Inlägg från: Nataluskan |Visa alla inlägg
  • Nataluskan

Mars April-tråden forts

Halloj alla gifta och ogifta

Är nu hemma igen efter en helt underbar smekmånad/bröllopsresa.
    Åhhh Mauritius vilket ställe!!!!
    Bilder kommer..
    Änsålänge väntar vi på bilderna från fotograferna men de bör komma inom de närmaste dagarna.
    Men Bröllopsdagen var helt underbar, på fredagen annlände våra gäster (de svenska) och kl 17 samlades alla på gästhotellet för en middag/kvällsmål, som bestod av polska piroger 3 st olika en med kött, en med svamp och en ryskvaraiant med vit ost i, samt div kallskuret, korv, skinkor osv, bröd smör och ost och sallader samt till kaffet olika typiska bakverk.
    (inser nu varför jag var så stressad och hur mycket planering jag lagt ner på allt, men det är också anledningen till att det blev bra)Alla var så glada att se oss och maten var supergod!

Vi lämnde våra gäster vid 19.30för att åka tillbaka till vårt hotell för lite massage, lite tok i bokn gjorde att vi fick gå en och en...så jag började och väl upp i sviten igen så fixade jag lite med Johnny kläder och så då hör jag knackningar på vår dörrhmm tänker jag det är säkert de där stökiga ungdomarna från tidigare så jag bryr mig inte...men det fortsätter varpå jag jag går till dörren och ropar hallå....(på svenska) tänkte att om det nu är johnny varför går han inte bara in...det är ju öppet...oooppppsss olåst...ganska stor svit så jag går fram till dörrn och låser den hahaha hur absurt som helst...nån på andra sidan säger Yes...roomservice...jaja tänkte jag det är de där stökiga killarna och går tillbaka och fixar med mitt sen hör jag några ljuva stämmor sjunga...Du är min man....jaha vi blir hippade in rusar alla våra underbara vänner och J brormed sambomed stor champange i handen och gastar och blåser i elefant-balong-tutor....ja historien kan göras längre eftersom Johnny var på massage ff men resten behåller jag för mig själv
    Roligt och väldigt omtöcknande

Dage därpå vaknar jag vid soluppgången och kan inte sova mer kl var då 6...går upp och vankar runt i sviten tar lite kort på soluppgången...duschar och bestämmer oss för att ne vi gå ner och få en ordentlig frukost kl var då typ 8..sen rullar allt påfrisören kommer, fotograferna, Johnny klär sig, åker och hämtar blommorna med en fotograf, jag klär mig och J blir tårögd och säger Oj vad vacker du är...!!(det är nog första gången jag ser honomså rörd..sen vid typ kl 11 börjar fotningen, lite på hotellet sen kommer vår coola bil och hämtar då är det avfärd tillGdansk och gamla stan, hela tiden vinkar fok och tutar på oss och önskar oss lycka och välgång (det betyder tur att se ett brudpar)lite lunch vid kl 13, mer fotning, en av fotograferna tappar min bukett och gräset börjar släppa...ringer i nästan panik till mamma, ber henne kollamed blombutiken hur länge de har öppet, det funade så på väg till parken (som ligger i närheten av vår kyrka och blombutiken lite smart tänkt av mig att ha blombutiken nära...hade inte tänkt på det men det visade sig vara smart)så lämnar vi inte buketten för lite fix..åh börjar nästan grina när jag tänker på denna underbara bukett, min dröm...så vacker...mera fotning i parken, säkert en hel del coola kort...sen hämtar vi buketten och får så lite tid för oss själva på gästhotellet, i ett rum med toa,ber att mamma skall komma...hon kommer in och börjar grina men hallååå det funkar inte jag kan inte börja grina än...pratar en stunt och så fotar J mig lite med buketten. sen mot kyrkan väl ine inser vi tt det är kompisen som tränar på Annies song oj shit tårar...vi gömmer oss i ett litet kapell bakom och hör när alla gäster kommer, hör alla wow vilken kyrka wow vad vackert..
    Så börjar vår ingångsmusik att spela...vi blir hämtade längst ner i kyrkgången av prästen och går i procession fram emot altaret sen blir allt ett töcken minns bara korta sekvenser när vi båda avlägger våra löften om trohet och evig kärlek samt välsignelen av ringarna och kyssen...rätt vad det är så är det över...och så följer Ave Maria..åhh tårarna bränner..och Tina vänninnan sjunger Annies song åhh tårarna bränner igen... utgångsmusiken börjar, det är KLART vi är nu man och hustru..

Resten av historien om middag och eld show berättar jag senare...

Oj vad långt det blev undrar om ni orkar läsa

• Nataluskan

Tack MrsFelerA!!
    Du kommer få höra mer...orkade inte skriva allt på en gång bara, ser nu när jag läser att det saknas lite bokstäver och text sitter ihop och så men jaja det ingår

• Nataluskan

Stort Grattis till dig brud 080419!

Visst får du vara med Rosenpetunia, välkommen om än liiite sent och grattis i efterskott!

