Inlägg från: Piggelinlover |Visa alla inlägg
  • Piggelinlover

Varför sånt tjafs...suckar...

Vet inte hur jag ska göra....
    Jag vill ju så gärna behålla mitt namn...tycker det är fint och det är ju JAG...
    Men min sambo vill att jag tar hans, e inget fel på hans efternamn, men han menar på att ska man gifta sig så ska man ha samma efternamn, så att man blir en familj och skapar nytt liv tillsammans...Alla kvinnor i hans familj har alltid bytt till mannens...

Vi har båda ganska så ovanliga efternamn(enligt mig sj), ca 1000 vardera i hela sverige som heter så....
    På min sida så finns det min mamma och min syster och jag som heter så(ifrån vår släkt)
    Min sambo har massor med kusiner som kan föra det vidare...det har inte jag, då min mamma är ensamt barn

Om jag lägger till hans namn som mellannamn(går det?) vad kommer då stå på mina ID-handlingar?
    Vad kommer då våra barn att få heta?

Snälla hjälp mig då detta med namn e är djungel för mig....

• Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...
  • Piggelinlover
    Filifjonkan2 skrev 2008-03-17 18:27:18 följande:
    klart man kan ha dubbelnamn det är ganska vanligt att man lägger till mannens, och han kan ju lägga till ditt ;)
    Han vill inte det, han kan heller inte förklara varför han inte vill ha mitt....
    Han vill att vi ska ha ett och samma efternamn...
  • Piggelinlover
    Filifjonkan2 skrev 2008-03-17 18:30:06 följande:
    men du kan behålla ditt om du vill med dubbel namn om han köper det????
    Han vill helst att jag skippar mitt helt...
    säg mig, vad är det för fel på Haag....Jag älskar det....
    Han heter Almström, e inget fel på det ,men varför ska bara jag ge vika för...
  • Piggelinlover
    Baccus skrev 2008-03-17 18:31:36 följande:
    varfor inte ha bada,ex johansson-Pettersson
    Han vill helst att vi ha samma.....
    Ibland blir han så sur när vi pratar om det han kan säga att då kan vi lika gärna strunta i att gifta oss....då blir jag rikigt ledsen..
  • Piggelinlover
    Filifjonkan2 skrev 2008-03-17 18:32:43 följande:
    varför inte almström-haag
    Om jag lägger till hans namn, vad kommer då stå på tec körkort och pass?...blir det dubbelnamn?, när jag skriver under vad skriver jag då?..Båda??
    Kan man göra så, har för mig att jag läst ngn annanstans att man inte kan det, men jag kan ju ha missuppfattat
  • Piggelinlover
    Filifjonkan2 skrev 2008-03-17 18:36:01 följande:
    jo då skriver du båda namnen dvs almström haag
    oki..
    vad får våra barn heta då?
  • Piggelinlover
    franca skrev 2008-03-17 18:37:23 följande:
    Om du behåller ditt efternamn och tar hans som mellannamn ("dubbelnamn" - alltså två namn klassade som efternamn och skrivna med bindestreck- får man inte ta) så kommer ditt efternamn stå på id-handlingar. Hans namn kommer att stå som mellannamn på dina id-handlingar. Du kan välja att kalla dig bara ditt efternamn eller båda efternamnen (alltså t ex Anna Hansson Jansson eller Anna Jansson) om du har kvar ditt efternamn och tar hans efternamn som mellannamn. Om ni får barn så väljer ni själva vilket av era efternamn de ska ha. De kan ha hans efternamn eller ditt efternamn, och ni kan välja den andres efternamn som mellannamn åt barnen. Själv trivs jag bra med mitt efternamn och han trivs med sitt. Vi kommer båda att behålla våra egna efternamn, men jag tar också hans efternamn som mellannamn. Då syns det att vi hör ihop, och våra framtida barn (som jag hoppas att vi får!) kan få båda namnen (det ena som mellannamn), så det syns att vi är en familj.
    tack så mkt....
    blev lite klarare i skallen nu, e ju som sagt en djungel...
  • Piggelinlover
    Aleta skrev 2008-03-17 18:40:23 följande:
    Om du känner så så tycker jag att du inte ska ge upp ditt namn. Nuförtiden så har man ju byggt upp en identitet med sitt namn på ett helt annat sätt än man gjorde förr i världen.Jag skulle gärna ha velat att min m2b hade bytt till mitt namn, men jag respekterar hans val att behålla sitt. Att jag skulle byta till hans har aldrig ens kommit på tal. (Hans är jättevanligt.)Däremot så får våra barn mitt namn och det tror jag sker automatiskt även när man är gifta (alltså att barnen får mammans namn).Om du tar hans namn som mellannamn så vet jag inte hur det funkar med barnen.Har ni annars funderat på att byta helt båda två? Det kanske finns något fint namn i någon av era släkter som ni kan enas om. (Eller kanske Haagström ).Försök att få honom att förstå att det är lika viktigt för dig så kanske ni kan komma fram till en lösning sedan.
    Vi har pratat om det men han vill inte det.....
    Jag tycker ju att det kan vara en bra lösning, så får vå båda ge upp ngt men som sagt, det gick inte det heller...
  • Piggelinlover
    Aleta skrev 2008-03-17 18:58:25 följande:
    Suck, karlar... Om du är beredd att kompromissa så borde han också vara det tycker man.Vad svårt att ni har kört fast, det kan ju inte vara så kul för dig att behöva offra allt. Har du frågat honom vad han ger upp för din skull?Lite taskigt av honom att säga att ni kanske ska strunta i att gifta er. Vet han inte om att det är till större fördel för männen? (Läste det i en tidning någonstans, de lever längre än ogifta män t ex.)
    Han tycker han har offrat redan, han har flyttat 45 mil för min skull, fast jag tycker inte att det går att jämföra, men jag kanske bara är löjlig...
  • Piggelinlover
    Skonie skrev 2008-03-17 19:06:10 följande:
    Jag kanske är kinkig men jag skulle ALDRIG ge mig. Tycker han att det är viktigt att ni har samma namn får han baskemig ta att byta med!
    Jag älskar ju verkligen min sambo...
    Är jättesvårt, vill ju ha kvar mitt gamla och jag e rätt envis....men det e han oxå..
  • Piggelinlover
    Aleta skrev 2008-03-17 21:01:21 följande:
    Det här kanske är ett bra tillfälle att komma fram till någon slags mall för hur ni ska lösa oenigheter även i framtiden?Se det som en möjlighet, för det lär alltid dyka upp något någongång som ni är oense om.
    Vi har inte varit såhär oense om ngt innan, aldrig ngnsin...
    E därför jättejobbigt..
  • Piggelinlover
    matildaochniklas skrev 2008-03-17 21:15:16 följande:
    jag råkade visst citera av misstag
    ingen fara=)...
    Hur har ni gjort....
    eftersom du mailat och frågat så har väl frågan kommit upp på tapeten...
  • Piggelinlover

