kommer köra med:

Jag N förklarar härmed att jag vill leva resten av mitt liv tillsammans med dig N och älska dig för den du är.

• Rut Birger

Tågjäntan: Vad fina löften !

Vi kommer nog också ha de traditionella, men.....
    Tycker det låter lite tråkigt med "tills döden skiljer oss åt"....Kanske kan man ändra just den meningen....till "för evigt" eller....tror ett par på bröllopsbonanza gjorde det...???

• Duchess

En variant som jag tror att de flesta präster godkänner är att säga "så länge jag lever". Det betyder ju i princip samma sak, men man säger inte ordet döden.

Rut Birger skrev 2008-03-24 23:12:35 följande:

Tågjäntan: Vad fina löften!Vi kommer nog också ha de traditionella, men.....Tycker det låter lite tråkigt med "tills döden skiljer oss åt"....Kanske kan man ändra just den meningen....till "för evigt" eller....tror ett par på bröllopsbonanza gjorde det...???
  • Aleta

Tågjäntan: Är det ok om man "lånar" lite? Det var jättefint!

• Kjell Präst

Normalt läser inte prästen före om man har egna löften. Och som sagt, man måste ha med en formulering som går ut på att avsikten är att man ska älska varandra så länge man lever.

• hjartan

Vi kommer att göra som Disan. Vi har skrivit vars ett löfte, men det kommer att läsas upp av vigselförrättaren. Känner att jag skulle bara fundera på mitt löfte istället för att njuta av stunden. Vår vigselförrättare uppskattar dessutom att man gör en högst personlig cermoni.

• lillasmilla

Kjell Präst skrev 2008-03-25 04:46:01 följande:

Normalt läser inte prästen före om man har egna löften. Och som sagt, man måste ha med en formulering som går ut på att avsikten är att man ska älska varandra så länge man lever.
    hur gäller det, vår präst ville INTE säga "i all evighet", han menar att han gör tjänstefel om han inte till punkt och prick håller sig till vad boken säger? Känns som att den formuleringen vi önskade betyder mer än "tills döden skiljer oss åt"? Vi ser det ju som att när vi går bort, vill vi fortsätta att vara tillsammans, genom att ligga i samma grav (oavsett vad som händer efter döden, så finns vi i alla fall nära varandra....) vad tycker du om det? Jag blev besviken... Vi vill inte skriva egna löften, för jag vet knappt om jag kommer att få fram ett ord... =)
  • AnnaochHenrik

Det där med "i evighet", pratade med en bekant som är präst om det, han tillåter inte löften med den formuleringen. Han menade att man inte kan lova något om vad som ska ske efter döden, och därför kan man inte lova att göra något "i evighet". Han föredra formuleringar som "så länge vi båda lever", "tills döden skiljer oss åt" eller "i resten av våra liv".

Vi ska skriva egna löften för vår borgerliga vigsel, och har alltså större frihet när det gäller formuleringen. Men det är svårt att skriva enkla, kärnfulla löften som innehåller det man vill säga!

• Burre Präst
    lillasmilla skrev 2008-03-25 08:10:46 följande:
    hur gäller det, vår präst ville INTE säga "i all evighet", han menar att han gör tjänstefel om han inte till punkt och prick håller sig till vad boken säger? Känns som att den formuleringen vi önskade betyder mer än "tills döden skiljer oss åt"? Vi ser det ju som att när vi går bort, vill vi fortsätta att vara tillsammans, genom att ligga i samma grav (oavsett vad som händer efter döden, så finns vi i alla fall nära varandra....) vad tycker du om det? Jag blev besviken... Vi vill inte skriva egna löften, för jag vet knappt om jag kommer att få fram ett ord... =)
    Äktenskapet, så som man ser på det både i svensk lag och i den kristna kyrkan, är något som gäller för *detta* livet enbart. Kyrkan har alltid tillåtit (för att inte säga uppmuntrat) änkor och änklingar att gifta om sig. Dessutom påpekar Jesus själv att i livet efter detta kommer ingen att gifta sig eller bli gift (Matt 22:23-33)

Att ett äktenskap skulle kunna vara "för evigt" är helt enkelt inte möjligt ur kristen synpunkt.

I vigselordningen finns ju också ett alternativ till de traditionella löftena: "NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen så länge jag lever." Kärnfullt och livsbejakande tycker jag.
  • Lotten och Potten

Hej!

Vi ska gifta oss borgerligt och vi har pratat om att då läsa egna löften. Vi har inte formulerat dem ännu. Skönt dock att vår borgerliga vigselförrättare låter oss uttrycka oss som vi vill :)

Kram,

L&P

• Brud0808

Vad sa ni för något? Jag hittar inte..

tågjäntan skrev 2008-02-07 19:53:10 följande:
    Nämen, jag hade ju tänkt säga mer Dessa löften hade vi. Jag hittade här på BT en liknande tråd och knyckte lite, la till och tog bort. Fast prästen var snäll och läste ändå före. Han var itne helt för iden att läsa före när vi skrivit dem själva. Min man hade inte klarat det själv och vi hade så mycket att göra sista veckan att jag hade inte hunnit lära mig dem utantill.
  • esset50

Rut Birger skrev 2008-03-24 23:12:35 följande:

Tågjäntan: Vad fina löften!Vi kommer nog också ha de traditionella, men.....Tycker det låter lite tråkigt med "tills döden skiljer oss åt"....Kanske kan man ändra just den meningen....till "för evigt" eller....tror ett par på bröllopsbonanza gjorde det...???
    Finns oxå en variant: "I all vår framtid" istf "Tills döden..."
Svar på tråden Löften - Vad säger ni ?