Inlägg från: johansdotter |Visa alla inlägg
  • johansdotter

fysisk v. psykisk misshandel...

Min m2b rinde mig här igår och berättade att hans ex (hans sons mor) hade fått en tand utslagen av sin nuvarande kille....

Jag har aldrig träffat henne personligen, men hennes förhållande med sin kille har varit mycket orsak till tandagnisslan ialla fall, då hennes kille hatar min m2b och är rent elak mot hans son när han är där och utövar även psykisk misshandel på både henne och honom...
    (Bör kanske tillägga att hon inte har min m2b´s son mer än varannan helg tack och lov. Jag har även ibland när det varit som värst inte låtit honom åka dit, men vill heller inte neka honom hans mor...)
    Han har också seriösa alkoholproblem.

Trots allt detta så har dom barn tillsammans sen 3 år och hon stannar kvar...

Nu till min fråga....
    VAD får kvinnor/män att stanna kvar i en sådan situation???
    Varför söker man inte hjälp eller helt enkelt kastar ut han???
    Om man nu inte kan kasta ut han...varför flyr man inte?

I hennes fall så har hon fått alla möjligheter då min m2b även erbjudit henne att hyra hans gamla lägenhet tidigare....men alltid dessa ursäkter...

Ordet är fritt!

• Svar på tråden fysisk v. psykisk misshandel...
  • johansdotter

Jag kanske bör påpeka att jag har också bott ihop med en man som slog mig 1 gång...men körde med psykisk misshandel mer...men efter första slaget fick jag nog.

Polisanmälde honom, men hör och häpna....när dom kommer så blir jag behandlad som om det var synd om honom!!
    (Han var grymt manipulativ och väktare...men det sabade mitt förtroende för polisväsendet ganska rejält...)

Nu mer kan jag skratta åt det...men det var inte kul då, sov med basebollträ på nätterna i vardagsrummet (jag hade ingen juridisk rätt att kasta ut honom...utan måste ge honom 1 mån uppsägning...)...tack och lov så var min sons kompis mamma poliskommisarie, så dom poliserna som kom hem när jag ringde fick på nöten och jag fick direktnummer till polischefen i mitt distrikt.

Fick tillslut ut honom och fick utstå div trackasserier i några månader...men då hade jag ialla fall nytt lås och kunde stänga in mig.

MEN det jag ville komma till var...jag tog mig ur det så fort det gick efter första slaget....men dom som fortsätter gång efter gång efter gång...?

Känner en annan tjej som bor av och till med sin plågoande...hon har tom haft polisbeskydd socialhjälp och rubbet när hon kastat ut honom....men ÄNDÅ tar tillbaka honom?

• johansdotter

"Pröva att inte dömma, ge stöd och trygghet och visa förståelse, hon har det säkert 1 miljon gånger värre än du tror.. Det är bara det som inte går att dölja som kommer ut till allmänheten(familj,vänner osv) resten bär man på själv... "

Dömer absolut ingen...förstår bara inte situationen.

Kan även säga att jag bodde granne med tjejen som jag berättade om...det var tämligen lyhört....så vet att vare sig hon eller ungarna hade det lätt.

• johansdotter

förvisso....men man lever ialla fall...
    För faktum är juh tyvär att många av tjejerna som stannar kvar hamnar på bårhuset...

Vinterbruden 08 skrev 2008-04-03 14:00:55 följande:

Det är otroligt svårt att lämna allt man har kärt, familj, vänner, hem osv.. Det har gått ganska många år sen jag flydde men ¨nästan varje dag så längtar jag hem... Man startar på nytt, helt nerbruten och ensam...
  • johansdotter

"Hade jag inte haft barn hade jag tagit livet av mig....."

Det är lite därför jag kände att man måste ta upp detta ämne...

• johansdotter

DET tycker jag är viktigt!
    Just att visa att någon har tagit sig ur det och visar att det går. Att man behöver inte leva så...utan kan bli lycklig igen, trots ärr i både själ och kropp.

JAG är stolt över att du klarade det! (trots att jag inte känner dig...men ialla fall.)

