• J.J.

Avfärgning av hår

Hej!
    Jag ska gifta mig nästa sommar, och vill då gärna ha min naturliga hårfärg. Problemet är att jag har mörkblont/ljusbrunt hår naturligt, men har färgat mörktbrunt, nästan svart i större delen av håret, med rödare nyanser närmare rötterna. Är det någon som har avfärgat sitt hår, och vet hur det fungerar? Kan man göra det på riktigt långt hår som har färgats otaliga gånger?
    /J.J.

• Svar på tråden Avfärgning av hår
  • Stjärna

Vet inte om detta är till hjälp, men så här har min hårfrisör sagt till mig...

Jag har naturligt sandfärgat hår, men just nu är det rött med blonda slingor. Det skulle inte vara något problem att färga ur det röda, men hon tyckte att jag då skulle färga/bleka håret i en nyans mycket lik min naturligare.

Detta för att det sliter på håret att färga ur och att en färgning får det att se glansigt och fräsch ut.

Lycka till!

• Freja

Jag avfärgade mitt hår förra våren. Den delen av håret som var färgat svart blev brunröd nyans (jag är annars mellanblond) medan annan färg försvann helt och hållet.

Nu är snart det sista av det brunröda så pass långt ner att det åker av med saxen nästa gång.

Det är nog bäst att du avfärgar nu om du med säkerhet skall få bort det till nästa sommar.

/Freja :)

• J.J.

Tack för så snabba svar!

Freja>> Blev det väldigt slitet när du avfärgade det? Jag är rädd för att håret ska gå av, jag har nästan midjelångt hår.

• Ava

Avfärgning sliter oerhört på håret - bäst är om du vid lite utväxt avfärgar resten av håret och försöker färga in håret i en färg mycket lik din egen så att det senast är knappt märkbart när ditt "vanliga" hår växer ut. Mitt tips är dock att göra detta på en salong som kan blanda till exakt så mycket pigment du behöver i de olika momenten.

• Peters Ina

Jag har samma problem. Mitt underhår är mörkt medan det övre håret är blont(min hårfärg). Avfärgning hjälpte inte på mitt hår, färgen släppte inte alls. Min frisör ska nu bleka håret och sedan färga det i rätt nyans. Hon sliter sitt hår för att mitt ska bli blont igen...

• Freja

Inte speciellt slitet faktiskt, inte så att det gick av eller blev en riskvast eller nåt.
    Däremot så toppade hon pyttelite innan avfärgningen och toppade resten efteråt.

Men som någon ovan sa, det är nog bäst att göra det hos en profesionell. Trist att greja hemma och hela håret skulle trilla av eller nåt...

• Helenak

Låter som mitt hår. I höstas förgade jag det mörkrött. Mitt hår är nu avfärgat och väldigt nära min naturliga färg. Så här gjorde min frisör:
    Avfärgning -> matt röd färg
    Dämpning av det röda -> brunt
    Ljusa slingor -> nu är jag blondin igen.

Resultatet är kanon. Lite av det röda finns kvar men det är jag bara glad åt.

• Helenak

Ska bara lägga till att mitt hår inte blev slitet av denna procedur som tog 4 timmar.

• felicia6

Hur mycket kostade det för er brudar att få det avfärgat?

• Freja

Eftersom jag klippte mig och köpte diverse hårvårdsprodukter samtidigt har jag dålig koll på vad det kostade.
    Sen var det ju ett år sedan också...

Med halvdålig överslagsräkning (efter att ha backat kontoutdraget typ 100 sidor) så borde det ha kostat någonstans mellan 600-800 kronor.

• Cath

tänkte lägga mig i denna debatt trotts att jag har superkort hår...*s* har hjälpt naturen på traven har otroligt mkt röda anlag i mitt hår men är mörkblond idag efter 3 graviditeter (har varit emil i lönneberga blond en gång i tiden naturligt alltså) så dom sista 10-12 åren har jag tonat mitt hår i en mkt snygg röd ton. som min frissa då sen skulle försöka ta bort hon fick blondera det 4 ggr innan hon fick bort allt men det gick å håret tog inte stryk däremot så känner jag idag 5 veckor senare att nääää jag är och förblir en rödtopp idag så nu när jag klipper mig nästa vecka igen så blir det med hennes hjälp denna gång rött igen annars gör jag det själv. så går de....men inte var de billigt att få det blont....1007:- men men...vill man vara fin.....*s* Lycka till

• Helenak

Jag betalade 1500, klart prisvärt med tanke på att det tog 4 timmar.

• Zorro

Expertips! Man avfärgar alltid först för att se hur mycket pigment som lossar(beror på vad du använt för färg)
    Avfärgningen sliter ingenting!det är bara om du inte får bort all gammal färg du måste bleka & det sliter oerhört mycket ;kontakta en proffsig salong & köp bra produkter:

• cgl

Om man gör en ordentlig avfärgning e det självklart att det tar mycket på kvalitén. Annars e det ingen avfärgning. Och man måste nästan alltid färga in håret igen!!

• michelle

Jag har själv gått frisörutbildning och vet lite av dessa saker:
    Bästa och enda sättet (med tanke på håret och kvaliten) att göra en avfärgning är att klippa av hela håret..alltså raka av sig allt hår på huvudet. Det tar ungefär ett år innan det växt axellångt (mycket individuellt). Under tiden, om du inte vill visa ett rakat huvud, kan du ha en peruk -och där finns ju inga begränsningar. I dag finns det dessutom så naturliga peruker att det inte märks att de är just peruker.

