Inlägg från: Fröken Figo |Visa alla inlägg
  • Fröken Figo

Vilket efternamn i vardagsbruk?

Vi kommer kringgå lagen och se till att båda får bådas "efternamn". Ett av efternamnen kommer ha mellannamnsstatus, men båda ska ha samma uppsättning namn.

Nu till frågan: i vardagsbruk vill jag bara använda ett efternamn.

Ni som behåller erat namn och tar ett nytt, använder ni alltid båda? Eller i språkbruk för att förenkla, använder ni bara ett?

• Svar på tråden Vilket efternamn i vardagsbruk?
  • Fröken Figo

Oj... nu blir jag lite nervös här... det verkar ju krångligt att ha två efternamn som ni säger. Men jag är för sentimentalt bunden till mitt flicknamn. Och min pappa skulle gråta floder om jag tog bort det... ärligt. Och mina syskon också tror jag.

Hm... nej det får nog bli två till att börja med. Men jag tror bara jag kommer använda mitt nya efternamn i vardagsbruk (i telefon osv). Det blir bara jobbigt att säga båda. Och mitt namn slutar på M och hans börjar på M så det blir lite krångligt att säga också.

Fler erfarenhetar av användning av två efternamn?

• Fröken Figo

paradisfågel:

hur upplever du det att ha 2 efternamn?? Är det jätteknöligt?

jag blir lite osäker nu... men har ändå så svårt att skiljas från mitt flicknamn...

stfa:

det kanske är en bra variant för mig om jag har två namn att använda ett i tal men båda i skrift...

• Fröken Figo

Pidis: jag har kunnat det en gång men glömde. Sen såg jag på brollopsbanken.blogspot.com att det finns en beskrivning där! Men jag väntar på mail från "bloggerskan" för jag hittar inte beskrivningen igen... Kort och gott återkommer jag med detaljer! Kan lägga in det i mitt galleri sen

Svar på tråden Vilket efternamn i vardagsbruk?