• Duchess

Någon som äter Gi mat?

Både jag och min man (gifte oss juli-07) kör nu GI för andra gången. Vi har hållit på en vecka med rivstarten. När man väl kommer över kolhydratbristen så funkar det utmärkt!

Något som däremot inte funkar utmärkt (för mig iaf) är GI-viktolls sajt. Vissa dagar kan jag inte logga in utan får bara ett felmeddelande. Funderar på att avregistrera mig - vad har jag för glädje av en sajt som jag inte kan logga in på?

Själva tankesättet tycker jag är toppen. Jag tillhör de sockerberoende, och kan jag bli av med sockersuget så kommer jag att gå ner i vikt bara av den orsaken..

• Duchess

I "rivstartsfasen" är det lite knepigt om man (som jag) inte äter ägg. Jag äter 1 dl naturell youghurt med 1 dl bär (oftast hallon) samt några skivor rökt skinka till frukost.

Annan favoritmat såhär i början är tacomål, dvs tacofärs och sås, gurka, sallad, ost och ev tomater. Vi äter också mycket kyckling. En favoritkrydda hemma är harissa. Leta upp den bland de roliga utländska burkarna i mataffären! Vi köper kycklingfiléer, delar dem i mindre bitar och ugnssteker dem med bl a soya och harissa. Otroligt gott! Och just nu står maken i köket och gör tandoorilax i ugn, och till det blir det broccoli.

Enda frukten jag äter just nu är kiwi. Den innehåller få kolhydrater men många vitaminer.

Som snacks äter jag jordnötter och sockerärter.

• Duchess

Jag kör med dyr, osötad gourmetskinka, så det är ingen fara Men tacomixen orkar vi inte göra själva - det blir Santa Marias.

SweetSun skrev 2008-03-07 20:02:59 följande:
    duchess;om man ska vara riktigt petig så är ju inte skinka så bra, med tanke på allt druvsocker de preppar den med. Inte heller att köpa färdig tacomix, då den är full av mjöl och socker...Men om det funkar så är det bra, men inte riktigt GI
  • Duchess

8108,
    jag känner igen mig! Jag gillar iofs både mat och godis, men jag är en riktig sockerjunkie. Det var faktiskt huvudskälet till att jag började med GI (körde en omgång förra våren också, och har börjat nu igen).

Jag kastade mig in i rivstartsfasen båda gångerna, så för mig blev det en "cold turkey". Första gången reagerade kroppen ganska starkt. Jag hade huvudvärk i några dagarn innan det blev bättre igen. Andra gången gick det bättre.

Jag tror inte att mitt sockersug helt kommer att försvinna, men om jag vänjer kroppen vid oerhört små mängder kolhydrater så blir jag nöjd med mindre. Att ta tre bitar ur en påse lösviktsgodis istället för tre hekto - det gör stor skillnad i längden.

Så om det är sockersuget du vill jobba bort kan jag verkligen rekommendera GI!

Svar på tråden Någon som äter Gi mat?