• Trollmamman

Överraskningsbröllop vid dop

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 13 år.
    Släkten hade för länge sedan gett upp hoppet om barn och bröllop.
    I november fick vi vår son.
    Nu ska vi döpa honom och vi vill passa på att gifta oss samtidigt.

Någon som har erfarenhet av sådant.
    Hur reagerade familjerna?
    Vad hade ni för kläder?
    Ingen av oss vill bära traditionella kläder.
    Jag ska ha en sommarklänning och sambon ska ha kavaj.

Dela med er, snälla.

• Svar på tråden Överraskningsbröllop vid dop
  • Fenixx

sök gamla inlägg med..har sett flera om det.

• lillP

har inte varit på något dop/bröllop själv. Men om ni vill ha någorlunda traditionell vigsel med "riktiga" bröllopskläder, skulle ni inte kunna göra:
    Gå in bara ni två först och genomför vigselcermonin. I slutet av den så kommer farmor, eller någon annan, fram med er son och vigseln blir dop.
    Ni vill ha överraskningsbröllop, men ni kan väl fortfarande bjuda in till bara dopet och sen så kommer det in ett brudpar i början istället?

• Trollmamman
    lillP skrev 2008-04-09 11:39:01 följande:
    har inte varit på något dop/bröllop själv. Men om ni vill ha någorlunda traditionell vigsel med "riktiga" bröllopskläder, skulle ni inte kunna göra: Gå in bara ni två först och genomför vigselcermonin. I slutet av den så kommer farmor, eller någon annan, fram med er son och vigseln blir dop.Ni vill ha överraskningsbröllop, men ni kan väl fortfarande bjuda in till bara dopet och sen så kommer det in ett brudpar i början istället?
    Ungefär så har i tänkt.
    Alla ska tro att det är dop, ingen saknar ju oss i kyrkan eftersom det tror att vi ska komma in med Elias efter alla andra.
    Dörrarna öppnas och bröllopsmarschen ska spelas.
    (Vad chockade alla ska bli )
    Faddrarna får bli bestman och tärna för att hålla i sonen undervigseln.
    Efteråt döper vi sonen.
  • lillP

verkligen! tycker det låter jätteroligt att överraska alla sådär. skulle vara kul att vara gäst också, skulle ju bli väääldigt förvånad

• Embo81

Tycker det låter jättebra! Vilken överrakning för gästerna!

• Trollmamman

Hoppas nu bara prästen går med på vår plan.
    Det är en planerad gudtjänst i kyrkan den dagen också.

• Trollmamman

Vi vill inte ha stor fest eller massa presenter.
    Därför tar vi alla "off guard" och ger dem ingen chans att ruinera sig på presenter.
    Vi vill bara ha vår familj och våra vänner hos oss den dagen.
    Lite minifest hemma efteråt och mys med barn på kvällen.

• matildaochniklas

Jag har jobbat på ett dop en gång när föräldrarna skulle överrasknings gifta sig. Det blev kaos. Brudens systrar grät för att hon inte hade ngn bröllopsklänning och för attdom inte fick veta ngt tidigare.
    Senare blev de lite osams för att den ena systern hade lovat att vara barnvakt åt brudparets barn på kvällen, hon vissteju inte att de skulle gå ut o fira. Så hon blev jättebesviken.

Jag tror iaf att det kan vara jättehäftigt med ett överaskningsbröllop bara man har tänkt igenom det. Kanske inte är så smart att be ens syster vara barnvakt om man har tänkt att gå ut o fira med resten av familljen!

Lycka till!!

• matildaochniklas

Jag tycker att ni har tänkt på ett kanonbra sätt! Det kommer att bli en toppendag!

• Trollmamman

Barnvakt ska vi inte ha, möjligen om farmor är lite "vakt" på kvällen.
    Hon lägger sig tidigare än vi andra oftast så då kanske hon kan sova med barnen.

• matildaochniklas

Låter ju jättebra!

Det jag var med om var ju att brudparet skulle ju gå ut på kvällen och äta och festa med familj och vänner. De hade bett systern innan att vara barnvakt på kvällen. (systern var den enda som också hade barn)
    Det är ju inte så konstigt då att hon blev ledsen!

Trollmamman skrev 2008-04-09 11:51:29 följande:
    Barnvakt ska vi inte ha, möjligen om farmor är lite "vakt" på kvällen.Hon lägger sig tidigare än vi andra oftast så då kanske hon kan sova med barnen.
  • girlfriend

jag har varit på ett sånt dop/bröllop, blev väldigt lyckat men ett tips e att hålla det hemligt för ALLA, här va det några som visste o då blev det lite sura miner eftersom vissa visste o andra inte. Sen e det ju vad man har för förhållande till sina nära. min mamma skulle bli väldigt besviken om hon inte fick vara med o planera. Nu e det din dag så då gör man som man vill men att man kan ta med sånt i beräkningen att folk kan reagera så, lycka till!

• AnnaochHenrik

Ett tips: Skruva inte upp förväntningarna på att alla kommer bli chockade o.s.v. jag tycker att det har blivit såpass vanligt med "överraskningsbröllop" i samband med dop, att om vi går på ett dop där barnet har föräldrar som inte är gifta, spekulerar man om det innan, om det ska bli bröllop eller inte...
    Jag har varit på 2 såna bröllop själv, och känner 2 till som gift sig på det viset.
    Det är alltså inte SÄKERT att alla blir jätteöverraskade, även om alla såklart bli glada
    Tycker att det låter som ett jättemysigt bröllop ni har tänkt er!

• Curly redhead

Vi var på ett dop/vigsel för några år sedan. De var klädda i kostym och sommarklänning. De döpte först sin dotter och sedan övergick dopcermonin i en vigselcermoni helt oväntat. Fokuset hamnade på bebisen och dopet och sedan blev det överraskning. Efteråt blev det dop-kaffe m. tårta. Inga presenter eller dyr bröllopsfest.

• Trollmamman

Jaha, prästen har sagt att allt är ok för dop och vigsel.
    Kyrkan är bokad till den 1/6.
    Ringarna är utvalda och hindersprövningen inskickad.
    Och nu börjar det ju klarna för mig...

JAG SKA GIFTA MIG!!

*Happy happy, joy joy*

• esset50
    Trollmamman skrev 2008-04-09 11:42:00 följande:
    Ungefär så har i tänkt.Alla ska tro att det är dop, ingen saknar ju oss i kyrkan eftersom det tror att vi ska komma in med Elias efter alla andra.Dörrarna öppnas och bröllopsmarschen ska spelas.(Vad chockade alla ska bli )Faddrarna får bli bestman och tärna för att hålla i sonen undervigseln.Efteråt döper vi sonen.
    Jag har varit med om precis det upplägget, det blev väldigt lyckat.
    Det enda var några mindre närbesläktade karlar som sa efteråt: "Hade jag vetat om att det var bröllop, så hade jag gått, för dop har jag sett så många" Så ni kanske ska försäkra er om att de som ni vill ska komma, verkligen kommer.
Svar på tråden Överraskningsbröllop vid dop