Inlägg från: Helena1978 |Visa alla inlägg
  • Helena1978

Dalabrudar 2008, del 3

Idag har jag ringt och hört om transport fr hotellet-kyrkan-bystugan-hotellet. Skulle få pris på detta i nästa vecka. Har även prel bokat frisör. Någon som vet någon bra frisör i Leksand? Ringde till dem som hade hemsida och hittade Frisörtorget, dem verkade bra, men är öppen för rekommendationer för andra.

Underlaget för inbjudningskorten skall jag göra iordning här i veckan för att sedan låta syrrans kompis fixa. Hon arbetar som AD, så det lär nog bli bra.

Sen satt jag och tänkte på det här med maten. Vi kommer att ha en buffé som vi kommer att ordna det mesta med själva. Mitt problem som jag kom att tänka på var det här med potatisen. Vi ska nämligen ha potatisgratäng och det blir väl inte så bra att göra det på färskpotatis eller? Är det någon som har något tips om hur man kan lösa det? Eftersom vi gifter oss i augusti, känns det som att man inte kan köpa innan färskpotatis säsongen och ha det förvarat svalt. Det lär väl inte hållas i flera månader eller?

Ja det var lite funderingar från mig :)
    /Helena

• Helena1978

Annihz:

Vi har bestämt oss för att ändra lite i planerna för maten. Hade tänkt att ha en buffé, men det var lite protester angående detta från diverse olika håll (mest min mamma *ler*).
    Kommer att vara hos bekanta i Furudal två veckor innan bröllopet och då kommer jag att få hjälp att laga till maten. Har ingen aning om vad det blir, men för-varm och efterrätt kommer det att bli.
    Kommer sedan att få hjälp i köket med att få maten varm och upplagd. Har sedan några som även kommer att hjälpa till att servera och plocka undan, samt två av dem kommer att stå i baren på kvällen.
    Mitt inlägg hjälper nog inte er dugg, men kanske intressant ändå *skratt*

• Helena1978

Minmy: Vi kommer att ha Pelle Lindströms "rockband". Han är nog mer känd för sin blues tror jag. Det är våra vänner i Furudals bruk som bokade honom åt oss. Det kommer att bli kanon bra! :). Om du är intresserad av att få hans nummer så kan jag lyssna efter det. Kostnaden för bandet kommer nog att gå på mellan 10-15000. Så att du vet på ett ungefär vad det kostar.

• Helena1978

Minmy:
    Vi har beställt hans rockband. Han brukar plocka ihop olika personer beroende på vad man vill ha. Om du googlar "Pelle Lindström" får du upp en del artiklar om honom och hans band. Hittade inte dock någon egen hemsida om honom. I vårt fall har han valt att bandet ska innehålla ca 6 personer. Så priset är lite olika beroende på hur många personer det blir i bandet! Han är verkligen toppen bra, så även om jag tycker att det blir lite dyrt kommer det verkligen att vara värt det. Det blir ju skillnad på livemusik än DJ, men det beror ju på vad man vill ha.

• Helena1978

Nu har jag hittat klänningen som jag ska gifta mig i! Jag har lagt upp en bild i albumet.

• Helena1978

Nu tror jag det ska funka :)

• Helena1978

Någon som kan tipsa om bra catering i Leksand/Rättvik? Har börjat fundera om och tänkte kolla med någon om dem kan ordna med varmrätten. Visst borde väl det inte vara något problem eller tror ni att dem vill ha hela kittet annars att det kan vara?

• Helena1978

Är det någon som känner till restaurangen bygatan i Leksand? Har lyssnat med dem om dem ev. kan ordna catering för huvudrätten. Min pappa mest tycker inte att jag ska behöva lägga ner så mkt arbete på att tillaga maten åt så många personer. Om jag ska vara ritigt ärlig vore det jätteskönt att få leja bort det och bara ordna med förrätten. Känner mig faktiskt lite stressad över detta, även om jag kommer att få hjälp med tillagningen. Men sen är det ju det här med att det ska hållas varmt så att vi kan servera alla... Och jag kände att catering blir så himla dyrt... Bröllopet har dragit iväg, det är dyrt redan tycker jag. Vi är uppe nu i ca 55.000 kr och då har jag inte inkl. maten. Så vi lär ju landa på ungefär 70.000. *suck* Och det blir jag också stressad för... Nu börjar det kännas lite jobbigt *ångest*. Missförstå mig rätt, jag längtar verkligen efter att dagen D kommer då jag blir fru!
    Bystugan skulle köra ut maten så att vi har den i lagom tid till middagen. Dem fraktar den i värmeskåp, men jag har ingen aning om dem hjälper oss att lägga upp det på fat eller om det är något vi gör själva. Vore ju toppen om dem kunde hjälpa till med detta och vi bara serverar. (vi kommer ju inte servera har hjälp för detta )

Är det någon mer som kommer att ta catering? Vad brukar ingå?

• Helena1978

augusti2008: Du har ju nettis blommor i rättvik. Har ifs ingen erfarenhet av dem, men det är min m2b brors familjs bekanta

• Helena1978

Idag har jag bestämt mig för catering. Vi kommer att anlita en utan kockarna på stiftsgården i Rättvik! Har hört bra om dem och det kändes riktigt bra när jag pratade med honom.
    Dem kommer att lägga upp maten på tallrikar så då är det bara för vår serveringspersonal att gå ut med dem!
    Så här ser vår meny ut:

Förrätt:
    Tunnbrödskorg (sallad, ärtor, tomater, handskalade räkor och en klick rhode island dressing)

Huvudrätt:
    Vitlöksmarinerad rostbiff
    Potatisgratäng och rosmarie sky
    Sommarsallad (tre st olika sallader + ex. rädisor mm) + marinerade färsk broccoli.

Efterrätt:
    Bröllopstårta (denna tar vi inte från dem)

• Helena1978

Hannafia:
    Startar du upp en ny eller ska någon annan göra det?

• Helena1978

Hannafia:
    Förlåt, men jag glömde att säga ett STORT grattis till er! Hoppas ni hade en underbar dag!

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 3