• LloveC

efternamn?

Jag gifte mig 9 februari och i måndags kom pappret från skattemyndigheten att namnbytet är registrerat, så det kan ta några veckor.
    Men man heter ju det nya efternamnet så fort man gift sig, det är bara att det inte är registrerat ännu

• LloveC

Ja, man skickar in ansökan om hindersprövningen och namnanmälan innan vigseln, sen får man tillbaka hindersprövningen som man sen ger till vigselförättaren.
    Vigselförättaren skickar sen in papper på att ni gift er till skattemyndigheten och när det är registrerat där skickas en bekräftelse ut till dig

• LloveC

Han ska ha båda i original, hindersprövningen tror jag bara han ska titta på egentligen eftersom han inte får viga utan den och vigselblanketten skickar han in sen.
    Det är en djungel det här, tur att syrran gifte sig 1,5 år innan så man hade nån att fråga om allt

Nu efteråt kommer problemet med vad man behöver ändra namn på och vad som ändras automatiskt

• LloveC

Nej tyvärr inte, men jag tror bara det är vägverket som skickar ut papper om ändring av körkort, resten måste man nog kontakta själv.
    Håller på att kollar hur det är med bank och försäkringar och sånt.

Svar på tråden efternamn?