Annars är det en avfärgning med 4-5 gånger på ett salong att se framemot..detta är det skonsammaste sättet att ta bort färg. Annars kan du ju också sitta en hel dag på salongen och få håret avfärgat 5gånger -kvaliten blir urdålig och håret kan gå av och bli helt förstört -INGET JAG REKOMMENDERAR!

• Anonym

michelle!
    Du kan väl inte mena allvar när du skriver att man bör raka av sig håret istället!? Det är nog inget alternativ för de flesta av oss specellt inte om man ska gifta sig. Dåligt råd tycker jag...

• michelle

Anonym:

Som frisör så kan jag säga detta. Sedan har jag ju gett ett par andra idéer om hur man avfärgar håret..tror du inte mig så får du väl själv testa, så ska du få se att ditt hår inte kommer att ha bra kvalitet eller kvantitet efter en avfärgning.

En frisör som går med på att avfärga (bleka!) håret 4 gånger under samma dag MÅSTE varna dig för konsekvenserna -alltså att håret blir väldigt slitet och matt,att du kan tappa enorma mängder hår osv. Sedan är det ju inte garanterat att
    man får tillbaka exakt sitt egna hårfärg.
    Proceduren går till på detta sätt:

1.man bleker håret till dess att all oönskad hårfärg är borta (valigtvis mellan 2-6 avfärgningar).
    2.Sedan sätter man in diverse färger för att få fram den naturliga färger på håret igen.

Vissa frisörer,de flesta, avråder från detta och rekommenderar istället att antingen klippa av håret för att få bra kvalitet eller göra 5-6 besök i salongen (med 1 veckas mellanrum) för att avfärga håret.
    Men då får du ändå gå en vecka med "konstigt" färg på håret..vilket vissa intw alls är beredda på..det kan vara alla toner från lila till rosa och orange eller grönt.

Jag bara berättar vad jag vet..som frisör. Kan inte göra så mycket åt det att saken är så..tyvärr.

• michelle

Tänkte bara tillägga en sak .. det är skildnad mellan en avfärgning och mattning avhåret.

Helenak: Du skriver om något som vi frisörer kallar för avmattning av ett hårfärg..man färgar med mottsatt färg för att ta bort efekten av en annan - och detta sliter inte alls så mycket på håret.

I en avfärgning ingår alltid blekning! Så om du inte vill bleka ditt hår bör du säga till din frisör att du vill "matta av en viss ton/färg i håret"..ber du om en avfärgning, så bleker de flesta frisörerna ditt hår.

• Peters Ina

Jag kan med facit i hand säga att det går att få tillbaka sin ursprungliga hårfärg utan att håret blir fult. Jag har precis genomgått behandlingen. Det blir precis som michelle säger lite konstiga hårfärger emellan som t ex "polack blond ", men det får man ta. Jag är nu snyggt blond i hela håret igen och det har inte slitit synbart på mitt hår(peppar, peppar). Jag har dock använt mycket innpackningar för att stärka och återfukta håret. Vad jag vill ha sagt är att det går men att man får ha lite tålamod...

• michelle

Peters Ina:

Grattis!..men det är jätte viktigt med att ha i mycket fukt efteråt..fortsätt med mycket fuktgivande balsam,inpackningar osv. så kommer ditt hår att se ut toppen till bröllopet!

Kan förresten tipsa om två stycken bra balsamsprayer som man lämnar kvar i håret (spraya på efter hårtvätten och skölj ej ur). 1.Matrix- leave-in conditioner 89kr
    2.Goldwell- balsamspray för torrt hår 109kr
    Räcker länge och kan även sprayas på torrt hår om det sder risigt eller torrt ut..!:)

Det är relativt lätt att avfärga håret så för att få en blondfärg, men ska man hålla på med att lägga in pigment efter pigment, så blir det oftast en fiasko..och inte så likt eget hårfärg.

Jag har egen erfarenhet av detta:

Jag hade brun/svart färg på håret (mitt eget är mellanblont med mycket rött pigment,koppar). Jag ville få bort gamla hårfärgen och få tillbaka mitt eget, och eftersom jag visste hur svårt detta kan vara, så gick jag till en duktig frisör -trodde jag.
    Han har vunnit Världsmästerskapen och Sverigemästerskapet i frisering och alla inom brancshen berättar hur BRA han var på allt inom hår. Jag sätter mig ner i stolen och han börjar färga av det.. det gick relativt snabbt att få ut all färg,men sen när han skulle börja lägga i alla pigmenterna, så gick det åt skogen.

När jag gick från honom efter sista försöket att få det fint mellanblont med mitt eget kopparskimmer,så var jag gråtfärdig. Mitt hår var grönt och frisören hade gett up helt. Visserligen behövde jag inte betala honom något för alla dessa behandlingar,eftersom han helt klart hade gjort något fel med blandningen.
    Resultatet blev att jag var tvungen att klippa av mig mitt långa hår till strax under örat och färga det själv med vanlig hårfärg från affären.

Efter det har aldrig någonsin låtit en annan frisör färga mitt hår,utan gör det själv med hjälp ut av en annan kollega som jag litar på.

Svar på tråden Avfärgning av hår