• Silva79

Svartvita bilder med en färgklick

Har börjat leka lite med bilder i Gimp och skulle behöva behöva några färgbilder. Jag gör dom svartvita och förstärker sen en detalj i färg. Det ett finns exempel i mitt galleri.

Någon som har någon rolig bild jag kan öva på, gärna bröllopsbilder men även annat, jag skickar givetvis tillbaka resultatet. Men förvänta er inte för mycket ännu, jag är nybörjare :)

• Svar på tråden Svartvita bilder med en färgklick
  • Silva79

Gifter mig också i Juni :) Tycker jag fortfarande att det är kul då så kan jag säkert fixa ett eller annat foto då :)

Hur man gör, jag kan ju men jag är kass på att förklara... Tyvärr...

Lärde mig dock av denna tråden: foto.ifokus.se/Default.aspx
    Ganska långt ner står det hur man gör, fast det tog en stund innan jag listade ut det ändå.

• Silva79

Ingen som har några roliga bilder, jag börjar få slut på egna :-/

• Silva79

Det funkar nog vilket som, vill du maila så är min adress silva79@gmail.com. Berätta gärna vad det är du vill ha i färg!

jelikr skrev 2008-03-17 08:09:08 följande:
    Kan du ta bilder ur galleriet eller ska jag maila dom???Annars kan jag lägga in några som du kan välja mellan sen....
  • Silva79

Tack, ska se vad jag kan göra med dom ikväll.

jelikr skrev 2008-03-17 09:34:06 följande:
    Jag har mailat dig.Har oxå ett kort på våra 3 barn i galleriet som du gärna får använda om du vill....
  • Silva79

Du har mail, har gjort 2 av bilderna, får se om det blir fler :) Hoppas du gillar dom...

jelikr skrev 2008-03-17 09:34:06 följande:
    Jag har mailat dig.Har oxå ett kort på våra 3 barn i galleriet som du gärna får använda om du vill....
  • Silva79

Ett gratis bildredigeringsprogram, det brukar jämföras med photoshop.

Suniz skrev 2008-03-17 16:42:03 följande:
    Vad är gimp?
  • Silva79

Jag är skitdålig på att förklara bara så du vet.

Öppna ett foto, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
    Gå tillbaka till bilden igen och ta "Färger - avmätta - avfärga".
    Gå tillbaka till lagerfönstret högerklicka på kopian och välj "lägg till lagermask", välj "vit (full opacitet)" och klicka ok.

Klicka på verktygspaljetten, välj pensel och svart färg. Dra penseln över det du vill ha i färg. Får du med något som inte ska vara med så byter du till vit färg och penslar över det som inte ska vara med. Det går att byta storlek på penseln i nedre delen av "paljetten".

Berätta gärna om du får någon ordning på det, fråga gärna om det är något.

• Silva79

Så lite så :)

Suniz skrev 2008-03-19 16:12:42 följande:
    Silvia 79: Tack så mycket för bilderna. Dom blev jättefina!!
  • Silva79

Har du provat?

Lövings skrev 2008-03-19 11:56:00 följande:
    Ohhhh. tack. Har laddat hem det nu men hur funkar det?Hur gör man det i gråskala och sen en färgklick???
  • Silva79

Hmm, svårt att hjälpa när jag inte vet vad det är du har missat.

starbelle83 skrev 2008-03-19 20:25:57 följande:
    halloj, sånt här e ju jättekul! Har verkligen försök att göra enl. beskrivningen men det går inte... frustrerande när man inte kan
  • Silva79

Vad roligt att du fixade det. Är det något i min beskrivning som var oklart? Nu när du vet hur man gör menar jag :) Kan ju vara bra att ändra något om det finns andra som vill prova...

starbelle83 skrev 2008-03-19 21:55:29 följande:
    jag gjorde i lite fel ordning först men nu har jag grejat tre bilder!! gud va kul det är
  • Silva79

Jättefina bilder, ska ta mig en närmre titt på dom imorgonkväll :)

lillamillan skrev 2008-03-19 22:23:53 följande:
    jag har mailat 3 bilder, du får gärna testa på ngn av dom om du inte redan har fullt upp :)
  • Silva79

Ett litet tips till er som börjat använda Gimp. Om ni har bilder som är för mörka, så är det superenkelt att ljusa upp dom. Vissa blir lite gryniga, men det är när dom är jättemörka. Har suttit och ljusat upp bilder från en kompis bröllop nu och vissa kort blir som nya!

Gör såhär...
    Öppna ett foto du vill ljusa upp, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
    I lagerrutan klickar du på "Läge" och välj "Mask" under den. Nu borde bilden blivit ljusare. Det går att ändra ljuset på "Opacitet". Vill du göra bilden ändå ljusare gör du en dublett av kopian.

Ordningen är viktig!

Svar på tråden Svartvita bilder med en färgklick