Heltillagad kyckling?
Hur göra??
Alltså vad för grader i ugn,o hur länge?
Kryddar gör man ju som man vill!
Eller steker ni i panna??
Tips o recept tack-på HEL kyckling.
Hur göra??
Alltså vad för grader i ugn,o hur länge?
Kryddar gör man ju som man vill!
Eller steker ni i panna??
Tips o recept tack-på HEL kyckling.
Obs!!! tvätter händer bräda och bestick efter de ha rört Rå Kyckling!!!
Sätt ugn på 200°C Ta lite ugnsfölje runt ving benen som sticker upp så att det tacker ca 3 cm
Lägg kycklingen (bröst uppåt) i en ungsfast form med kanter på inte mindre än 3 cm helst högre.
Det ta 20min per 500g + 20min, jag bruker räkna med drygt en timme, Efter ca 30 min är det nog ganske mycket "jus", du kan ta en sked och häller över bröstet om du vill, man kan också hälla av den men spara det för att gör en sås med! HÄLLA INTE AV OM DEN ÄR BLODIG!
OCH HÄLLA FRÅN SIDEN DÄR "BAKEN" ÄR, INTE FRÅN DET STORA HÅLET.
Det är bäst att hälla bort det efter ca 45 minuter. Allt fett flytta upp till ytan och man kan ta bort det eller vänter tills den är kall ( ställ brevid öppna fönstret så här års) och använd en sked
Kolla fågeln varje 20 min ungefär . När den är klar är brösten lite knaprig och "solbränt"
Stick en kniv in mellan låren och brösten det mjukaste delan vätskan ska vara KLAR om du är tveksam ställ tillbaka den igen.
Det är bantnings kyclking. Alt:- stoppa en halv citron inuti medan den grillas, eller en halv lök. Lägg skivade lök och morotter "under" fågeln medan den grillas de smaka super goda efteråt!, och baka en potatis till! 45min i samma grader. eller.gnid in kycklingen med smör innan det sätts i ungen (mumms!) eller oliv olja eller citron olja
salt o peppra kan du oxå göra. timjam är gott, bara strö lite över brösten innan det lagas.
Tillbehör, kan också vara ris sok kokas i kyckling bulong med lite hackade lök i istället för bara vatten,häll i några "petit pois" eller majs ca 10 min innan den är färdig,
LYCKA TILL