• GladaEmma

Budget för ca 60 gäster

Vad kan man räkna med för kostnad om man kommer ha ca 60 gäster? Vi tänker göra inbjudningskort, program och placeringskort själva så där sparar man ju in lite pengar - ändå känns det som att summan snabbt springer iväg...

Vi försöker hitta lokal där man kan köpa drickan själva, men det är inte så lätt.

• Svar på tråden Budget för ca 60 gäster
  • GladaEmma

Tack - ska kolla in den sidan sen =)

• Pearl Jam

Vi har oxå tänkt hålla oss kring 50.000-strecket.

Så här har jag räknat:
    60-70 gäster.
    Lokal: Letar billig lokal på Österlen...ser ett växthus med gröna växter och levande ljus i taket framför mig, men det verkar svårt att hitta. Tips någon? 2000:-klassen för lokalen. Catering Buffé ca.10.000:-men göra tårtan själv: kitschiga cupcakes med egenkanderade ätliga blommor som symboliserar min och min m2b´s landskap...(Skåne & Ångermanland).
    Egen dryck ...inköp i Tyskland.5000 ?? inte räknat på det än.
    Enkla inbjudningskort osv...som vi gör själv. Ser fram emot "fröken förväntan"´s kort...
    Underhållning vet vi inte än...men mina bröder ska spela gitarr under vigseln i alla fall.
    Klänning: inte mer än 3000:-.
    Ringar: vill förnya våra förlovningsringar och en enkel vitguld med sten till vigseln =ca. 15.000:-. Har eget guld som inbyte så det blir nog mindre.
    Blommor: max 1500:- för brudbukett+hår+corsage+dukning.Enkelt!
    Brudgum: hyra av kostym 1500:-
    Fotograf: min vänninna...till materialkostnad.

Min syster gifte sig förra sommaren och de klarade det så varför skulle inte vi?! Deras lokal var i stort sett gratis, vänninan sydde thaisidenklänningen(material 2000 så de kom undan med en del utgifter.

Naturligtvis tillkommer det smådetaljer som kommer kosta men man får välja ut vad som är viktigast och dra ner på det som är mindre viktigt.

• maja hed

Våran budget är kanske inte spikad men vi ska helt klart inte överstig 50 tusenkr och vi har bjudit 60 gäster.
    Den dyraste delen känns som det är maten, 200 kr per person och då ingår förätt och huvudrätt.=12000kr.
    Min kläningköpte jag för 2600 och sedan blir det ringen och det vej jag inte riktigt vad det kommer att sluta på men högst 10000 kr men pengarn kommer väl att rulla på bra, det gäller nog att kolla över vad skläkt och vänner kan hjälpa till med för att komma ner i kostnad lite.

• GladaEmma

Vi har inte räknat in ring och resa i vår budget faktiskt...

• SSM

Man kan ordna ett bröllop utan att det behöver kosta jättemycket. Kolla på vad som är det viktigaste för er och prioritera mest pengar på det.

Vi har bjudit 66 gäster och räknar på att allt kommer att gå på runt 60 000. Vi ska ha festen på en fin herrgård med catering. Den största utgiften för oss är helt klart maten. Jag tror att vi har ca 500 kr/kuvert, dvs ca 30 000 i matkostnad. Vill man spara pengar tror jag att det bästa sättet är att göra maten själv (fråga vänner som är duktiga eller om man har föräldrar som gärna ställer upp). Man kan ju också göra delar av maten själv t ex hemgjord glass till efterätt, piroger som man kan göra långt i förväg och frysa in och så beställa endast varmrätten.
    Om man vill spara pengar kan man köpa begagnad klänning eller hyra. Så de flesta budgetar är möjliga...
    Anående trycksaker. Det kan bli mycket billigare att göra det själv. Men det beror ju lite på hur man vill att korten ska se ut. Våra inbjudningskort gick på 650. Mycket mer än jag trodde från början... Men å andra sidan så tycker jag att det är kul att pyssla och det blir mycket mer personligt att göra korten själv.

Lycka till!

• GladaEmma

SSM

Det lutar åt att vi kommer betala 280:- per person för maten (inkl lokal, dukning, städning) vilket jag tycker är ett suberbra pris. Det man får fixa själv är tårta, blommor och dricka.

Inbjudningarna m.m. kommer vi göra själva så det hoppas jag kommer spara in lite, samtidigt så är ju detta den lilla kostnaden så...

• Sokkerkakan
    GladaEmma skrev 2008-02-11 15:29:03 följande:
    SSMDet lutar åt att vi kommer betala 280:- per person för maten (inkl lokal, dukning, städning) vilket jag tycker är ett suberbra pris. Det man får fixa själv är tårta, blommor och dricka.Inbjudningarna m.m. kommer vi göra själva så det hoppas jag kommer spara in lite, samtidigt så är ju detta den lilla kostnaden så...
    Åh det lät ju superbilligt.. vart nånstans har du hittat ett sånt drömerbjudande?
  • GladaEmma

Det är två olika ställen här i Malmötrakten jag lyckats fiska upp :) När man läser andras kostnader här på BT så känns det som världens bästa hit typ :P

Var är ni ifrån?

• Sokkerkakan
    GladaEmma skrev 2008-02-11 16:03:30 följande:
    Det är två olika ställen här i Malmötrakten jag lyckats fiska upp :) När man läser andras kostnader här på BT så känns det som världens bästa hit typ :PVar är ni ifrån?
    hehe ja verkligen! Jag är från Stockholm och vi funderar faktiskt på att göra egen buffé..
  • skoda

Vi var 60 personer. Kalaset gick på ca 14000. Klänningen köpte jag på rea för 1000 kr. Blommor( brudbukett, näbbukett, corsage) skulle ha kostat 1700 men kvinnan som äger butiken och som även gjort jobbet prutade ner till 1000. smink och hår var redan betalt när jag skulle betala, men det skulle ha kostat 1800. Tårtor 3000. plus en massa annat så som kläder mm.
    Vi hade dock ingen avancerad mat. Den gick på nästan 5000.
    Lycka till!

• Sokkerkakan
    skoda skrev 2008-02-11 19:00:57 följande:
    Vi var 60 personer. Kalaset gick på ca 14000. Klänningen köpte jag på rea för 1000 kr. Blommor( brudbukett, näbbukett, corsage) skulle ha kostat 1700 men kvinnan som äger butiken och som även gjort jobbet prutade ner till 1000. smink och hår var redan betalt när jag skulle betala, men det skulle ha kostat 1800. Tårtor 3000. plus en massa annat så som kläder mm.Vi hade dock ingen avancerad mat. Den gick på nästan 5000.Lycka till!
    Oj, DET var mer i min prisklass.. vi har tänkt oss en så låg budget som möjligt så därför är jag väldigt nyfiken. Hur gjorde ni med mat? Hur kommer det sig att den bara gick på 5000, vad var det för mat?
Svar på tråden Budget för ca 60 gäster