• Silva79

Svartvita bilder med en färgklick

Har börjat leka lite med bilder i Gimp och skulle behöva behöva några färgbilder. Jag gör dom svartvita och förstärker sen en detalj i färg. Det ett finns exempel i mitt galleri.

Någon som har någon rolig bild jag kan öva på, gärna bröllopsbilder men även annat, jag skickar givetvis tillbaka resultatet. Men förvänta er inte för mycket ännu, jag är nybörjare :)

• Svar på tråden Svartvita bilder med en färgklick
  • Silva79

Ett gratis bildredigeringsprogram, det brukar jämföras med photoshop.

Suniz skrev 2008-03-17 16:42:03 följande:
    Vad är gimp?
  • Suniz

ok. om jag skickar en bild till dig, vill du göra något vid den då? Jag ser hur fina bilder andra har gjort, men jag har svårt att se hur jag skulle kunna få det så fint själv. Jag ska kolla efter gimp. Är det gratis att ladda ner?

• I vått och torrt

åhh, får jag oxå skicka bilder till dig?

• I vått och torrt

skickade dem, hoppas hoppas du också kan hjälpa mig!!

• emeliek45

Gud vilken kul ide...Bilden var verkligen fin...

• Lövings

Vart får man tag på det gratis?

Silva79 skrev 2008-03-17 16:43:11 följande:
    Ett gratis bildredigeringsprogram, det brukar jämföras med photoshop.
  • jelikr
    Silva79 skrev 2008-03-17 16:00:42 följande:
    Du har mail, har gjort 2 av bilderna, får se om det blir fler :) Hoppas du gillar dom...
    Jättekul!!!
    Du behöver inte göra alla , försökte bara hitta några någorlunda kort för dig att träna på så du får lite nytt...
  • Silva79

Jag är skitdålig på att förklara bara så du vet.

Öppna ett foto, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
    Gå tillbaka till bilden igen och ta "Färger - avmätta - avfärga".
    Gå tillbaka till lagerfönstret högerklicka på kopian och välj "lägg till lagermask", välj "vit (full opacitet)" och klicka ok.

Klicka på verktygspaljetten, välj pensel och svart färg. Dra penseln över det du vill ha i färg. Får du med något som inte ska vara med så byter du till vit färg och penslar över det som inte ska vara med. Det går att byta storlek på penseln i nedre delen av "paljetten".

Berätta gärna om du får någon ordning på det, fråga gärna om det är något.

Svar på tråden Svartvita bilder med en färgklick