20080301 skrev 2008-04-03 14:08:05 följande:
    Ja det är det. Jag hade stannat om han hade slagit mig oxå. Han har bitit mig i handen en gång opch dom märkena gå¨r aldrig bort.Det är mina barn och två nära vänner som sett till att jag lever för jag ville verkligen inte leva.Det jag är sååå stolt över är att det var jag som avslutade förhållandet och jag har aldrig tittat tillbaka
  • johansdotter

"Sen när man står där.. i dörren eller iaf påväg ut ur förhållandet.. Börjar man tänka på allt de positiva.. Han är ju så snäll o omtänksam när han inte gör så.. Han var ju så gullig när vi först träffades.. O han säger ju att han ångrar sig.. Jag vet att han är snäll innerst inne.. "

Förvisso....men det rättfärdigar ändå inte det han gör...och har han gjort det 1 gång...så kommer det bara escalera.
    Dom kommer inte sluta...hur mycket du än försöker göra rätt!
    Dom hittar bara en ny ursäkt nästa gång.
    DET måste man ha i åtanke.

• johansdotter

Förstår absolut! =)

Menade bara att det är sådant man MÅSTE intala sig i sådana situationer.

paradisfågel skrev 2008-04-03 14:31:41 följande:
    johansdotter: jag menade inte att det rättfärdigar de han gör.. jag menar att det är en tanke man kanske ofta tänker när man är i ett förhållande man inte mår bra av..
  • johansdotter

Underbart!

Jag tror faktiskt att det är lite såna historier som behöver komma fram.
    Så att dom som står där och inte orkar faktiskt vågar!

Nikajo skrev 2008-04-03 14:53:40 följande:
    Jag gick tillslut, just pga att jag tänkte, såhär skall inte mina flickor växa upp. Med en pappa som kallar mamma för hora och annat "fint" till vardags inför dom. Det var droppen. Håller med dig som sa, hade jag inte haft barnen, skulle jag valt den lätta vägen ut. Är evigt tacksam mot mina underbara barn, för nu lever vi så bra som jag inte trodde var möjligt. Dom har en kanon plastpappa, och jag en fantastisk m2b. Lycklig nu, och jag är värd det!
  • johansdotter

no offence taken ;)
    ...som jag sa...ordet är fritt.
    Vill juh ha en diskution och det får man inte om alla har samma åsikt och ideér. =)

Sommargrönt skrev 2008-04-04 10:12:35 följande:
    Jag tror att anledningen till att folk stannar är skam. Det verkar som att de som inte varit med om något liknande verkligen tror att "detta skulle aldrig hända mig". Den inställningen känner den utsatte av. Så man skäms för att man känner att alla runtomkring faktiskt tror att man är lite extra svag. Inget illa ment ts, men du ställer exakt dessa frågor. Du undrar varför hon inte går fast hon har alla chanser i världen. För henne är det nog inte så. Hon har säkert ingen sjävkänsla kvar. Hon stannar för att hon skulle känna sig ännu mer värdelös om hon gick. Min erfarenhet är att man aldrig kan få en sådan person att stå upp för sig själv. Däremot kan man få den att stå upp för sina barn. Så det är bara att tjata om hur mycket bättre barnen skulle må av att växa upp i en sundare miljö...
  • johansdotter

"Hon stannar för att hon skulle känna sig ännu mer värdelös om hon gick. Min erfarenhet är att man aldrig kan få en sådan person att stå upp för sig själv. Däremot kan man få den att stå upp för sina barn. Så det är bara att tjata om hur mycket bättre barnen skulle må av att växa upp i en sundare miljö... "

Det sorgliga är juh bara att hon heller aldrig skulle göra det för barnen...då hon nätt och jämt bryr sig om sonen...
    Förvisso så är väl dottern den som betyder något...men ....

• johansdotter

Vet ärligt talat inte....men tvivlar på det.
    Speciellt då jag inte ens vet tidpunkten då det hände.
    Känner heller inte hennes bekanta, då vi inte har någon som helst kontakt, vill nog inte heller ha det, då jag haft mycket agg emot henne för hennes behandling av sonen. (min m2b son)

Men för den skull så tycker jag inte att det är oki...lider juh med henne ändå på ett sätt för vad hon trasslat in sig i och för vad hon fått utstå.

Jag känner dock att jag säkerligen gör mer nytta genom att hjälpa och finnas där för sonen istället. Han har juh blivit som "min egen" ändå. Han e helst hos mig och med mina grabbar så ofta han kan och får (vilket är för det mesta... )
    och då många av hans sorger har haft sitt ursprung från hans mor och deras relation, så känner jag att kanske det är bättre om jag "bara" står på hans sida och hjälper honom. Så han har någon "egen" som han kan komma till.

