• pniiina88

efternamn?

vi har skickat in namnbytes blankett och hindersprövning...

nu kom hindersprövning och vigselintyg tillbaka och var godkända...

kommer en bekräftelse på eftrenamnet när prästen skickat in intyget efter vigseln eller hur funkar det?

• Svar på tråden efternamn?
  • lillasmilla

på vår hindersprövning står det något om att förhandsansökan gällande efternamnsbyte finns, eller liknande...
    Antagligen får du (och jag) en berkäftelse på att bytet gått igenom, någon vecka efter vigseln när det blivit registrerat hos skatteverket.

• MrsFellerA

Skickar inte Skatteverket ut en skriftlig bekräftelse på att vigseln har registrerats? Isf. står nog ev. nya efternamn på den.

Kolla först att det på själva hindersrpövningen ett "anmälan om efternamn" (el. dyl) står. Uppe på höger sida av papperet.

• Champis_Sanna

Här står det på vänstra sidan under "intyg om hindersprövning gäller t.o.m."

MrsFellerA skrev 2008-03-05 13:09:12 följande:
    Skickar inte Skatteverket ut en skriftlig bekräftelse på att vigseln har registrerats? Isf. står nog ev. nya efternamn på den. Kolla först att det på själva hindersrpövningen ett "anmälan om efternamn" (el. dyl) står. Uppe på höger sida av papperet.
  • MrsFellerA
    Det är jag som har lite problem med höger och vänster... Det står på vänster sida, du har helt rätt!!!
  • LloveC

Jag gifte mig 9 februari och i måndags kom pappret från skattemyndigheten att namnbytet är registrerat, så det kan ta några veckor.
    Men man heter ju det nya efternamnet så fort man gift sig, det är bara att det inte är registrerat ännu

• pniiina88

ok men de räcker med att ha skickat in det nu innan vigseln då?

• LloveC

Ja, man skickar in ansökan om hindersprövningen och namnanmälan innan vigseln, sen får man tillbaka hindersprövningen som man sen ger till vigselförättaren.
    Vigselförättaren skickar sen in papper på att ni gift er till skattemyndigheten och när det är registrerat där skickas en bekräftelse ut till dig

• pniiina88

ok men du som har koll LloveC... Vi fick ett intyg på hindersprövnngen och ett vigsel intyg.. ska prästen ha båda? ska han orginalet eller kopia?

• LloveC

Han ska ha båda i original, hindersprövningen tror jag bara han ska titta på egentligen eftersom han inte får viga utan den och vigselblanketten skickar han in sen.
    Det är en djungel det här, tur att syrran gifte sig 1,5 år innan så man hade nån att fråga om allt

Nu efteråt kommer problemet med vad man behöver ändra namn på och vad som ändras automatiskt

• pniiina88

ja har du nån koll på hur de där sköts.. vilka har de visa automatik?

• LloveC

Nej tyvärr inte, men jag tror bara det är vägverket som skickar ut papper om ändring av körkort, resten måste man nog kontakta själv.
    Håller på att kollar hur det är med bank och försäkringar och sånt.

• pniiina88

ok hör gärna av dig om du vet mer... jag tror skatteverket kontaktar andra myndigheter har jag läst men vad som innefattas där vet jag inte riktigt... körkorts förnyelse skickas ut efter namnbytet vet jag kostar 300 kr typ...

• Nessan

Det stämmer att Skatteverket uppdaterar flertalet andra myndigheter om ändringar i folkbokföringen (av namn och civilstånd).

Vägverket skickar då ut papper om att ditt körkort behöver förnyas pga namnbytet och då är det bara att ta ett nytt foto (rakt framifrån) och träna in den nya namnteckningen. Tror dock inte att det kostar så mycket som 300:- Då min man bytte körkort kostade det 150, nu har jag hört att de sänkt till 120.

Kort du har hos olika banker kan du nog själv behöva fixa nya, det är inte säkert att de får reda på namnändringen då det inte är statligt som Skatteverket.

Svar på tråden efternamn?