Lysning
Hur många är det som ska ha lysning innan sitt bröllop?
Personligen tycker jag att det är lite tårta på tårta.
Vad tycker ni?
Hur många är det som ska ha lysning innan sitt bröllop?
Personligen tycker jag att det är lite tårta på tårta.
Vad tycker ni?
Känns som en ganska utdöende tradition. Hur länge innan brukar/-de man ha lysningen?
Ja, framförallt eftersom det är krav på present
Nä, känner ingen som haft lysning, det känns som att det är mer eller mindre en utdöd tradition!
Lysning innebar ju egentligen förr bara att prästen "lyste" i kyrkan (alltså upplyste ortsbefolkningen om det kommande bröllopet, eftersom det var i kyrkan man fick alla nyheter på den tiden). Lysning skedde då tre gånger innan bröllopet och detta var vår dags motsvarighet till hindersprövning för om någon kände till några hinder mot att just A och B skulle gifta sig var det under lysningstiden denne hade att tala om det.
Sedan kunde det blivande brudparet också bjuda in till lysningsfest, eller snarare lysningskaffe då det oftast skedde efter en lysning i kyrkan en söndag. Det var under denna fest som brudparet fick lysningspresenter, men då förekom istället inga bröllopspresenter (presenter hade ju paret redan fått vid lysningen).
Så här stod det om lysning på en bröllopssida jag hittade:
Lysning
Fram till 1969 så var lysningen en obligatorisk del av giftermålsprocessen. Detta hade den varit sedan 1200-talet. I tider då folkbokföring inte var något som förekom hade lysningen en viktig funktion. Detta var då en kontroll för att till exempel inte låta två som var nära släkt ingå äktenskap. Trolovningen lystes under vanligtvis gudstjänsten på söndagarna tre veckor i rad, under denna tid gavs möjlighet att upplysa prästen om faktorer som skulle innebära ett hinder för paret att ingå äktenskap.
När folkbokföringen introducerats delades lysningen upp mellan en hindersprövning och en lysning. Fram till 1991 var det kyrkan som skötte även hindersprövningen.
Hindersprövningen sker genom att man med en blankett intygar att man är oförhindrad att ingå äktenskap. Denna information kontrolleras sedan mot skattemyndigheten som sedan utfärdar ett intyg. Intyget är giltigt i fyra månader.
Lysningsdelen sker nu längre inte automatiskt och det är upp till paret om man vill ha en kungörelse i kyrkan. Om detta efterfrågas är numer standard att detta bara sker en gång istället för tidigare tre.
Under mitten av 1900-talet, då lysningen inte längre var en obligatorisk del, förändrades dess utformning. Den traditionella delen i kyrkan blev ovanlig samtidigt som det fortfarande var vanligt med lysningsfest eller -mottagning. Lysningen blev till en kväll då vännerna passade på att bidra till den nya bosättningen.
Jag har varit pa lysningsfest sa nog FINNS det, men det är inte speciellt vanligt..
Min bror hade lysning när de gifte sig för ca 10 år sen. Tror det var typ en månad före bröllopet. Det anonserades i kyrkan, och så var det middag och så hemma efteråt. Men inte alls så fint och påkostat som själva bröllopet. Eftersom vi har stort hus var det inga problem att ha det hemma, och själva bröllopet var på annan ort (brudens). Tycker det var ett bra sätt att ha mer avslappnat tid till gäster och så tid att öppna paket mm. Självklart så fick de inte en present till om de fått på lysningen (var dock inte alla som kom dit och de hade så presenter med sig på bröllopet) Det kan ju lätt bli svårt att få tid till paketöppning och sånt på själva bröllopet, så då passade det ju bra! Min syster hade det inte lysning men hade istället brunch och paketöppning dagen efter bröllopet.
Vi har inte bestämt än, kan lätt tänka mig att ha det! Vi kommer iaf inte att ha brunch dagen efter, då vill vi ha tid till varandra och inte stressa upp på morgonen. Åker nog på brölopsresa ganska så direkt i anslutning med.
Ja, kan man komma överens med sin församling om att de ska lysa (tror inte de gör det utom möjligen på direkt begäran) och sen vill ha mottagning så finns väl inget som hindrar det? Men nåt syfte fyller det ju som sagt inte längre. Om man verkligen orkar fixa en tillställning till så när inpå ett bröllop - ja det är väl individuellt? Skulle man bjuda samma gäster som på bröllopet eller andra?
De som vill kommer på lysning- oftast bjöd man in via annons. Bröllopsgäster, arbetskamrater etc. Ofta var det kaffe och tårta som det bjöds på.
Alla problem som man har nu med när man skall öppna presenter fanns inte när man hade lysning. Det var då man öppnade presenterna