Om jag skulle vilja heter så här efter bröllopet
    Elin Haag Almström...
    Funkar det???....
    FÅr våra barn heta Almström i efternamn?
    JAg behöver ändra alla mina kort mm, för att detta skalla bli rätt då?

Har jag förstått det rätt??

• Piggelinlover
    Piggelinlover skrev 2008-03-19 23:04:05 följande:
    Om jag skulle vilja heter så här efter bröllopetElin Haag Almström...Funkar det???....FÅr våra barn heta Almström i efternamn?JAg behöver ändra alla mina kort mm, för att detta skalla bli rätt då?Har jag förstått det rätt??
    Ingen??
  • Piggelinlover
    Aleta skrev 2008-03-20 07:22:16 följande:
    Heter du Haag Almström så tror jag att barnen får heta Almström.Haag är då ett mellannamn och är egentligen bara symboliskt. Som jag förstår det så behöver du inte skriva ut Haag om du inte vill utan det är Almström som gäller.
    Men jag kan om jag vill skriva ut båda, och då använda det som namnteckning...??...
  • Piggelinlover
    matildaochniklas skrev 2008-03-20 10:17:26 följande:
    Jag tror det, så har jag fattat det iaf! Men om du skulle vilja räcker det med det sista, alltså efternamnet.
    Jag vill ha med mitt eget efternamn, det är det viktiga för mig, lägger enbart till sambons om jag kan det...
Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...