Hur stor budjet måste man ha till ett litet bröllop?
Hu stor budjet måste man ha till ett litet bröllop?
Vill ha ett kyrkligt bröllop med hela köret men bara de närmaste på bröllopsfesten. Ca. 40-50 st.
Hu stor budjet måste man ha till ett litet bröllop?
Vill ha ett kyrkligt bröllop med hela köret men bara de närmaste på bröllopsfesten. Ca. 40-50 st.
Beror ju på vad du tänkt dig för mat tex, ska ni bjuda på alkohol? ska ni ha dj, trubadur, cd spelare?
Vi blir nog totalt 70 personer, vi landar nog på 40 000:-
catering, buffé
trubadur
Alkohol
hyra kläder åt oss båda,
dekorationer till lokalen
håruppsättning
brudbukett,coursage,tärnbuketter
vigselring
tårtor
personal till middagen
Ja listan kan göras lång!
Man kan ju spara in på ganska mycket och lägga mer pengar på det som man tycker är viktigt. Vi kommer tex att lägga pengar på en bra fotograf, men mindre pengar på lokalen. Jag bryr mig inte så mycket om dyra blommor i brudbuketten så där sparar vi in, en kompis svägerska ska ev göra tårtorna. Vi kommer också att ha ett par drinkbiljetter till alla gäster och sen bar till självkostnadspris. Tror att det är viktigt att man diskuterar vad man vill lägga mest pengar på och utgå från det när man gör budgeten. Annars rycks man nog gärna med i bröllopskarusellen och kostnaden far i väg...
Lycka till!
Många kostnader som kan vara förknippade med bröllopet är ju oavsett antal gäster. Ring, brudklänning, kostym/frack eller dylikt, skor, håruppsättning, brudbukett, fotograf - dessa kostnader är ju samma oavsett antalet gäster.
Nu framgår det inte riktigt om du bara fiskar efter vad som är en rimlig budget, eller om du vill ha tips för att få ner kostnaderna till ett absolut minimum. Ifall det är det senare så finns det en tråd som heter något i stil med "budget 15.000-20.000 kr", där det finns massa duktiga och fantasifulla tjejer som planerar fantastiska s.k. "budgetbröllop".
Vi hade 50 gäster och det gick på ca 20 000 totalt
då ingick: klänning, ring, slips, väst och blommor. Kostym fanns redan så det behövde vi inte köpa
middagen: förrätt och buffe med vin
all dryck under kvällen som öl, mera vin, läsk, avec
snacks och vickning, egengjorda tårtor
lokalhyra
och fotografering och album med 8 bilder (hade ett nyöppningserbjudande då så det blev billigt)
Vi ville inte lägga hur mycket som helst men ändå bjuda alla vi ville och bjuda på allt under kvällen och vi känner att vi lyckades bra med det, det var inget vi avstod från som vi egentligen skulle velat haft
MYCKET mer än man nånsin kan ana.. =)
Vi är ca 60 pers. med allt (utom resa) går vårt bröllop
på ca 70-75000, och då har vi ändå ingen lyx....
Suck... Hoppas det blir värt det! =)
Vårt slutar på ca 30.000kr Då är allt inräknat
Lokal med mat dryck och hotellrum 2 nätter
klänning, kostym, slöja, div dekorationer, massa smått som jag köpt, tårta m.m Ja allt man vill ha till ett bröllop. Vår första budget sprack på bara lokalen med mat Sen ska vi ha 2 ringar
Ja vi gjorde det mesta själva, till mat hade vi kräftröresnittar till förrätt, till varmrätt potatisgratäng, rökt fårfiol, kycklingfile och fläskfile och massa tillbehör.
Vinet köpte vi på systemet och ölen var köpt i tyskland.
Tårtorna bakade vi själva (älskar att baka)
Klänningen hittade jag på ebay, kostade bara 1400 och hår och smink fixade jag själv ihop med syrran.
(sminkar mig inte i vanliga fall så jag ville inte vara så sminkade på bröllopsdagen heller)
lokalhyran var billig 1500, (på landet)
Ringen kostade 3000 (omarbetning av farmors vigselring+ stenar)
I det stora hela kostade mat och dryck ca 10 000 och resten ca 10 000
Så vi tycker vi lyckades få ihop det bra
Ja så tyckte vi också
Vi hade lika gärna kunnat gifta oss helt ensamma men ville inte göra våra familjer besvikna, så festen var bara en bonus
Ingen av oss gillar att stå i centrum så vi ville ha det lite avslappnat.
Det viktgaste är att man följer sitt eget hjärta om hur man vill ha det och inte alla "måsten", då kommer dagen bli underbar
Läste om ditt häftiga frieri
Stort grattis till det stundande bröllopet
vi kommer bli ca 40 pers. det kommer landa på max 15000.