• Cross

Skärgårdsbröllop - vill ha massor av idéer!!

Vi ska gifta oss i Stockholms Skärgård den 2 augusti. Från kyrkan åker vi båt till en sjöbod som vi har hyrt för festen.

Nu behöver vi idéer!! Alla dessa små detaljer som gör festen fulländad. Här är lite vad vi tänkt:

Placeringskort som flöten
    Sjökort som är "kartan" över placeringen
    Livboj bakom oss på väggen med våra namn på (var köper man en sådan?)

Mer idéer - plleeeeease??

• Svar på tråden Skärgårdsbröllop - vill ha massor av idéer!!
  • Nilsa in love

Hej Cross & ni andra!

Jag och min älskling gifter oss i Bohusläns skärgård i sommar. Även om vi inte har tänkt ha något specifikt "skärgårdstema" så märker vi att det hela lutar mer och mer åt det.

Vi har bett en byrå göra A S S N Y G G A inbjudningskort där vi använt sjökort över platserna där vi kommer att bo, vigas och ha festen. Även de olika hamnarna är utmärkta (ska åka båt mellan de olika destinationerna...)
    Just nu befinner de sig på tryckeriet men om du inte redan har fixat dina inbjudningar så skickar jag gärna en kopia via PDF:en till dig, Cross. Dom är verklign asläckra!

När det kommer till klädsel och frisör kommer jag hålla det enkelt och traditionellt.

Tyckte att det där med flöten som bordsplacering var en bra idé. Tar tacksamt emot fler förslag.

Håll liv i tråden så hörs vi vidare. Måste sticka iväg till jobbet nu. Ciao!

• pandis2405

Sill och potatis (och snaps) till förrätt kanske? Det förknippar jag väldigt mycket med skärgården.

• Soon to be wed

Ja eller ngn klassisk räktoast, räkcoctail eller löjromstoast kanske?? GOOOTT Mysigt med sjöbod låter underbart Ni har ju redan kommit på mycket roliga idéer ....

• Zozo

Fniss ja jag hoppas att idén var "Flöten som placeringskort", för "Placeringskort som flöten"; det vete sjutton om det gar sa bra...

• Cross

Nilsa in Love, jag vill jättegärna se dina inbjudningskort!!! Vem anlitade du som formgivare? Var de dyra??

Vi har också funderat på att scanna in ett sjökort men har tyvärr inte den tekniska utrustningen.

Och ja... inte ska flötena guppa runt i vattnet, ha ha ha. Det vore ganska kul att placera gästerna där...

Att skriva namn på stenar eller snäckor och ha det som placeringskort är ju en bra idé.

Jag funderar på gästpresentationen, eller programmet, vet inte riktigt vad det heter men själva foldern som man har vid middagen - hur skulle man kunna få in ett skärgårdstema i den? Jag funderade på att ha en kompass på framsidan. "Låt oss visa vägen genom festen" eller nåt sånt. Men det kanske blir patetiskt?

• *Lilla M*

Vi hade tyg som liknade fiskenät som var draperat runt omkring i festsalen. I dem hade "vi" hängt snäckskal.
    Vi hade blåmusslor som plaseringskort.
    Fisk på menyn genomgående.
    Min syster hade målat olika skärgårdsmotiv och gjort till framsidor på festprogrammet (det blev så att det blev tre olika motiv, alla hade inte samma framsida).
    Vi hade massor, massor, massor av snäckor överallt (jag hade plockar snäckar i säkert ett år i förväg. Efter varje storm gick jag ut och letade efter stora, vackra snäckor)

Ja, vad mer....
    kommer inte på just nu, men det finns ju MASSOR man kan göra!

• Nilsa in love

Cross: Jag anlitade Twink i Stockholm. Har försökt skicka över inbjudan till dig i PDF-filen men det funkar inte.
    Ta kontakt med Twink och kolla ifall de har något exemplar de kan skicka som prov till dig. Det gjorde de till mig innan jag bestämde mig.

• frovena

Själva tårtan kan ju ocskå gå i marint tema, såvida ni inte tänkt göra den själva för det blir nog pilligt. Steinbrenner Nyberg i Göteborg gör jättefina tårtor med personlig utsmyckning. Var på ett bröllop där brudparet dyker mycket, tårtan var då dekorerad med bl a fiskar och fisknät i marsipan samt choklad, plus att "cake toppern" gestaltade brudparet som typ sjöjungfrun och dykare.

• Cross

Jag ska genast kolla med Twink. Hur mycket tog de betalt?

• flower girl

man kan lägga små eller större speglar på borden med lite sten runt och en liten båt på ser ut som små sjöar. hade dom på ett bröllop och det var effektfullt

• BEGirl

Man kan kopa belgiska chokladsnackor att lagga i cellofanpasar som favors.

• Mirranda

Hej vi gifte oss den 4e augusti förra året och valde skärgårdstema. Det finns ganska många trådar om det innan om du söker här på forumet.
    Till att börja med gjorde vi inbjudningskort i sandfärgat papper, inuti var ett sjökort över platsen vi skulle vara på, (vigdes i Sta Birgitta kapell vid Klippan i Göteborg, därefter båt till Saltholmen där vi hade festen) sen band vi runt med sidenrosett och tjärade snören, hällde i sand i kuvertet innan vi klistrade igen. Dukningen var beige dukar stora glasvaser fulla med sand, ett stort blockljus med siden rosett runt i varje vas och lite silver pärlor som man kan ha på tårtor. Sen öste vi ut musselskal och drivved på borden varvat med små koppar med en ros i varje utan stjälk. Vi ville ha räkfrossa och skaldjurs mat, men det blev till slut italiensk buffé.
    Jag hade tänkt, vilket glömdes av i sista stund, att ha lite bakgrundsmusik vid middagen, såsom lite evert taube och gamla godingar, en sjöman älskar havets våg o så.. men det bidde inget med det. he he.

• Mirranda

oj då, såg nu att alla mina tips redan fanns med.. :)

• Tutik och Prasart

Oj vad mycket ni har skrivit.
    När man läste allt känndes det som att man var på någont berg vid havet och man hörde måsar och att det var soligt och varmt.
    nu vill jag att sommaren ska komma.

Svar på tråden Skärgårdsbröllop - vill ha massor av idéer!!