• SweetSun

Att be om pengar ist för presenter

Vet att vissa tycker det är tabu och vissa tycker det är en toppen idé! Jag själv tycker det är lika självklart som presenter!

Jag menar eg. är det ju lika fult att "kräva" presenter av folk, "vi vill ha det här och det här". Då tycker jag att en valfri summa inger mindre panik och ångest, och ingen av gästerna behöver jämföra varandra om vem som gett bästa eller dyraste presenten.

Vi kommer nog ha en liten låda som foilk kan lägga ett kuvert med det de vill ge, eller inget alls om de inte vill ge nåt.

Jag tycker det är fel att kräva nåt, oavsätt om det är pengar eller present..

• Svar på tråden Att be om pengar ist för presenter
  • KIKKIHOLMBLAD

Isåfall hade jag före bröllopet gett gästerna ett kontonummer som någon kan se över. Det är inte säkert att gästerna vill gå omrking med ett kuvert innehållande pengar.

• SweetSun

nja.. men man har ju plånbok och andra värdesaker på sig i sin väska? sen tor jag nog att folk endå uppskattar att man endå får ge sin "prsent" på plats än att sätta in pengar, som det kanske skulle kännas knepigt.. skulle iaf jag tycka..

• nicenettis

på mitt senaste bröllop jag var till så tog värdian imor pengarna till ett konto vilket jag tycket var bara

• SweetSun

nicenettis, hur menar du, tog pengarna i handen till ett konto eller satt folk in pengarna på värdinnans konto...?

• nicenettis
    SweetSun skrev 2008-04-01 13:36:02 följande:
    nicenettis, hur menar du, tog pengarna i handen till ett konto eller satt folk in pengarna på värdinnans konto...?
    man fick ett konto nr av henne och satt in de där. på så sätt så behöver man inte ha pengar liggandes de kan lätt komma bort
  • SweetSun

nja komma bort tror jag inte de gör.. om man har en låda där det läggs, och vi ska bara vara i en liten lokal så det är nog ingen fara ;) Jag menar, när man sätter in pengar på konto, känns det ju mer som att man "betalar" för bröllopet..? Bara jag som känner så? Om man ger ett kuvert, kanske med ett grattiskort eller liknande, känns det ju mer som en present..? Jag ska nämligen på ett bröllop i sommar, och de har den lösningen och det känns jätteskönt tycker jag!

• Lövings

Jag ska "be" om pengar men jag vill att de tar med sig ett kuvert.
    Känns som att de betalar för en tjänst om de ska sätta in på kontot.
    Tycker det är okej om man ber varjhe person att betala kuvertavgiften men är det present vill jag ha det i pengar.

• SweetSun

Lövings, ja så tycker jag med! kuvert avgift är en sak, men present vill man ju "ge"!

• Lövings

Abslout.
    Känns väligt opersonligt att sätta in på konto.
    Och har man en låda man lägger det i och ber tex tärnan att hålla koll på den eller ställer bort den sen så tror jag det är okej.
    Bra det du sa om att de kan lämna kort i kuvertet också.
    Jag sätter mig in i min egna situation men också i gästens.
    Jag skulle aldrig, som gäst, vilja sätta in pengar på ett konto..

• KIKKIHOLMBLAD

Min syster valde att ha ett konto tillgängligt för att det då inte skulle vara för uppenbart vilken summa folk gav. Detta eftersom det fanns flera studerande / gäster med inte så mycket pengar och då ingen skulle känna sig snål.

Svar på tråden Att be om pengar ist för presenter