• pniiina88

namnbyten

Hej! Tänkte om vi skulle byta lite erfarenheter om hur det är att byta namn... Hur lång tid tar det innan det nya namnet kommit in i alla system och hur många måste man själv informera om namnbytet?

• Svar på tråden namnbyten
  • jeslin

Jag med..När skickar man in papprena om namnbyte?? Före eller efter vigseln?

• Stjärnblomma
    jeslin skrev 2008-03-11 13:53:02 följande:
    Jag med..När skickar man in papprena om namnbyte?? Före eller efter vigseln?
    Som jag förstått det kan man skicka in dem före (t.ex. samtidigt som man begär hindersprövningsintyg) eller ge papperet till vigselförrättaren.
  • fru Bruhn

Ha ha va kul.Printade precis ut papper om h-prövning och namnbyte.
    Man fyller i och postar dessa samtidigt,eller namnbytesenast i samband med vigsel.

• Piha

Så här frågade jag Skatteverket:

Hej
    Jag ska gifta mig och då byta efternamn. Hindersprövning är klar och namnändringsblanketten inskickad.
    Vad jag undrar över är; Hur lång tid tar det efter vigseldatumet
    (=namnändringsdatumet) innan det nya namnet är registrerat så att jag kan beställa personbevis med nya namnet för nytt pass och ID-kort?

och här är svaret:

Hej,

Det kan ta några veckor innan handläggarna på folkbokföringen har tid att registrera inkommen vigsel och därmed de nya namnet. Handläggningstiden varierar dock mellan de olika kontoren. När det har registrerats så får du ett registerutdrag med posten.

Efter registreringen kommer det automatiskt från körkortsregistret att du ska byta körkort eftersom du har bytt namn. Om du inte har körkort så är det ju ID-kort som ska bytas. Använd det gamla namnet tills det är klart
    med registreringen av det nya namnet.

Med vänliga hälsningar
    Jenny Lantz
    Skatteverket, Servicejouren

• fru Bruhn

Perfekt info. Vi åker nämligen på resa till förmodligen Thailand 2-3 dar efter vigseln. Då lär jag kunna ha mitt nuvarande pass då.

Svar på tråden namnbyten