Helt nytt efternamn??
Om ni ska byta till ett helt nytt efternamn så kan ni gå in och läsa på www.prv.se och även ringa dem om ni har frågor. de var jätte trevliga.
vi har själva bildat ett helt nytt namn. Min man byta namn innan vi gifte oss då vi ville att jag skulle ta namn efter honom. min man och barnen fick nytt efternamn innan vi gifte oss och jag tog det nya när vi gifte oss.
vi skrev ut papper på nätet, man har möjlighet att skriva 3 alternativ men vi skrev bara ett. Man måste betala in pengarna direkt annars bryr de sig inte om ärendet.
Efter en vecka fick min man hem ett brev att efternamnet blev godkänt. (alltså ingen annan som bar det och att det inte förknippades med något annat). Efter det skulle det kundgöras i 1 månad ( det är då det namnet går ut med namnet och allmänheten har möjlighet att "sätta sig emot"). Efter den månaden fick min man brev att efternamnet var hans.
Det kan ta tid att få det nya efternamnet beroende på vilken årstid det är. Det är ju många som gifter sig under sommaren och då brukar det tydligen ta längre tid.
Vi fick beskedet att det kunde ta upp till 3-4 månader
Min man fick namnet fort då han ansökte i januari då det är "lågsäsong" och i februari hade han nytt efternamn.