• Ilbäcksan

Resebidrag

Vi har skrivit på vårt inbjudningskort en käck liten dikt som förmedlar att vi gärna önskar oss ett resebidrag i form av pengar i bröllopspresent. Vårt toastmasterpar reagerade direkt och tyckte inte det kändes bra att lägga pengar i ett kuvert och skriva sitt namn på, eftersom vissa inte har så mycket pengar... De föreslog att vi skulle ha en urna som folk fick lägga kontanter i så visste vi inte vem de kom ifrån...(?) Jag tyckte direkt att det lät väldigt skumt, ungefär som "ge en slant till oss" Sen vill vi ju veta vem vi fått vad ifrån, tänk om någon vill ge mycket och så ska inte vi få veta det. Hela idén känns konstig överhuvudtaget att lägga kontanter i en urna, är jag konstig som tycker det?

• Svar på tråden Resebidrag
  • Ilbäcksan
    fiafluff skrev 2008-03-14 10:32:55 följande:
    du är inte alls konstig. man får väl stå för hur mkt man lägger i kuvertet. förresten så vill man inte ge pengar i present så kan man ju köpa ngt annat, det är ju ugästen som bestämer vad den vill ge er. bort med urnan, usch och fy.
    Absolut, det är ju självklart inget krav utan ett önskemål med pengar, det har vi sagt också. Jag tycker det känns morbidt att lägga en massa kontanter i en urna....
  • Ilbäcksan
    Nibla skrev 2008-03-14 10:42:09 följande:
    En kompis till mig köpte en gammal resväska på loppis som de sågade hål i så det blev som en sparbössa. Där i fick gästerna ge sina bidrag. Bättre idé än en urna!
    Det var en bra idé :)
    Det de är rädda för är att vi ska se vad de gett, antagligen för att de kanske skäms för att de själva tycker det är för lite, jag vet inte... och då spelar det ju ingen roll vart de lägger det utan då är det just att de måste sätta sitt namn på. Men å andra sidan kan de väl lägga i kuvert utan något namn på?
  • Ilbäcksan
    Nibla skrev 2008-03-14 10:48:18 följande:
    Men när man går bort på bröllop brukar man väl också ge ett kort med lyckönskningar? Ska de i såna fall ge två separat kuvert, ett med lyckönskningar som man skriver sitt namn i och ett kuvert med pengar som är "anonymt".En "riktig" present, typ en skål, kostar ju också pengar och man kan lätt räkna ut vad en sån kostar och en sån present ger man ju bort med sitt namn på...Alla har olika ekonomiska förutsättningar och ger efter egen kassa.
    Precis och vi kommer ju verkligen inte sitta och "jaha, här fick vi bara x antal kronor, vilka snåljåpar!" Vissa ger mer, vissa mindre, vi är glada för alla bidrag eftersom vi knappt har pengar kvar till att leva på resan. Vi vet också att alla har olika förutsättningar, det är vi fullt medvetna om, men många bäckar små...
  • Ilbäcksan

Vi kommer att ha en resväska med ett hål i(tack för tipset:) och där får de som vill ge ett bidrag som present, lägga ett kuvert med sina namn på. Ofta brukar man ju kanske även skicka med ett kort för att lyckönska brudparet och där skriver man ju sina namn.

Svar på tråden Resebidrag