• Nataluskan

Grattis Kikalt,låter som en toppen dag, precis som den ska vara...

• Nataluskan

Kikalt: Japp körkort (om du har det kostar 180kr+foto) kommer papper om namnändringen från Vägverket automatiskt.
    Idkort vet jag inte har själv körkort, men nytt pass behövs ju också om ni skall ut och resa.
    Bankkort och medlemskort kostar inget, jag kontaktade banken och fick ett nytt typ efter en vecka, medlemskorten kommer väl nya antar jag...inte funderat så mycket på detta...

• Nataluskan

Hmm det har jag inte tänkt på att det syns nån mat..det är nog tårtan kanske (som var den mest misslyckade i världshistorien... men det är en helt annan historia..Det var väldigt mysigt! och det kan kanske vara nåt för svenska fotografer att ta till, vår låg på mrken och klättrade och var som värsta papparazzi
    Vi hade väldigt kul men huua så tröttsamt det var!
    Åh nu är jag med det är förrätten, Traditionell polsk soppa som serverad i ett bröd är det som vi äter såå gott!
    Dricker snaps till, inte det godaste jag vet

• Nataluskan

Tack tjejer!
    Jo vi hade med oss fotograferna från kl 9-23 dvs hela dagen.
    Det var värt varenda krona visade det sig

Men jag kan säga att det äår väldigt tröttsamt med en så lång utomhusfotografering som vi hade ca 4-5timmar.

Och jag var livrädd för "olyckor" vid duvorna...
    På sina ställen var det svårt att hålla sig för skratt

Jag är så tacksam för alla dessa bilder och nästa vecka kommer vår "presentation" de gjort åt oss på dvd skiva, med musik som vi valt och några tänkvärda ord...Får försöka lägga upp den på hemsidan också.

• Nataluskan

Åh tack Troll-P!
    Ja en del som vi är riktigt nöjda med, vi kände oss avslappnade med fotograferna därav avslappnade kort och mycket skratt

• Nataluskan

Tänkte jag skulle fortsätta min berättelse...
    Jo jag slutade när vi gick ut från kyrkan som man och hustru.

Utanför blev det grattiskramar och pussar och som ni sett ris och blombladskastning...Sen hoppar vi in i vår coola bil och åker mot restaurangen där möts vi av våra gäster och därföljer då brudskålen och traditionell lyckoönskning med salt och speciellt bakat bröd (härifrån saknas bilder från fotograferna för de fastnat i trafik) här börjar väl galenskaperna...då inte mitt bröllop heller blev totalt perfekt men men..
    Denna hälsning med bröd och salt skall symbolisera att i vårt hem skall det aldrig saknas mat för dagen och och har man bröd och salt så klarar man allt...(litar på att mina gäster tagit kort på detta)...

Sen sätter vi oss tillrätta och blir så serverade soppan som syns på bilderna, det är en korv och potatissoppa som serveras i ett bröd, och på bröllop lägger de i ett ägg också för fruktsamheten i äktenskapet..
    Till detta skulle det ha serverats öl men det kom aldrig någon så det blev verkligen på polskt vis, vodka!
    Nu anländer fotograferna, stackarna...
    Sen är det som om det blir eld i baken på restaurangen jisses ut med soppan och in med varmrätt och vin och allt, det smakade såååååå gott med mat kan jag säga klockan var nog 19 då kan jag tro och vi hade ätit en tidig frukost och en enkel sallad till lunch. Men hela varmrätten går så fort så till slut kallar jag till mig personal och säger att nu måste ni sakta in lite det går för fort gästerna hinner inte äta i lugn och ro.
    Därefter följer kaffe och te, detta tror då våra gäster är till tårtan..fast vi förklarat att till tårtan serveras champange...så de sitter och smuttar..men jag skickar ord om att det kommer champange till tårtan...

Sen går vi då ut för att se vår eldshow.
    Så häftigt, jag är så glad att vi la pengarna på detta, trots att det kostade så var det verkligen värt det!

Under denna tid hade jag hoppats att personalen skall ha plockat undan efter varmrätt...men nehe...hmm surnar till lite men samtidgt så uppfylld av kärlek och lycka så jag orkar inte bry mig...
    Tycker sen att tårtan dröjer...
    När den kommer förstår jag varför...vårt proslinsbrudpar från UK i serien Circel of love ser konstigt ut...varför jo för att restaurangen försökt limma ihop den eftersom den gått i tusen bitar...åh då var det nära att jag började grina, men såg att det hade servitrisen gjort så det räckte...de hade tappat den i golvet...jaja lämnar detta för stunden med en snabb mening till mamma att jag vill ha en ny sådan o det får restaurangen stå för jaja svarar hon vi tar det sen när vi skall betala....

