• SweetSun

Att be om pengar ist för presenter

Vet att vissa tycker det är tabu och vissa tycker det är en toppen idé! Jag själv tycker det är lika självklart som presenter!

Jag menar eg. är det ju lika fult att "kräva" presenter av folk, "vi vill ha det här och det här". Då tycker jag att en valfri summa inger mindre panik och ångest, och ingen av gästerna behöver jämföra varandra om vem som gett bästa eller dyraste presenten.

Vi kommer nog ha en liten låda som foilk kan lägga ett kuvert med det de vill ge, eller inget alls om de inte vill ge nåt.

Jag tycker det är fel att kräva nåt, oavsätt om det är pengar eller present..

• Svar på tråden Att be om pengar ist för presenter
  • SweetSun

nja.. men man har ju plånbok och andra värdesaker på sig i sin väska? sen tor jag nog att folk endå uppskattar att man endå får ge sin "prsent" på plats än att sätta in pengar, som det kanske skulle kännas knepigt.. skulle iaf jag tycka..

• SweetSun

nicenettis, hur menar du, tog pengarna i handen till ett konto eller satt folk in pengarna på värdinnans konto...?

• SweetSun

nja komma bort tror jag inte de gör.. om man har en låda där det läggs, och vi ska bara vara i en liten lokal så det är nog ingen fara ;) Jag menar, när man sätter in pengar på konto, känns det ju mer som att man "betalar" för bröllopet..? Bara jag som känner så? Om man ger ett kuvert, kanske med ett grattiskort eller liknande, känns det ju mer som en present..? Jag ska nämligen på ett bröllop i sommar, och de har den lösningen och det känns jätteskönt tycker jag!

• SweetSun

Lövings, ja så tycker jag med! kuvert avgift är en sak, men present vill man ju "ge"!

• SweetSun

ja det är ju ett känsligt ämne med pengar, men ännu värre när man ska ge present.. då ska ju alla titta på vad man gett, så valfri summa blir det för oss, just för att man har gäster med olika ekonomi, och kan man inte ge nå större summor, nä då låter man bli, men när det är riktiga presenter då är det ju krav på att man lägger en slant på det känns det som.

Sen gör nog folk som de vill, vissa är nog anonyma, menad vissa lägger med lyckatill-kort eller liknande och skriver sina namn.. men som sagt, när det är valfritt får man göra som man vill ;)

• SweetSun

Nja man kan ju ha en kista, en burk eller en kartong som man klär in i nåt som matchar dukningen...

• SweetSun

hehe ja det hade ju vart toppen =P men en gammal brudkista skulle ju vara lite symboliskt också.. jag vet inte än vad vi ska ha.. men vi har 50talstema, så det kanske blir nåt fint som ingår i det..

• SweetSun

hehe ja det behöver ju inte vara största modellen, och man kan ju lägga nåt fint i botten... vi ska bara vara ca 40 personer =P men jag vet inte, har inte funderat så mycket på vad vi ska ha för "låda"..

• SweetSun

hehe ja kanske "pengagivarlåde-tråden"

Svar på tråden Att be om pengar ist för presenter