Inlägg från: Ilbäcksan |Visa alla inlägg
  • Ilbäcksan

Vem städar på ert bröllop?

Jag undrar kort och gott vem som kommer att städa efter bröllopet på ert bröllop, familjen eller vännerna?

• Svar på tråden Vem städar på ert bröllop?
  • Ilbäcksan

Hm, vi har ingen personal... så någon måste göra det. Om ni inte hade personal, vem skulle ni fråga?

• Ilbäcksan
    starchick skrev 2008-03-14 10:31:31 följande:
    Jag hoppas att svärmor och några släktingar till vill hjälpa oss med det...har dock inte frågat ännu
    Ett tips är att kolla upp redan nu, för du kanske kommer förvånas över svaret....
  • Ilbäcksan

Jag har också hela tiden varit inne på att våra närmaste familjer kommer hjälpa till med undanröjningen efter festen. Men döm om min förvåning när vårt toastmasterpar igår hade en del frågor och en av dem var:
    "-Ni har väl inte räknat med att vi ska städa efteråt?"
    Och i nästa andetag frågar om de kan låna vårt hus att sova i efter festen. Det är nämligen så att min sambos familj bor 13 mil bort och de tyckte att de skulle inte behöva städa utan det skulle vårt folk göra där festen var och att de skulle komma och njuta av festen och sen åka hem.

• Ilbäcksan

Det handlar ju om att ge och ta, vid ett så stort evenemang som bröllop så ställer man ju upp, det skulle vi gjort och kommer göra om och när de gifter sig, det är inget jag ens reflekterat över att slippa faktiskt....

• Ilbäcksan
    lycklig78 skrev 2008-03-14 10:48:12 följande:
    Detta är en av anledningarna till att vi väljer ett "paket" där allt sånt här ingår.Vi vill inte slita ut någon för att vi gifter oss. Det ska vara en härlig helg för alla.. Har man det på ett ställe, där det inte ingår personal får man även vara beredd på att städa.
    Det ultimata är ju att ha personal såklart, men jag tycker att man hjälper varann i en familj. Ett bröllop är ett så stort projekt och kostar så mycket att det är det minsta familjen kan hjälpa till med tycker jag. Vi står dessutom för hela bröllopet själva, det är inte alla som gör.
  • Ilbäcksan
    lycklig78 skrev 2008-03-14 10:56:11 följande:
    Går din familj med på att städa så är det väl fine då! Men jag säger att man kan inte kräva det bara för att man gifter sig. Det är ju erat val.
    Problemet är att ena sidan inte riktigt gör det och du har rätt, kräva kan man aldrig göra, men jag är van vid en familj där man ställer upp på varann och är man några stycken så går det rätt fort. Jag kan ju vara ohjälpsam tillbaka och inte låta dem bo i huset tex. eller sätta ett kuvertpris på middagen, men varför ska man hålla på så?
  • Ilbäcksan
    Mizty skrev 2008-03-14 14:53:23 följande:
    Vi ska ha en städerska som gör det. Tror med allra största sannolikhet att båda våra familjer hade hjälpt till om vi frågade men det känns skönt att alla bara kan njuta. Dom får hjälpa till dagen innan & på bröllopsdagen
    Vad tar städerskan för att städa?
  • Ilbäcksan

Det är ju uppenbarligen väldigt olika hur man gör, men vi har ingen personal på vårt bröllop förutom serveringspersonal och de städar inte. Jag kan väl känna att om vi ställer till ett kalas värt 60000:- så tycker jag nog det minsta man kan göra som nära familj(föräldrar och syskon) är att hjälpa till med städningen efteråt, som någon sa, är man några stycken så går det ju rätt fort. Jag tycker det finns 60000 anledningar till varför brudparet bör slippa detta. Jag känner också att vore det någon i min familj som gifte sig så skulle jag inte ens reflektera över det utan självklart ställa upp och hjälpa till efteråt, för brudparets skull. Vi har heller inget överflöd av pengar så det har kännts att spara ihop till det här utan ekonomisk hjälp någonstans ifrån och då tycker väl jag att det är schysst om närmsta familjen kan göra detta. Men som sagt, det är olika vad man tycker.

Svar på tråden Vem städar på ert bröllop?