• nanna26

tips o råd angående namnbyte

Nu är det snart dags för mig att byta efternamn, har ni några tips och råd om vad man ska tänka på?
    vilka ställen man inte ska glömma meddela detta till och vilka som går automatiskt.

• Svar på tråden tips o råd angående namnbyte
  • Mrs G to be

Bra fråga - ska följa den här tråden.

Hmmm... borde inte jag kunna detta förresten? Har bytt namn en gång tidigare (till min mammas efternamn), men det var ju några år sedan.

• Nessan

VV (vägverket) skickar automatiskt ut blankett om förnyelse av körkort. Tror att de flesta myndigheter får automatiska uppdateringar från folkbokföringen. Privata företag är det inte alls lika säkert att de uppdaterar, så alla ställen du har platskort från kanske du bör maila/ringa och berätta om namnbytet. Så småningom märker man ju på den post som kommer hem vilka som har det nya namnet och inte.

• Nessan

platskort ->plastkort skall det ju stå!

• Yllo

Mobiltelefonbolagen ändrar inte heller automatiskt märkte jag..

• MrsFellerA

jag sitter i den sitsen nu. väntar bara på att papprena ska komma från skatteverket så att man vet att det gått igenom - sen blir det till att gnugga de grå och komma på alla ställen man måste kontakta. Men vad jag kan komma på, som kanske är viktigast:

- bank
    - vägverket
    - polisen för pass
    - försäkring

Egentligen får man väl ringa alla, för iaf jag har inte koll på vilka olika instanser/företag som uppdaterar automatiskt mot folkbokföringen. Sen är det också så att bara för att de säger att de uppdaterar automatiskt mot folkbokföringen så gör de inte det dagligen direkt. Vissa postorderföretag jag beställer ifrån gör det, typ en gång i halvåret eller så...

• Nessan

Som sagt (skrivet) Vägverket behöver man inte sjalv ta kontakt med, de skickar ut papper för dig att fylla i om nytt körkort. Pass är ju inte något man måste ha heller, så det tycker jag man kan vänta med att skaffa nytt tills man vet att man skall resa utomlands. Passet gäller ju bara i 5 år, då är det ju onödigt att skaffa det "för tidigt".

• Piha

Jag tänker behålla mitt gamla namn på dörren ca. ett halvår efter bytet, så kan jag beta av och meddela vartefter det kommer saker i gamla namnet, förutom det de saker jag gör direkt så som ID, pass, bankkort o.dyl.

// P

• Nessan

Kontakta
    *bank
    *andra ställen du har plastkort från (ica, coop, biblioteket osv)
    *föreningar/klubbar du är med i
    *jobbet såklart
    *hyresvärd/bostadsrättsförening
    *telefonbolag
    *elbolag
    *vänner och bekanta
    *telefonkatalogen/hitta.se/eniro.se (kanske uppdateras automatiskt, minns ej)

• Nessan

Jag var lite osäker på hur pass väl posten kände till vårt namnbyte och därför hade vi dubbla namn på postlådan ett tag, tills jag ringde posten och blev kopplad till just den brevbärare som delar ut här. Han sa att de har båda namnen på lappar vid sorteringsfacket, så om det kommer post i det gamla namnet ser de att det skall till samma låda. Vi kunde alltså lugnt ta bort det gamla namnet och bara behålla det nya på lådan.

Piha skrev 2008-04-01 12:58:02 följande:
    Jag tänker behålla mitt gamla namn på dörren ca. ett halvår efter bytet, så kan jag beta av och meddela vartefter det kommer saker i gamla namnet, förutom det de saker jag gör direkt så som ID, pass, bankkort o.dyl.// P
  • Skonie

Frågade på banken när jag var där i annat ärrende i veckan. Hon sa att man behöver inte göra något men det kan vara bra att skaffa ett personbevis att ha under övergångsperioden. Om det skulle vara några problem.

Svar på tråden tips o råd angående namnbyte