• Fröken Figo

Vilket efternamn i vardagsbruk?

Vi kommer kringgå lagen och se till att båda får bådas "efternamn". Ett av efternamnen kommer ha mellannamnsstatus, men båda ska ha samma uppsättning namn.

Nu till frågan: i vardagsbruk vill jag bara använda ett efternamn.

Ni som behåller erat namn och tar ett nytt, använder ni alltid båda? Eller i språkbruk för att förenkla, använder ni bara ett?

• Svar på tråden Vilket efternamn i vardagsbruk?
  • lillasmilla

Mina föräldrar skiljde sig när jag var liten, och när mamma tog tillbaka sitt flicknamn, fick vi båda. Jag har använt det ena, vad du Svarar i telefon, har för mail på jobbet eller skriver under i affären med är inte samma sak som du är folkbokförd som. Men! Fasen vad mycket lättare allt kommer att bli när jag bara har ett! (om en månad) Det är tex så att när de ropar upp dig på vårdcentralen så vet de inte vad du heter, för förnamnet får inte plats..... jag kommer ALDRIG att ha två namn igen, och skulle aldrig utsätta mina barn för det! tex så är det inte säkert att förnamnet kommer med på klasslistan, ganska pinsamt att börja 7;an och läraren bara vet att man börjar på S.... =(

• pallesj

Min systers man behöll sitt som mellannamn men han säger bara vårt när han säger sitt namn så han funderar på att ta bort mellan namnet, sen finns det ju de som säger båda namnen Är nog lite som man själv känner tror jag. Min m2bs syster har dubbelnamn och säger alltid båda, man jag tycker det verkar krångligt och långt, beror klart på hur långa namnen är.

Vi var också inne på att ha båda namnen men det blir nog det traditionella att vi båda bara tar hans

• Fröken Figo

Oj... nu blir jag lite nervös här... det verkar ju krångligt att ha två efternamn som ni säger. Men jag är för sentimentalt bunden till mitt flicknamn. Och min pappa skulle gråta floder om jag tog bort det... ärligt. Och mina syskon också tror jag.

Hm... nej det får nog bli två till att börja med. Men jag tror bara jag kommer använda mitt nya efternamn i vardagsbruk (i telefon osv). Det blir bara jobbigt att säga båda. Och mitt namn slutar på M och hans börjar på M så det blir lite krångligt att säga också.

Fler erfarenhetar av användning av två efternamn?

• Nessan

Tänk bara på att det är bara efternamnet som ev. kommande barn kommer att få. Om föräldrarna har samma efternamn får barnet automatiskt också det.

• Nufsan

Jag stämmer in med de andra, har flera kompisar som har haft "dubbelnamn" och min mamma hade det när de var gifta, men det var ett evigt knöl. När mamma skilde sig tog hon tillbaka så hon bara har flicknamnet, min kompis har gift om sig och har nu valt att bara ha hans, då hon upplevde stora problem med att ha två..

Att din pappa blir ledsen tycker inte jag du ska tänka på... det är ju ändå du som ska heta det du vill!

Själv har jag ett ovanligt efternamn och min m2b har ett ngt vanligare, men jag väljer att heta som han och då har jag barn som sen tidigare förhållande som kommer heta nått annat, men jag är ju inte midnre mamma för det

• paradisfågel

Jag har två namn sen jag föddes (mina föräldrar gifte sig när jag var 1).. Jag använder det kortaste och ovanligaste till vardags, och sen när jag ska skriva min namntäckning tex så använder jag båda..

• stfa

Jag kommer att ha heta Stina, mitt efternamn, hans efternamn. Kommer nog att använda hans efternamn i tal men båda i skrift.

• Fröken Figo

paradisfågel:

hur upplever du det att ha 2 efternamn?? Är det jätteknöligt?

jag blir lite osäker nu... men har ändå så svårt att skiljas från mitt flicknamn...

stfa:

det kanske är en bra variant för mig om jag har två namn att använda ett i tal men båda i skrift...

• Pidis

Fröken Figo: hur kringgår man lagen då??
    Jag vill också ha bådas efternamn då jag har samma dilemma.

