Inlägg från: michelle |Visa alla inlägg
  • michelle

Avfärgning av hår

Jag har själv gått frisörutbildning och vet lite av dessa saker:
    Bästa och enda sättet (med tanke på håret och kvaliten) att göra en avfärgning är att klippa av hela håret..alltså raka av sig allt hår på huvudet. Det tar ungefär ett år innan det växt axellångt (mycket individuellt). Under tiden, om du inte vill visa ett rakat huvud, kan du ha en peruk -och där finns ju inga begränsningar. I dag finns det dessutom så naturliga peruker att det inte märks att de är just peruker.

Annars är det en avfärgning med 4-5 gånger på ett salong att se framemot..detta är det skonsammaste sättet att ta bort färg. Annars kan du ju också sitta en hel dag på salongen och få håret avfärgat 5gånger -kvaliten blir urdålig och håret kan gå av och bli helt förstört -INGET JAG REKOMMENDERAR!

• michelle

Anonym:

Som frisör så kan jag säga detta. Sedan har jag ju gett ett par andra idéer om hur man avfärgar håret..tror du inte mig så får du väl själv testa, så ska du få se att ditt hår inte kommer att ha bra kvalitet eller kvantitet efter en avfärgning.

En frisör som går med på att avfärga (bleka!) håret 4 gånger under samma dag MÅSTE varna dig för konsekvenserna -alltså att håret blir väldigt slitet och matt,att du kan tappa enorma mängder hår osv. Sedan är det ju inte garanterat att
    man får tillbaka exakt sitt egna hårfärg.
    Proceduren går till på detta sätt:

1.man bleker håret till dess att all oönskad hårfärg är borta (valigtvis mellan 2-6 avfärgningar).
    2.Sedan sätter man in diverse färger för att få fram den naturliga färger på håret igen.

Vissa frisörer,de flesta, avråder från detta och rekommenderar istället att antingen klippa av håret för att få bra kvalitet eller göra 5-6 besök i salongen (med 1 veckas mellanrum) för att avfärga håret.
    Men då får du ändå gå en vecka med "konstigt" färg på håret..vilket vissa intw alls är beredda på..det kan vara alla toner från lila till rosa och orange eller grönt.

Jag bara berättar vad jag vet..som frisör. Kan inte göra så mycket åt det att saken är så..tyvärr.

• michelle

Tänkte bara tillägga en sak .. det är skildnad mellan en avfärgning och mattning avhåret.

Helenak: Du skriver om något som vi frisörer kallar för avmattning av ett hårfärg..man färgar med mottsatt färg för att ta bort efekten av en annan - och detta sliter inte alls så mycket på håret.

I en avfärgning ingår alltid blekning! Så om du inte vill bleka ditt hår bör du säga till din frisör att du vill "matta av en viss ton/färg i håret"..ber du om en avfärgning, så bleker de flesta frisörerna ditt hår.

• michelle

Peters Ina:

Grattis!..men det är jätte viktigt med att ha i mycket fukt efteråt..fortsätt med mycket fuktgivande balsam,inpackningar osv. så kommer ditt hår att se ut toppen till bröllopet!

Kan förresten tipsa om två stycken bra balsamsprayer som man lämnar kvar i håret (spraya på efter hårtvätten och skölj ej ur). 1.Matrix- leave-in conditioner 89kr
    2.Goldwell- balsamspray för torrt hår 109kr
    Räcker länge och kan även sprayas på torrt hår om det sder risigt eller torrt ut..!:)

Det är relativt lätt att avfärga håret så för att få en blondfärg, men ska man hålla på med att lägga in pigment efter pigment, så blir det oftast en fiasko..och inte så likt eget hårfärg.

Jag har egen erfarenhet av detta:

Jag hade brun/svart färg på håret (mitt eget är mellanblont med mycket rött pigment,koppar). Jag ville få bort gamla hårfärgen och få tillbaka mitt eget, och eftersom jag visste hur svårt detta kan vara, så gick jag till en duktig frisör -trodde jag.
    Han har vunnit Världsmästerskapen och Sverigemästerskapet i frisering och alla inom brancshen berättar hur BRA han var på allt inom hår. Jag sätter mig ner i stolen och han börjar färga av det.. det gick relativt snabbt att få ut all färg,men sen när han skulle börja lägga i alla pigmenterna, så gick det åt skogen.

När jag gick från honom efter sista försöket att få det fint mellanblont med mitt eget kopparskimmer,så var jag gråtfärdig. Mitt hår var grönt och frisören hade gett up helt. Visserligen behövde jag inte betala honom något för alla dessa behandlingar,eftersom han helt klart hade gjort något fel med blandningen.
    Resultatet blev att jag var tvungen att klippa av mig mitt långa hår till strax under örat och färga det själv med vanlig hårfärg från affären.

Efter det har aldrig någonsin låtit en annan frisör färga mitt hår,utan gör det själv med hjälp ut av en annan kollega som jag litar på.

Svar på tråden Avfärgning av hår