• stfa

Efternamn på barn fr. annat förhållande?

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande. Hon har mitt efternamn (som är ett ovanligt efternamn).
    Jag vill ha min M2b:s efternamn (oxå ett ovanligt efternamn) samt mitt eget som mellannamn. Hur gör jag med min dotter? Hon har nästan ingen kontakt med sin biologiska pappa (jag har ensam vårdnad). Min M2b vill gärna att min dotter får samma efternamn som mig och honom. Hur gör jag? Vad är schysst mot min dotters bio-pappa? Vad är schysst mot henne? Hon är 7 år.
    Vill gärna att hon har samma efternamn som ev. kommande syskon.

• Svar på tråden Efternamn på barn fr. annat förhållande?
  • anne på grönkulla

Läs på skatteverkets hemsida under folkbokföring eller ring ditt lokala skattekontor för att fråga vad som gäller när ni inte har gemensam vårdnad. Hade ni haft det så hade du absolut behövt hans medgivande, men frågar du skatteverket så får du garanterat korrekt svar.

• FruGrahn

Hej!
    Är i samma sitts.
    Jag tror du måste fråga tjejen vad hon vill. De är ju väldigt förståndiga och viljestarka barn.
    Sen får du nog kontakta fadern och berätta att ni alla 3 vill ha det på det sättet eftersom ni inte har gemensam vårdnad tror jag inte att han måste vara med och bestämma detta.

Vi har gemensam vårdnad, och jag har frågat min son vad han vill heta sen. Men han säger att han redan har ett namn, varför ska han byta? Så han får ha kvar mitt flicknamn, som morfar.

Känns konstigt men jag vill inte tvinga honom.

lycka till!

• 8108

Ush så knepigt det där. Vem ser dottern som sin pappa? Sin riktige biologiska eller din M2B? Kan du inte ta sambons som mellannamn och behålla ditt som efternam? och Han med, byta till ditt men behålla sitt som mellannamn. Jag tror att jag inte skulle velat heta annorlunda än resten av familjen om jag var liten men jag hade nog inte velat ta bonuspappans heller (om jag inte såg honom som min pappa förståss)
    Vad säger dottern? Har ni pratat om det här än?
    Vår lilla 2½åring går ofta runt och säger sitt förnamn + efternamn, mitt förnamn +efternamn till mig och till pappa hans förnamn och mitt efternamn Gissa vem som får byta hos oss

• stfa

Ja min dotter (7 år) vill byta efternamn. Hon älskar verkligen min M2b men samtidigt tror jag inte att hon vet vad det innebär att byta namn... Svår sits
    Tror vi gör så att jag tar mitt som mellannamn och hans som efternamn till att börja med. Sen kanske vi byter namn på min dotter lite senare...

• Lemmy

Jag vet inte hur det är nu, men jag bytte från min pappas efternamn till mammas efternamn när jag var 17 år. Mina föräldrar är skilda sen flera år tillbaks och mamma hade ensam vårdnad. Ändå var pappa tvungen att ge sitt godkännande till mitt namnbyte.

• lillP

i min familj på mammas sida har vi fyra olika efternamn. jag heter som min pappa (bytte till det när mamma och pappa gifte sig), mamma har sitt flicknamn, hennes nuvarande man har sitt efternamn och hans två barn heter som deras mamma.
    Lite många efternamn på brevlådan ett tag, hehe

• Disan

min blivande man har 2 barn sen innan så han vill ju behålla sitt efternamn eftersom han vill heta som sina barn vilket man förstår medans jag har ett väldigt ovanligt namn och inte vill ge upp det så vi kom överrens om att han heter sitt som mellannamn och tar mitt som efternamn. på det sättet får vi samma efternamn och han kan samtidigt ha kvar samma namn som sina barn

• Nessan

Så här står det på skatteverkets hemsida om byte av barns efternamn:

"Vill föräldrarna ändra barnets efternamn senare, och barnet har fyllt 12 år men inte 18 år, ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke krävs även i vissa fall av förälder som inte är vårdnadshavare till barnet, styvförälder eller av maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap."

Därför håller jag med anne på grönkulla att du bör ringa till Skatteverket och fråga vad som gäller i just ert fall, om den biologiske pappan måste lämna sitt godkännande till bytet.

• IdaÄlskarLennart

med tanke på din "ensamma vårdnad" så verkar de inte som att han alltid tänklt på vad som är sjysst mot dig och din dotter. varför ska du då i ett sånt här tillfälle tänka på vad som är sjysst mot honom?? tänk i stället på din dotter. nog vill hon ha samma efternamn som du å sitt eventuellt "blivande syskon" eller?? fråga henne om hon åxå vill byta efternamn. försk å förklara på ett förstående sätt för henne och ge ehenne möjligheten att välja själv =)

• Kallt kaffe

När jag ville byta när efternamn när jag var mindre var jag tvungen att ha båda föräldrarnas, biologiska, underskrift.

• Augusti080808

Jag har också en dotter från ett tidigare förhållande och tänker absolut inte ge henne min lbivandes efternamn. Hon få heta sin pappas efternman som hon gör nu.

• jeslin

Då hoppar jag in här frågade min dotter i dag om hon ville byta efternamn när vi gifter oss,min sambo är inte bio till henne..Men hon ville inte det alls hmm så då blir det ju till att tänka om lite här...Blir ju konstigt om sonen o mannen heter samma o jag o dottern samma

• Nessan

Antar att sonen är din och sambons då eller?
    Du kan ju välja att behålla ditt efternamn så att du och dottern heter lika, medan du samtidigt tar mannens efternamn som mellannamn så att du mannen och sonen också heter lika. Skulle det vara en idé?

• April2oo9

Min son har bara mitt efternamn. Min m2b har inget ovanligt namn som jag, så han tar mitt efternamn och behåller sitt som mellannamn :)

• FruRålin080808

Min dotter kommer att ha kvar hennes och mitt gemensamma efternamn och jag kommer att lägga till min m2bs efternamn...

• jeslin
    Nessan skrev 2008-03-04 12:34:06 följande:
    Antar att sonen är din och sambons då eller?Du kan ju välja att behålla ditt efternamn så att du och dottern heter lika, medan du samtidigt tar mannens efternamn som mellannamn så att du mannen och sonen också heter lika. Skulle det vara en idé?
    Ja har funderat på det men har ju ingen lust egentligen att ha två efternamn..Men blir väl så om hon inte ändrar sig..
  • Troll1

Det är inte lätt, men byter inte bara hursom. Hos oss har vi tre/fyra olika efternamn... Min stora tjej har sin pappas namn, jag har mitt (än så länge) min sambo har sitt och vår gemensamma dotter har mitt som mellannamn och sin pappas efternamn. Hon har alltså dubbelt efternamn och jag tänkte göra detsamma. Känns också lite konstigt när min stora dotter har et helt annat...

• JJES

Mina barn sedan tidigare kommer att behålla det namn som jag och deras pappa har haft och har då. Min o sambons gemensamma dotter kommer att få det namn som vi skall heta. Sambon tar sin mammas efternamn innan vigseln och så fort det är klart så byter vi på dottern oxå. Sen vid vigseln så byter jag till samma efternamn.

Svar på tråden Efternamn på barn fr. annat förhållande?