Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Augustilistan del 4

Usch jag har tappat lite glädje med bröllop. I lördags delade vi ut inbjudningskorten till våra familjer och efter en fråga om vilket efternamn det blir och jag svarar kanske inget av våra utan ett annat så blev svärmor rätt tyst. Min mamma sa igår att det syntes att hon tog illa upp. Mina föräldrar säger att beslutet av efternamn är vårat, det kan inet de bestämma. Sambon pratade igår med sin far och de är gammalmodiga av sig och anser att det är mannens namn som ska tas. Igår kom sambon hem efter en tur på golfbanan med svärfar och föreslog dubbelnamn. Det har jag sagt ifrån om och vi var överens om att ta min farmors ogifta efternamn. Frågade idag vems förslaget var om dubbelnamn och det var ju från svärfar som jag trodde. Nu känner jag inte för något längre. All lust, energi och glädje är bara borta. Jag sa till sambon idag att vill han ha dubbelnamn då kan vi lika gärna ha det som vi har det idag och vi ställer in bröllopet. Jag kan inte riktigt prata med sambon, men detta har tagit mig rätt hårt. I lördags berättar vi en glädjande nyhet och svärmor tar bort stämningen i ett nafs. Igår var jag rätt ledsen och just nu skiter jag i allt. Det kommer bli tjafs om detta säger pessimisten inom mig. ursäkta klagosången, jag måste bara ventilera lite. Andra jag ventilerat säger att det är upp till OSS, men med en sambo som jag inte kan diskutera med så är det inte det lättaste. Får väl ta hans efternamn för att svärisarna ska bli nöjda....

• helene306

jennyfer: tack för dina synpunkter och råd! Jag uppskattar det! Ja självklart måste de smälta det lite, men det som jag stör mig lite på är att de ändå tagit bort glädjen och "lägger" sig i. Nu även som sambon har ändrat sig från det namn vi tänkte till att helt plötsligt vilja ha dubbelnamn efter ett snack med svärfar. Jag kommer också byta efternamn även om det är ett namn som finns på min sida och "förlora" mitt. Jag trodde att min pappa skulle ta illa upp, men han säger bara att det är vårt val och han ska hjälpa mig hitta de uppgifter jag behvöver för att byta. Svärföräldrarna blev även rätt sura när vår son fick mitt efternamn istället för sambons trots att sambon fick bestämma det, så de är väl lite sargade över det också? Jag hade egentligen från början tänkt ta sambons efternamn, men igår sa han under en promenad att hans är lite "tråkigt"(så känner jag med) och det vi tänkt ta låter och är "fint". Mitt är udda, men krångligt och blir ofta felstavat i många sammanhang.
    Att ta denna diskussion med sambon kommer bara resultera i att han blir arg och förbannad så jag får vara ledsen i min ensamhet. Jag blev jätteledsen igår och grät men han tycker inte att det är något att gråta över och sen kommer han hem några timmar senare och föreslår dubbelnamn. Jag orkar inte detta känner jag.

• helene306

Sommargrönt: Tack, men bröllopsklänningen är klar och hos sömmerskan. Jag vet, jag måste stänga av! Jag är jättebra på att säga åt andra att inte lägga energi på dåliga saker men dålig på att lyssna på mig själv.

jizz: Vi hade tänkt ta Löfvendal. Sambon heter Palm, jag Håckerström. Hans är enkelt men lite "tråkigt" mitt är udda och knöligt. Löfvendal går väl att felstava likasom mitt men dubbelnamn är inget att diskutera. Då blir det inget alls.

• helene306

jizz: Löfvendal betyder egentligen inte så mycket för mig mer än att jag tycker det är så fint och att det är ett namn att "ta till" om vi inte kunde enas. Nu tyckte även sambon att det var fint att ta och nu snackar han dubbelnamn. Jag går faktiskt här hemma och över mitt namn ihop med Palm så det kan lika gärna bli att jag tar det, men sambon och jag var överens från början och med hans föräldrars reaktion börjar han svaja. Löfvendal är ju som sagt även det ett namn som kan stavas fel. Jag har fått stava mitt efternamn hela livet och får ändå fortsätta stava med ett annat Jag låter detta ligga ett tag.

Ang ditt namn tycker jag som jennyfer, Blomström, med tanke på alla stavningskombinationer qvist kan ha. (samma stavningsproblematik som Löfvendal )

Tack alla ni andra för uppmuntran, stöd och synpunkter!! Jag lägger locket lite på ett tag nu

• helene306
    RosieS skrev 2008-04-01 12:54:21 följande:
    Hej!Nu kommer en till som planerar för augusti ;)
    Välkommen hit!

Sambon påpekade idag att det är klart att vi kör på det efternamn vi tänkt från början, det är jag som har överreagerat. Men jag tvivlar lite själv. Löfvendal är lätt att stava fel, det är inte sambons..... Ja, vi behöver inte ställa in iaf Måste bara hitta tillbaka till glädjen, men den kommer nog! Har mest sonen som orosmoment nu, han har feber som går upp och ner och har knappt ätit mat sen i lördags. Maten, att han inte äter är min akilleshäl.
  • helene306

jennyfer: Det är bara det att jag har ett krångligt efternamn och har alltid fått stava eller säga rätt när någon uttalat det fel, det skulle ju vara lite skönt att komma ifrån det

• helene306

jizz: Jag tror att f:et uttalas som ett v. Måste höra med farsgubben. Sambon har iaf uttalat "Löfvendal" ett X antal gånger nu ikväll för att smaka på namnet

Har precis deklarerat. Jag får tillbaka en hög som passar bra inför kommande utgifter

Har tyvärr inte lärt mig min allergi riktigt än att jag är känsligare än jag tror. Smällde i mig gräddkoleglass från Sia för ett par timmar sen och nu hostar jag så jag nästan kräks och det kliar/kittlar i halsen. Smartot jag som innerst inne är optimist har inte heller hämtat ut all medicin. Måst egöra det inom det snaraste om jag råkar glömma mig igen.

*hostar vidare*

• helene306

jizz: Vi har också hus och jag fyller inte i något speciellt. Kollade bara så siffrorna stämde igår sen godkände jag.

• helene306

"Efteråt är ni välkomna att fira bröllopsfesten med oss på Brogård Bygdegård? (eller bygdegården Brogård)

• helene306
    jizz skrev 2008-04-03 12:53:33 följande:
    Mmmm....Tror det blir: Detta firas efteråt med bröllopsfest på Brogårdvad tror ni?
    Låter jättebra!
Svar på tråden Augustilistan del 4