• Lucky80

Använder ni mellanamnet?

Jag vet inte hur vi ska göra med efternamn o mellanamn. Det är(tyvärr) mest praktiskt om jag har kvar mitt svensklingande efternamn och lägger till hans efternamn som mellanamn, men samtidigt vill jag ju ha hans efternamn för att visa att vi hör ihop!
    Kan man använda båda namnen i dagliga livet ändå och skriva sitt efternamn som ett dubbelefternamn fastän det ena egentligen är ett mellanamn?

hur gör ni?

• Svar på tråden Använder ni mellanamnet?
  • Ester W

Jag har mellannamn och efternamn!
    Jag skriver de självklart eftersom de står på mitt körkort och alla andra kort.
    När jag ringer och presenterar mig för någon som inte känner mig, känns det alldeles för långt och då brukar jag bara använda mitt efternamn och skippar mellannamnet!

• sowa65

jag kommer ha hans som mellannamn också och jag kommer använda båda namnen till vardags.

• hondafreak

Vi kommer ta våra namn , mitt som mellannamn och hans som efternamn. Sen använder man väl namnen som man vill, men det "riktiga" namnet finns hos Skattemyndigheten.

• Troll-P

Du kan använda båda namnen. Men du ska inte ha bindestreck mellan dem.

När jag gick i skolan använde jag både mitt mellannamn och mitt efternamn som efternamn - inga problem! Senare bytte jag efternamn och valde då att sluta använda mellannamnet som efternamn - inga problem!

Känner ett par där hon har valt att ha hans "osvenska" namn som mellannamn och använder det tillsammans med sitt "svenska" efternamn - funkar utmärkt! Han har endast sitt eget namn och barnen har samma som mamman (båda).

• 2580

detta later sakert konstigt, men det som jag har mest angest for infor brollopet ar just detta. Jag har ett "icke-svenskt" efternamn och gifter mig med en svensk kille. Hade varit bra och ta hans efternamn och jag har alltid tankt att det ar sjalvklart att man gor sa, men kanns sorgligt att inte ha kvar mitt efternamn. E det konstigt att kanna sa har?

• Zozo

Neh inte konstigt alls 2580.; Du kan ju vâlja att ha ditt eller hans som efternamn och det andra som mellannamn.

Jag har ett extremt ovanligt svensk namn och min make ett franskt namn och vi bor just nu i ett tredje land, även om vi planerar oss tillbaka till Frankrike. Jag kan inte tänka mig byta efternamn eftersom detta är en del av mig och min historia. Jag har därför behallit mitt. I Frankrike kan jag utan problem använda hans som mellannnamn utan att deklarera detta (Tanken är att jag ska komma mig för att göra en namnändring i Sverige men har inte kommit mig för det ännu. I Frankrike byter man ända aldrig riktigt namn utan tex skatteverket har dig alltid som Lena födelsenamn: Svensson, Gift (med): Judes.) Och pa dina dagliga papper kan du ju signera med bada utan problem;

• 2580

ja, det ar precis det det handlar om, att det ar en del av mig och min historia och det kanns konstigt att det ska forsvinna helt. Men kan jag ha hans efternamn som mellannamn men anda ange det som mitt efternamn?? Typ pa banken osv.

• Zozo

Nja pa banken far du i sa fall ange bada som det star pa ditt ID-kort sedan tror jag.

• ohlala

jag är ju den enda i hela sverige som heter mitt extremt ovanliga, långa "osvenska" namn. Min m2b heter dock Fredriksson så jag vet inte riktigt hur vi skall göra, lutar just nu mot att jag skall ta hans namn eller att vi tar ett namn längre bak i släkten ex hans mormors flicknamn eller så.

• Lucky80

jag skulle tycka att det skulle kännas jättekonstigt om m2b skulle ha mitt efternamn som är svenskt, det känns ju inte som han. det skulle dock kännas naturligare för mig att byta till hans, men nu blir det nog som mellanamn av praktiska skäl =(, men jag tänker banne mig använda hans ändå när tillfälle ges eftersom det är så fint och jag vill visa att jag är hans fru...
    hihihi

Svar på tråden Använder ni mellanamnet?