Snart fruar! Sommarbröllop 2008 spurtar mot målet.
Platttyska? Mitt efternamn är tyskt, bytte till mig det (mammas) från ett norskt (pappas).
Platttyska? Mitt efternamn är tyskt, bytte till mig det (mammas) från ett norskt (pappas).
Ingen kvar?
God morgon! Idag skiner solen, fast det ser lite mulet ut söderöver.
Pumpkin - Jag har också reagerat över sydsvenskarnas -len, eller ännu värre -elen (nyckelen). Måste erkänna att jag inte är så förtjust i Skånskan, men samtidigt tycker jag att det är jätteroligt med dialekter, hur roligt hade det varit om alla pratat "rikssvenska" liksom... Och rikssvenska förresten, de som påstår att de pratar det kan ju inte ens säga ä och ö. Fast det är det inte många som kan, här uppe är det ju många som säger u istället för ö, t.ex. Ustersund, jag blir tokig!
Pumpkin - Ja, men så säger de ju här också. Nåt jag blir helt tokig på är när de säger jumpa, det heter inte så! Ska man förkorta gymnastik förkortar man det väl jympa!? Det heter inte gumnastik!
Sen är ju Medelpaddorna ganska roliga med sina lååånga ö:n, "Ska vi dricka öööl i Stöööde, de låter lite som när man säger "ööh"
Själv gillar jag den ångermanländska jag är uppväxt med, sen jamskan och så gotländskan. Värmländska kan vara ganska rolig, men ibland fattar man inte mycket.
Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-21 10:30:29 följande:
Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-21 10:36:59 följande:
Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-21 10:43:15 följande:
Nä, precis. Det ska inte bli som på 50-talet med smäll på fingrarna och sitta i skamvrån, men nånting måste de ju göra.
Jag är glad att mina barn går på en så liten skola, lärarna har större koll och kan agera snabbare om det händer något. Det var rätt stökigt i början av terminen och då kallade de genast till föräldramöte och vi bestämde tillsammans några olika åtgärder, sen fick barnen skriva på ett kontrakt och om de kan hålla det och sköta sig ska de få en belöning i slutet av skolåret.
Det kan jag iofs tycka är dumt, det ska inte behövas belöningar för att barnen ska sköta sig, men om det inte funkar på nåt annat sätt så... Det är ingen "stor" belöning heller, barnen fick välja själva och Ellas klass (F-3) ville komma hem till fröken och hoppa i höet och kolla på kossorna.