• Aquilia

Äktenskapsförord

Äktenskapsförord kan man skriva själv om det inte handlar om större mer avancerade ekonomiska transaktioner, då bör man anlita en jurist.
    Äktenskapsförord kan skrivas när helst, tom efter bröllopet, det är inte tidsaspekten som är väsentlig utan de facto att båda parter skriver under och att avtalet är registrerat hos Tingsrätten.
    Varför man upprättar och skriva under ett äktenskapsförord innan bröllopet och inte efter beror många gånger på att det är en viss form av påtryckningsmedel. Sen är det ju så att om man väntar med att utforma ett äktenskapsförord så tenderar man att glömma bort eller skjuta upp och så blir det inte riktigt av.

Om man skriver äktenskapsförord och den egendom man vill skydda, dvs göra till sin enskilda egendom, är av sådan karaktär att man kan sälja bör man även skriva in att det som ersätter egendomen (pengar eller ny egendom) dvs "substitutet" även skall betraktas som enskild.

Om man är osäker är det alltid bäst att vända sig till en jusrist eller advokat. Ett tips för att spara pengar, eftersom man betalar för tiden juristen lägger ner på att upprätta dokumentet och sätta sig in i ärendet, är att själv skriva avtalet och sedan be juristen titta igenom för att se om man har fått med det man önskar och dessutom varit tillräckligt tydlig.

Vi kommer att ha ett äktenskapsförord, annars kommer jag inte ställa mig framför prästen

• Aquilia

Man kan alltid omvandla giftorättsgods till enskild egendom även under äktenskapet om bägge parter samtycker, vill inte den ena så är det inte genomförbart. Precis som man kan bodela under pågående äktenskap utan att man för den del skall ansöka om äktenskapsskillnad.

Man kan skriva testamente om man vill skydda viss egendom även vid dödsfall. Makar är tillåtna att testamentera bort sin egen egendom (dvs den enskilda) till annan än maken/makan om det skulle vara så att man vill behålla t.ex. byrån (se annans tidigare inlägg) inom en viss släkt. Vad man måste komma ihåg är att man aldrig kan testamentera bort bröstarvingars arvsrätt. Man kan inte göra sina egna barn arvslösa mao. Skulle man ha inkräktat på barns arvsrätt så går den före det som har testamenterats till annan.

• Aquilia

Själva äganderätten till ett föremål kan ligga hos en part (make eller makan) trots att det är giftorättsgods. Om jag betalar och köper tv:n i vårt äktenskap så är jag ägaren, tv:n ingår i giftorättsgodset men jag är ändock ägaren av tv:n. Detta innebär att vid en bodelning så har jag som ägare av tv:n rätt att få det på min lott. Vad som sker vid en bodelning är att man beräknar värdet av giftorättsgodset och sen fördelar detta mellan makarna, medan fysiska tingen hamnar på vardera sidan av vem som är ägare av föremålet, vilket kan leda till att den ena kan bli skyldig att "betala" mellanskillnad i kontanter eller föremål.
    Har man enskild egendom så hålls detta utanför beräkningen av värdet.
    Om det är så att ena parten har ett större värde och vill kunna tillgodogöra sig detta vid en äktenskapsskillnad så upprätta ett äktenskapsförord.
    Att skriva avtal för att vara tydlig är alltid bra. Att skriva dem när man är kär och sams är än bättre för då har man besparat sig många hårda ord och tårar när man väl går skilda vägar. Många skillsmässor skulle kunna vara mindre smärtsamma om man hade reglerat vissa saker innan. Ett äktenskapsförord hjälper ett äktenskap, ger det styrka, det är inte ett tecken på att man inte tror på relationen.

• Aquilia

Jennyfer: jag är lite osäker på vad du menar med "lägga till make/makan" (se ovan) jag antar att du syftar på i testamentet.

Saken är den, jag utgår från ditt ex med stugan, att även om mannen har ärvt stugan INNAN han ingick äktenskap med kvinnan så omvandlas stugan till giftorättsgods om det inte det skrivs ett äktenskapsord om att det skall vara hans enskilda egendom. Inte heller blir det giftorättsgods om han ärvde stugan med förbehållet att det skulle vara enskild egendom, dvs den som testamenterat har angett att det skall vara enskild egendom.

Att mannen har barn sedan tidigare påverkar inte stugan vad gäller om det är enskild eller giftorättsgods. Särkullbarn (barn till maken med annan kvinna) har rätt till sin laglott som är hälften av mannens kvarlåtenskap, som i sin tur är hälften av giftorättsgodset.......

Mao kvarlåtenskap och giftorättsgods är inte samma sak. Vad gäller stug-exemplet hade det varit på sin plats att skydda kvinnan INNAN äktenskapet i relation till att man hade kunnat ändra mannens äganderätt till ett samägande.

Allt är förhållandesvis förenklat för det är så många detaljer som spelar in både vad gäller lagstiftning och vad man själv har reglerat i avtal - därför är det svårt att förklara i ett forum. Viss lagstiftning kan man heller inte avtala bort i Äktenskapsbalken eller Ärvdabalken, vilket man måste ta hänsyn till.

Det finns även en jämkningregel i Äktenskapsbalken för det fall att parterna är ekonomiskt ojämna när de ingår äktenskapet och skiljer sig inom 5 år. Syftet är att ingen skall kunna skilja sig till pengar i Sverige.

• Aquilia
    Aquilia skrev 2008-03-06 12:21:45 följande:
    [Att mannen har barn sedan tidigare påverkar inte stugan vad gäller om det är enskild eller giftorättsgods. Särkullbarn (barn till maken med annan kvinna) har rätt till sin laglott som är hälften av mannens kvarlåtenskap, som i sin tur är hälften av giftorättsgodset.......

Förlåt jag skulle ha skrivit vidare att:
    vad som påverkar är just om man skriver ett äktenskapsförord som anger stugan som enskild egendom eller om man väljer att avstå = stuga blir giftorättsgods.

Skulle stugan vara enskild egendom har det betydelse för särkullbarn på det sättet att laglotten är hälften av hela det enskildas värde, istället för att laglotten är hälften av mannens kvarlåtenskap som i sin tur är hälften av hela kvarlåtenskapen vid bodelning (som även görs vid dödsfall).

Hmmm, inte helt enkla frågor
Svar på tråden Äktenskapsförord