Vet dock inte om jag gör rätt eller fel...

JohanoCissi skrev 2008-04-04 13:16:11 följande:
    kan inte du som utomstående anmäla honom för misshandel? Jag menar, om hon inte känner sig stark att lämna honom kanske nån kan hjälpa henne? Och kan man inte göra en anmälan anonymt?
  • johansdotter

Det har bättrat sig på senare tid...och sen är han bara där knappt varannan helg... Han själv tycker att det är oki med det.
    För samtidigt så är det hans mor...och jag tror att barn behöver åtminstone få ha någon relation till båda sina föräldrar.
    ...sen talar vi här också om en stor kille...han är snart 16.

Julienne skrev 2008-04-04 14:16:56 följande:
    Måste påpeka i sammanhanget att om man vet att barn far illa så är man SKYLDIG att anmäla detta till socialtjänsten! Det gäller såväl privatpersoner som professionella, och det gäller både vid fysisk och psykisk misshandel.Det är ju jättebra att du/ni finns där för sonen, men vet ni att han far illa när han är hos sin mamma och hennes nye man är det som sagt anmälan som gäller.
  • johansdotter

...sen måste jag faktiskt erkänna att anmälningsiver till soc inte alltid gör saken bättre...tyvär. I det här fallet skulle det snarare bara förstöra mer än det hjälper.
    Allt är inte så svart och vitt som du får det att låta, så innan du kommer och talar om vad man faktiskt SKA göra så skulle jag föreslå att du lyssnar lite mer...

Julienne skrev 2008-04-04 14:16:56 följande:
    Måste påpeka i sammanhanget att om man vet att barn far illa så är man SKYLDIG att anmäla detta till socialtjänsten! Det gäller såväl privatpersoner som professionella, och det gäller både vid fysisk och psykisk misshandel.Det är ju jättebra att du/ni finns där för sonen, men vet ni att han far illa när han är hos sin mamma och hennes nye man är det som sagt anmälan som gäller.
  • johansdotter

näää..som jag fattat det är hon en riktig diva till 3- åring.

MyStyle skrev 2008-04-04 15:25:41 följande:
    Jag måste bara hoppa in och fråga, misshandlar han deras gemensamma barn oxå?
  • johansdotter

Han har emellanåt vägrat åka dit...men hon bryr sig tyvär inte...så har det tyvär alltid varit.

MyStyle skrev 2008-04-04 15:33:32 följande:
    Ok, de va ju tur det...Jag har inte läst hela tråden, men kan inte sonen vägra åka dit? Kan inte han säga att han vill bara träffa henne om inte hennes s.k "man" är med? Han kanske inte vill det, men jag tänkte eftersom han är 16 år...Då träffas de ju ändå, men det känns som hon måste förstå vad det är hon väljer mellan. Det kanske är det enda sättet att få henne att förstå att det inte bara är henne det handlar om utan att där är barn inblandade oxå. *bara en tanke*
  • johansdotter

...måste också erkänna att jag e helt klart splittrad i frågan...självklart tycker jag synd om henne...men samtidigt
    så kan jag inte låta bli att känna det som om hon på sätt och vis kan ha det....jag vet....att det är helt fel av mig att tänka så! Men kan ändå inte rå för det efter att ha sett hur hennes liv drabbat sonen...

Jag VET att jag e hemsk som säger så...

MyStyle skrev 2008-04-04 15:58:43 följande:
    Usch, du får ursäkta mig, men jag har svårt att tycka synd om henne... Mitt barn är det viktigaste i mitt liv, om min m2b skulle göra henne illa (vilket han aldrig skulle), så hade jag lämnat honom omedelbart. Ingen skulle nånsin skada mitt barn och komma undan med det!Dessutom har hon blivit erbjuden hjälp av er...Man kan inte tvinga någon att fatta ett sånt beslut, det måste komma från en själv. Ungefär som alkoholism. Egentligen är det honom man blir vansinnig på, men tycker samtidigt det är oansvarligt att stanna kvar särskilt när det finns barn med i bilden. Men troligtvis är hon rädd för honom...Tycker du gör rätt med sonen, han behöver dig och sin pappa.
Svar på tråden fysisk v. psykisk misshandel...