• EllaM

Camebridgekuren - tråd 10

Duchess skrev 2008-06-12 13:19:24 följande:
    Lite nyfiken - ni som kör kombinerad kur, äter ni GI-mat eller lite av varje som komplement till Cambridge?
    Försöker äta nyttigt, typ tallriksmodellen. Fast det det blir lite av varje. Och lite till. Och lite till...
  • EllaM

När man äter kombinerad är man inte i ketos, eftersom man då ska äta eller fler mål riktig mat om dagen. Ketos är du i när du kör ren kur och ev ren kur + lite protein. Så det är ingen fara. Det svåraste på kombinerad kur är att, i alla fall jag, hela tiden flyttar fram gränserna för vad som är ok att stoppa i munnen....

Och fråga på!!! Det är så man lär sig och så man får alla värdefulla tips!'

Duchess skrev 2008-06-12 13:59:48 följande:
    Nyttigt är bra! Men är du inte orolig över att gå ur ketos när du äter "vanlig" nyttig mat?Jag är rätt ny på det här med Cambridge, så jag frågar och frågar...
  • EllaM

Jag har aldrig varit så bra i magen som när jag går på ren kur. Visserligen lite förstoppad, men i övrig mår min mage toppen på cb och det gör den aldrig annars!

Nirre skrev 2008-06-13 17:28:57 följande:
    Hallå! Ny här... Letar efter ett sätt att gå ner ca fyra kg. Vad är detta för något? Har tre envisa gravidkilon som vägrar gå bort och ska gifta mig 19 juli. Mitt problem är att jag kan inte hålla mig, allt eller inget så om jag äter riktig mat äter jag allt. Usch, så dålig självdisiplin! dock har jag magkatarr, kan denna metoden funka ändå? Tacksam för svar...
  • EllaM

Det beror lite på. första gången jag körde ren kur var jag aldrig hungrig. andra gången stod jag knappt ut för att jag var så hungrig och tredje gången gick det ganska bra. Jag blandar ut shakerna med mycket vatten (så att de blir totalt 4 dl dryck) och det mättar. Och ser man till att dricka minst tre l vatten om dagen minskar det också hungern! Det är jag urdålig på, att dricka ordentligt. Men jag måste säga att cb mättar förvånansvärt bra ändå. Jag har gått på andra dieter och då varit så hungrig att jag nästan svimmat.

Just nu har jag tufft med cb eftersom jag tappar tålamodet så lätt och inte har lika mycket motivation. Jag har inte så många kilon kvar och har gått ner 9 kilo. De sista är sååå svåra. Men jag rekommenderar cb starkt!! Bästa jag provat någon gång. Och väldigt säker, eftersom man får i sig alla näringsämnen och inte bryter ner kroppen.

• EllaM

Ja, kör på ren kur, det tycker jag! Känner du att det inte funkar kan du ju över på kombinerad, men jag skulle i alla fall försöka satsa på ren kur om jag var du. Lycka till!!

• EllaM

Hej på er!

nu tar jag tag i cb igen. Efter att ha klrt kombinerad kur och sedan ingen kur alls utan ätit allt möjligt (och mycket skräpmat) så går jag nu tillbaka till ren kur. Otroligt nog hade jag bara gått upp ett kilo under min ätarperiod de sista veckorna, men det känns mer eftersom jag känner mig så plufsig.

För er nya: jag kämpar med de allra sista kilona och är redan ganska smal. Vill nå min drömvikt till bröllopet i september. Till min målvikt har jag idag 3,6 kilo kvar. Sedan ytterligare 2 kilo till drömvikten. Låter inte så mycket, men det är sååå svårt att få bort de sista kilona. Eftersom jag är lite hemlig härinne talar jag inte om hur lång jag är och hur mycket jag väger...

