• 20080301

Mellan kyrka och lokal

Vi vigs 5 min utanför sthlm och har festen fem in i centrala sthlm. Det kostar på sin höjd 200 kr med taxi, jag tror inte ens att det är så pass dyrt. Jag har inte lagt ner så stor energi på det för det är så pass centralt att ta sig dit, det finns buss dessutom som tar 5 min oxå.
    Nu får jag höra att jag borde ha hyrt en buss så alla slipper ta taxi. Ska jag behöva hyra en buss för flera tusen när folk kan dela taxi och komma undan betydligt billigare?!? Känns inte som min sak att se till att alla kan ta sig mellan ställena. Det är ju inte så att det är i norrländska skogen mitt i intet.
    Jag vet att en del kommer att åka bil och jag, min sambo med fyra barn och fotograf kommer att åka taxi, det lämnar inte riktigt 20 st som får ta taxi. tar man då tre stora taxi så blir dte inte många kr.

• Svar på tråden Mellan kyrka och lokal
  • grabbarna

nä alltså så länge man inte har mottagningen mitt ute i urskogen typ så tycker jag det är gästernas egna ansvar att ta sig från kyrkan till mottagningen

• junikul08

Jag håller helt med föregående! Brudparet har massor att tänka på på bröllopsdagen och det måste gästerna ha förståelse för och kunna ta ansvar för.

• 17Maj Göteborg

Vi har lyckats hyra en buss som tar 50 personer för 1500 kr vi bor i gbg.
    Fast som du skriver, om det inte är så långt så känns det som att gästerna borde kunna fixa det där själva.
    Folk jag har pratat med säger att det är lyx att ordna transport för gästerna , så det är ju absolut inget du behöver känna dåligt samvete för att du inte har ordnat transport för gästerna.

• Anettan73

Vi har 2,5 mil mellan kyrka o Mottagningen. Vi har inte buss.
    Det tar max 15 min med bil iom det är motorväg nästan hela vägen.

• Nessan

Om ni har skrivit och talat om i inbjudan var vigseln hålls och var festen hålls så tycker jag det är gästernas ansvar at kolla upp hur de tar sig till plats A, till plats B och sedan hem. Såvida ni inte påbjuder något visst färdsätt, tex genom hyrd buss, men det tycker jag också är en oväntad lyx för gästerna, inget de kan räkna med.
    Alla andra gånger man ska bort på något kollar man (iaf jag) väl upp hur man tar sig dit och hem?

• 20080301

Vad skönt tänkte att jag är ensam om att anse att det inte ligger på mig. Vi har max 10 min mellan kyrka och lokal. kan på sin höjd gå på 200 och tar man då en stor taxi går det ju in 7 st 200/7 är inte många kr
    Jag har hittat buss nu men dom tar 5000. Kollade mest på skoj
    det kostar inte ens 5000 med taxi om vi så sitter en och en i varsin taxi

• Nessan

Jag antar att ni redan skickat ut inbjudan mm om ditt nick är ert vigseldatum. Annars hade man kunnat klämma in lite telefonnummer till taxibolagen i ett infoblad där.

Ni kan annars göra som de gjorde på ett bröllop jag var på. Då vigseln var över och folk gick ut ur kyrka stod kyrkvärdarna (som delat ut vigselprogrammen) och delade ut vägbeskrivningar för hur man skulle ta sig till festen. Ni skulle ju kunna trycka upp ett antal lappar med telefonnumret till taxi som gästerna kan få.

20080301 skrev 2008-02-27 08:52:31 följande:
    Vad skönt tänkte att jag är ensam om att anse att det inte ligger på mig. Vi har max 10 min mellan kyrka och lokal. kan på sin höjd gå på 200 och tar man då en stor taxi går det ju in 7 st 200/7 är inte många krJag har hittat buss nu men dom tar 5000. Kollade mest på skoj det kostar inte ens 5000 med taxi om vi så sitter en och en i varsin taxi
  • Nufsan

Vi har löst med att jag har fixat två chaufförer som skjutsar de som inte kan ta sig dit vi ska, vi är ute i buschen

Ena bilen tar 5 passagerare och den andra är en "vanlig" bil så jag tror det bara blir 2 vändor max för en hel del kommer åka egen bil.

• 20080301

Det är inte många som behöver taxi och jag har inga problem med att beställa dom så dom finns till alla.
    Adresserna till både kyrka och lokal fanns i inbjudan.
    Jag har en kompis som hämtar i 2 omgångar och mina föräldrar kommer i 2 bilar för att få med sig mycket folk så till viss del är det ordnat.
    Finns en kvinna med cancer som jag har ordnat så enkelt som möjligt för så jag tycker nog att jag har gjort massor ändå

Nessan skrev 2008-02-27 08:55:40 följande:
    Jag antar att ni redan skickat ut inbjudan mm om ditt nick är ert vigseldatum. Annars hade man kunnat klämma in lite telefonnummer till taxibolagen i ett infoblad där.Ni kan annars göra som de gjorde på ett bröllop jag var på. Då vigseln var över och folk gick ut ur kyrka stod kyrkvärdarna (som delat ut vigselprogrammen) och delade ut vägbeskrivningar för hur man skulle ta sig till festen. Ni skulle ju kunna trycka upp ett antal lappar med telefonnumret till taxi som gästerna kan få.
  • Nessan

Då tycker jag verkligen att du har gjort tillräckligt, jag tror knappast nån av era gäster kommer klaga för att de inte fick åka nån inhyrd buss. I så fall är de oförskämda!
    Lycka till på er stora dag!

Svar på tråden Mellan kyrka och lokal