• dimma

Namnändring - vilka papper behöver vi?

I detta ärende vänder du dig till PRV istället för skatteverket. Ring dem så får du veta vad du behöver. Jag kan försöka förklara jag med, så slipper du fundera ända till imorn...

Du ska kontakta landsarkivet som mormodern "hör" till och be om utdrag ur födelseregistret på henne. Det räcker om du har hennes personnummer, ring det landarkiv du tror hon tillhör, så kan de säkert hjälpa dig att ta reda på var hon är född om ni inte vet det.
    På utdraget ska det efternamn hon hade som ogift framgå, samt hennes föräldrars efternamn. Du talar om att det gäller ett namnärende och att det ska framgå att två generationer burit namnet, så ser de till att du får de papper du behöver. Varje utdrag kostar 90 kr. De skickar hem mot faktura.

Beställ även personbevis på din blivande och hans mamma från skatteverket.

Nu har du bevisat släktskap och att namnet burits av två generationer varav den senaste inom de senaste 100 åren!
    Lycka till!

• dimma

Det står (antagligen?) på barnets (din mors/fars) personbevis. Så beställ i så fall personbevis på denna person först!

• dimma

... eller också är det bara att ringa och försöka utan de 4 sista siffrorna, vi har fått fram rätt person ändå när jag har gjort det. Om du vet födelseort, flera förnamn eller datum han/hon dog så vet du nog om det är rätt person. Det kan nog variera hur lätt/svårt det är att hitta rätt uppgifter, så ring och fråga först innan du börjar lägga tid på att gräva efter uppgifter som kanske inte behövs.

Svar på tråden Namnändring - vilka papper behöver vi?