Inlägg från: matildaochniklas |Visa alla inlägg
  • matildaochniklas

Varför sånt tjafs...suckar...

Jag blev också helt snurrig av allt det här så jag mailade en kvinna på skattemyndigheten och frågade. Gör det om du känner dig osäker, det var faktiskt bra!

franca skrev 2008-03-17 18:37:23 följande:
    Om du behåller ditt efternamn och tar hans som mellannamn ("dubbelnamn" - alltså två namn klassade som efternamn och skrivna med bindestreck- får man inte ta) så kommer ditt efternamn stå på id-handlingar. Hans namn kommer att stå som mellannamn på dina id-handlingar. Du kan välja att kalla dig bara ditt efternamn eller båda efternamnen (alltså t ex Anna Hansson Jansson eller Anna Jansson) om du har kvar ditt efternamn och tar hans efternamn som mellannamn. Om ni får barn så väljer ni själva vilket av era efternamn de ska ha. De kan ha hans efternamn eller ditt efternamn, och ni kan välja den andres efternamn som mellannamn åt barnen. Själv trivs jag bra med mitt efternamn och han trivs med sitt. Vi kommer båda att behålla våra egna efternamn, men jag tar också hans efternamn som mellannamn. Då syns det att vi hör ihop, och våra framtida barn (som jag hoppas att vi får!) kan få båda namnen (det ena som mellannamn), så det syns att vi är en familj.
  • matildaochniklas

jag råkade visst citera av misstag

• matildaochniklas

ja, vi är väl inne på att ta mitt namn som mellannamn och hans som efternamn. mitt namn är ett jättevanligt namn och hans är ett utlänskt namn och han har varken syskon eller kusiner så ingen av oss tycker att det känns bra tt ta bort det. jag kan väl egentligen tänka mig att ta bort mitt men tyvärr är detju så att det kan skapa problem med ett utlänskt namn, svårt att få jobb, lägre lön och så. problemet är ju bara om vi kommer att få barn i framtiden för då kan de inte heta samma som oss. men vi får väl se hur det blir i slutändan.

• matildaochniklas

Nej tyvärr är det väl så!! Men det är ju helt sjukt! Hoppas verkligen att det blir ändring på det snart! Det är väl lite därför jag kommer att ha mitt som mellannamn och hans som efternamn. Fast då är ju problemet att våra eventuella barn inte kommer kunna heta som oss. Det enklaste är nog egentligen om vi behåller våra egna namn, men det känns inteheller kul! Usch va jobbigt det här är!!!

Fröken Planera skrev 2008-03-19 17:38:12 följande:

Jag har ett utländskt efternamn, född i sverige av utländska föräldrar. Har tidigare aldrig haft problem med mitt efternamn, men när vi hade inbrott hemma för ett tag sen, så hade jag jätteproblem med försäkringsbolaget. Har aldrig tidigare blivit så ifrågasatt. Grannen hade inbrott samtidigt som mig. (Svenskt namn) Han fick all sin ersättning för 1,5 månad sen. Jag kämpar fortfarande. Vill egentligen inte tro att det är så, men flera som jag pratat med är övertygade att det enbart beror på mitt utländska namn.. Så tänk dig för när det gäller utländska namn. Människor är tyvärr inte så fördomsfria som de vill ge sken av.
  • matildaochniklas

Jag tror det, så har jag fattat det iaf! Men om du skulle vilja räcker det med det sista, alltså efternamnet.

• matildaochniklas

Jag är nästan säker på att du kan använda båda när du tex skriver skriver under vissa saker. Men fråga på skatteverket för att vara helt säker! Inge kul att märka i efterhand att det inte funkar.

Svar på tråden Varför sånt tjafs...suckar...