Jaha och så ska vi äta tårtan som skulle vara av smaken mörk choklad och hallon, den skulle vara 8 kantig och i 2 plan..
    in kommer ju inte det och så skulle det ju vara ett tunt lager sockermassa..nja tårtan smakar ...hmmmm ...misslyckad!
    Inte som jag beställde iallafall den smakar Pigall ni vet den här chokladbiten med nougat och krisp..och sockermassan är tjock..jaja ingen som visste att tårtan var ett misslyckande...alla tyckte att åh så god den var...MMmm om man vill ha en pigalltårta så var den helt ok!...
    Sen följer lite drinkar och tilltugg och en massa tokerier av gästerna och tal och upptåg..kl 23 skickar vi hem och tackar fotograferna för dagen! och ca kl 23,30 går vi in jag mamma och Johnny för att betala för allt så är ägaren helt tokig...för att han hade inte fått veta att eldshowgruppen skulle komma...nehe men det skiter väl vi i..jag hade skrivit kontrakt med gruppen att det är deras ansvar att kontakta restaurangen vilket de gjort och det hade vart ok med festfixartjejerna, att de inte meddelat honom bryr jag mig mindre i...då säger karl att pga den psykiska anspelning detta innebar med denna eldshow så vill han släta över detta med att att dra ett streck över detta att de pajat vår tårtdekoration...SURE!!! Glöm det!!!
    Varpå det utbryter mindre trevliga polska meningar mellan mig och ägaren stå där och nedvärdera mig som brud/oss som brudpar/gästerna som betalande kunder, tyckte jag var sååå lågt.
    Detta var mitt bröllop och om det inte var tillräckligt viktigt och stort för hans tycke så skiter jag i det jag betalar för att han och hans personal skall göra som jag säger...
    Som tur är så gifte jag mig med den lugnaste och omtänksammaste mannen, så han avslutar detta tillsammans med min nästan lika hysteriska mamma, sen drar han ut mig därifrån innan nåt mer skulle hända, mamma stannar kvar och skäller ut ägaren efter noter, vem tror han att han är osv osv...
    Usch det var jobbigt...men vi tar sedan adjö av vänner och släkt och de lämnar restaurangen efter ett tag och vi tar lite grejer med oss och knatar upp till vårt hotell och vår svit, händelserna där är brudparets hemlighet

Detta är Bröllopsdagen!

Dagen därpå åker vi till gästhotellet och fikar kl 12 med gästerna och tackar de polska gästerna som därefter lämnar oss.
    Då tar jag och Johnny med oss några gäster och svärmor och Johnnys dotter på stan, in till Gdansk för lite sightseeing..
    Kvällen slutar med att vi alla sluter upp igen och äter en underbar middag på en restaurang i Sopot (kurort och partyställe många restauranger osv) kl 6:10 på måndag morron reste vi åter till Sverige, och kl 10 på tisdag morron så flyfte planet mot Mauritius!!

Detta är så historien om de 3 dagars polska/svenska bröllop i Gdansk den 5 april 2008 mellan Natalia & Johnny Haglund.

Kram

• Nataluskan

Ja Kikalt jag var så arg det hade kunnat spruta eld ur öronen på mig!
    Nedrans karl stå och nedvärdera brudparet!

• Nataluskan

Japp utan honom hade jag väl vart ett nervvrak

• Nataluskan

Lycka till Micaochkrille!

• Nataluskan

Hallå brudar..

Hur är livet som gifta?

• Nataluskan

Idag är det precis en månad sen som jag stod brud och kände mig vacker med en helt underbar bukett i handen

• Nataluskan

Lycka till på jobbet brud 080419 och det är klart vi vill se bilder!!!

• Nataluskan

Usch jag har inget att göra, vill planera mer bröllop och gifta mig igen med samma underbara man, få känna den där underbara känslan i kroppen av total lycka...*suck*

• Nataluskan

Detordnarsig och kikalt: Jag funderar på om vi kanske skulle ha en liten fest el dyl för våra vänner och bekanta som vi inte valde att bjuda in till bröllopet samt de som vi bjöd och ha nån typ enkel buffe el dyl men jag vet inte om jag får med mig gubben min på detta...men det hade vart kul

Framförallt så vet han att sådana grejer drar iväg i pris och jag tror han kommer säga att vi inte har råd....får se om jag kan bearbeta honom lite...
    Man måste ju skicka inbjudan isåfall...typ snart...
    Ojoj 40årsdagen nej inte än va...? Jag har en massa jag skall hinna innan dess, men jag har 8,5 år på mig

• Nataluskan

Åh så fina ni var. STORT GRATTIS!
    Jag har nästan samma känsla av att höra ihop, känslan av trygghet, hoppas den känslan stannar hela livet!

Ser fram emot fler bilder om möjligt!

• Nataluskan

Shit alltså igår kom äntligen paketet med presntationsfilmen, skivan med alla kort (1072st) och album samt några extra kort..under filmen grär jag såklart jisses tårarna sprutade, vilken underbar dag, albumet är så vackert! Precis vad vi ville ha!

Sen satte vi oss för att gå igenom för att sålla ut ca 6st kort som vi kunde tänka oss att skicka som tackkort, det blev 11st olika
    Idag skall jag till fotografen för att beställa utskrifter..
    Sen skall jag kolla vad en stor förstoring kostar typ 70x50.

Svar på tråden Mars April-tråden forts