Börjar alltså ren kur idag. Har tänk köra ren kur drygt 2,5 vecka, därefter inplanerad ätardag, sedan ren kur ytterligare en vecka, sedan inplanerad ätardag och sedan ren kur igen tills jag nått mitt mål. De två ätardagarna kommer att förstöra ketosen, men det är två stora händelser och jag som redan är smal har svårt att motivera för andra att jag pulvrar. Det ger liksom inget bra intryck (och jag kan ju inte säga att det är för att jag vill vara fin i min klänning, eftersom ingen vet att vi ska gifta oss). Så jag får ta att det blir två avbrott och får verkligen försöka vara stark däremellan. Det svåraste för mig är inte disciplinen att inte äta ngt, det är att dricka tillräcklig. Jag har svårt att bara få i mig en liter!!

Jag undrar också om det här med träning. Har kommit igång och börjat springa nu... Ska jag göra uppehåll med löpträningen och bara köra styrka alltså? Eller springa lite kortare, lugnare sträckor och kombinera med styrka. Eller? Vill ju inte göra något som fördröjer viktminskningen.....

• EllaM

Men alltså, all träning bränner väl fett?? Styrketräning är lågintensiv träning och därför säkert bättre när man går på cb, men mer muskler förbränner mer fett även i vila. Att jogga eller cykla fort är högintensiv träning och säkert sämre om man går på ren kur, eftersom mer energi krävs just i träningsögonblicket och då kan det bli så att kroppen bryter ner sig själv till viss del.
    Men som jag förstått det kan man väl träna en del om man bara lägger till en påse om dagen (de dagar man tränar)?
    Man vill ju inte gärna tappa konditionen...

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-06-24 09:38:05 följande:

Som sagt tidigare så är nog konditionsträning ingen hit när man går på cb, då vill inte kroppen släppa ifrån sig fettet för den behöver energin på nåt vis. Men styrketräning som INTE bränner fett funkar utmärkt. Så gå du till gymet kör dock enbart styrka.Ang cyklingen så tror jag att du kommer behöva minst en extra påse pulver om dagen för att orka med det. Men det är väl ok?
  • EllaM

Idag är min andra dag på ren kur (omstart på riktigt för andra gången). Åt visserligen 4 kräftstjärtar igår kväll men det vara bara för att jag var så hungrig att jag inte kunde somna annars. Drack alldeles för lite igår! Men fixade paj med vaniljsås till våra gäster igår utan att smaka en endaste bit. Så jag känner mig ändå duktig.

Sedan igår har 1 kilo försvunnit. Visserligen bara vatten, men nu är jag tillbaka till min lägstanotering igen (vilket är super eftersom jag inte bantat på flera veckor och ätit väldigt mycket snacks och skräpmat, alltså jag gick bara upp ett kilo på det!)

Mina två största problem i cb-sammanhang: Dricka tillräckligt med vatten och avgöra när det är ok att bryta kuren alt komma på en motivering varför jag går på stenhård kur trots att jag inte har ngn övervikt (ingen vet ju om bröllopet...).

• EllaM

Ah, då är vi nog ganska lika!

För mig handlar det också om plattare mage, välsvarvade ben och inte minst snyggare armar (krävs nog lite styrketräning för det också). Jag har ett par skinny jenas hemma (ngn av er som följt SATC? Minns ni när Miranda helt plötsligt kom i sina skinny jeans?) som jag hade när jag själv tyckte att jag var som snyggast. De vill jag gärna komma i igen.... Och det krävs en PLATT mage och tunna lår för att de ska sitta snyggt!

Min största motivation nu är att jag vill se snygg ut på bröllopsfotona. Vi har anlitat en av Sveriges bästa fotografer och då vill inte jag att mina armar eller det mjuka runt midjan ska "förstöra" korten. Plus att jag lovat mig själv att inte shoppa mer kläder nu innan jag gått nått mitt mål. Fast kanske ska shoppa ett litet fodral då...

Mikabella skrev 2008-06-24 11:26:54 följande:
    Dvs..jag kan ha den lilla klänningen redan nu, men det kan bli sååå mycket bättre! Är inte heller överviktig, men lite för mjuk och har väldigt sega kilon som vägrar att släppa trot träning och rätt kost...
  • EllaM

Anja, tänk att det är mindre än en månad kvar! Om en månad får du äta igen. Du klarar det här!!

Svar på tråden Camebridgekuren - tråd 10