• Fröken Figo

Pidis: jag har kunnat det en gång men glömde. Sen såg jag på brollopsbanken.blogspot.com att det finns en beskrivning där! Men jag väntar på mail från "bloggerskan" för jag hittar inte beskrivningen igen... Kort och gott återkommer jag med detaljer! Kan lägga in det i mitt galleri sen

• Sanfor

Jag har två efternamn, alltså inget mellannamn. Men till vardags använder jag bara det ena..(det andra har jag gett upp att försöka få folk att stava till)

Men nu när jag gifter mig så skall vi båda ta det efternamn jag använder - alltså jag plockar bort ett, och han byter ut sitt.

• angelsson

Jag har ett mellannamn och ett efternamn, tog min fars efternamn som mellannamn i tonåren. Jag blir kallad båda beroende på var jag är men säger oftast bara mitt efternamn när jag själv ska presentera mig. Tycker inte att det är några problem faktiskt, så om du vill ha två tycker jag du ska ha det!

Man kan ju alltid styra vilket namn andra använder om man bara vill bli kallad ett men ändå inte ge upp nåt..

• paradisfågel

Fröken Figo skrev 2008-03-20 15:50:40 följande:

paradisfågel:hur upplever du det att ha 2 efternamn?? Är det jätteknöligt? jag blir lite osäker nu... men har ändå så svårt att skiljas från mitt flicknamn...
    Mitt största problem är att folk som ser mitt ena efternamn inte vet hur de ska säga det (dock inget konstigt för heter Hoel och det uttalas precis som de låter).. Men annars tycker jag inte att det är några problem Jag känner även flera andra som har två efternamn och det verkar funka ganska bra för dem också.. Egentligen är det inte så mycket konstigare än att ha ett dubbelnamn som förnamn..
  • Sansisen

Jag har lite samma dilemma som dig!!
    Min pappa är jättebesviken på att jag inte ska behålla mitt efternamn, han vill verkligen att jag ska behålla det så "att du inte glömmer var du kommer ifrån". Det krångliga är ju att om vi sedan får barn så kommer dom att heta det nyta efternamnet (min blivande kan inte ta mitt eftersom min bror och han heter Daniel båda två, och båda kommer i så fall att heta Daniel ....), och mitt flicknamn kommer att försvinna sen i alla fall!
    Det känns som att det lutar åt att ta hans namn bara, just för att slippa en massa krångel. Folk kommer ju ändå att veta vem jag är och vilken familj jag kommer ifrån!

Fröken Figo skrev 2008-03-20 13:54:24 följande:

Oj... nu blir jag lite nervös här... det verkar ju krångligt att ha två efternamn som ni säger. Men jag är för sentimentalt bunden till mitt flicknamn. Och min pappa skulle gråta floder om jag tog bort det... ärligt. Och mina syskon också tror jag.Hm... nej det får nog bli två till att börja med. Men jag tror bara jag kommer använda mitt nya efternamn i vardagsbruk (i telefon osv). Det blir bara jobbigt att säga båda. Och mitt namn slutar på M och hans börjar på M så det blir lite krångligt att säga också. Fler erfarenhetar av användning av två efternamn?
  • Pidis

Jag väntar med spänning
    Fröken Figo skrev 2008-03-20 18:56:47 följande:

Pidis: jag har kunnat det en gång men glömde. Sen såg jag på brollopsbanken.blogspot.com att det finns en beskrivning där! Men jag väntar på mail från "bloggerskan" för jag hittar inte beskrivningen igen... Kort och gott återkommer jag med detaljer! Kan lägga in det i mitt galleri sen
  • bunny08

Jag kommer att behålla mitt flicknamn som mellannamn, men mannen och våra barn heter bara hans så slipper barnen heta dubbelt i alla fall. Jag vet inte hur jag kommer använda dem eftersom mitt (som blir mellannamn) är ovanligare.
    Kanske bara du ska behålla ditt flicknamn för att göra det så enkelt som möjligt och ändå göra Pappa glad ?

• Sansisen

Vi får se, men det lutar åt att jag kommer att ta min blivandes efternamn, vill ändå heta samma som honom, och jag bor på en sån liten ort, så här vet ändå alla vem jag är och vilka mina föräldrar är :) Haha!
    Är stolt över att få bära min blivandes efternamn, även om det är ett vanligt son-namn!

Svar på tråden Vilket efternamn i vardagsbruk?